به گزارش اکونا پرس،
تیم ملی فوتبال ایران در حالی قرار است تا چند روز دیگر پنجمین حضورش جام جهانی را تجربه کند که در چهار دوره قبلی حضور در این مسابقات ۶ بار مقابل تیم‌های اروپایی قرار گرفته است.
*تیم ملی کشورمان در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین، در گروهی قرار داشت که دو تیم اروپایی اسکاتلند و هلند در آن حضور داشتند. ما در جام جهانی ۱۹۷۸ مقابل هلند در اولین بازی‌مان در طول تاریخ جام جهانی تن به شکست ۳ بر صفر مقابل این تیم دادیم و در بازی مقابل اسکاتلند که آن زمان یکی از قدرت‌های فوتبال اروپا به حساب می‌آمد با تساوی یک - یک از زمین مسابقه خارج شدیم و همان تساوی، اولین امتیاز ایران در جام جهانی محسوب می‌شد.
*تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ در گروهی قرار گرفت که دو تیم از اروپا یعنی آلمان و یوگسلاوی سابق قرار گرفتند. ایران در بازی اول مقابل یوگسلاوی با نتیجه یک بر صفر شکست خورد و در بازی مقابل آلمان با ستاره‌هایی، چون توماس هسلر، آندریاس کوپکه، یورگن کلیزمن، ماتئوس و... با نتیجه 2 بر صفر بازی را واگذار کرد که دو گل تیم ملی آلمان را کلینزمن و بیرهوف وارد دروازه احمدرضا عابدزاده کردند.
*ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ در سومین دوره حضور خود هم مقابل تیم نایب قهرمان یورو ۲۰۰۴ و یکی از قدرت‌های اروپا یعنی تیم ملی پرتغال که ستارگان پرشماری داشت قرار گرفت و با اینکه یک نیمه مقابل این تیم مساوی کرده بود اما در نیمه دوم دو گل از کریستیانو رونالدو و دکو دریافت کرد تا تیم کشورمان بازهم حرفی مقابل اروپایی‌ها نداشته باشد.
*در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل هم تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی مرحله گروهی به مصاف تیم بوسنی رفت که با باخت سنگین ۳ بر یک از این تیم شکست خورد و از دور مسابقات حذف شد. این در حالی بود که اگر با اختلاف دو گل تیم بوسنی را شکست می‌دادیم، با توجه به باخت نیجریه مقابل آرژانتین تیم ملی می‌توانست برای اولین برای به مرحله بعدی مسابقات جام جهانی صعود کند.
نکته جالب اینجاست که تیم کشورمان تا پیش از جام جهانی روسیه 6 مرتبه مقابل تیم‌های اروپایی قرار گرفته که حاصل آن 5 باخت و یک تساوی بوده است. ملی‌پوشان کشورمان قرار است در جام جهانی روسیه باز هم مقابل دو حریف اروپایی قدرتمند یعنی اسپانیا و پرتغال قرار بگیرد که هر دو تیم از قدرت‌های فوتبال اروپا جهان و مدعی قهرمانی در جام جهانی هستند.