به گزارش اکونا پرس،

انتظار یک ماهه هواداران فوتبال در نهایت به پایان رسید و دو تیم ملی کرواسی و فرانسه تیم‌هایی بودند که به دیدار نهایی جام جهانی روسیه راه یافتند و برای تعیین قهرمان بیست و یکمین دوره جام جهانی، از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه (به وقت ایران) در ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو برابر هم به میدان خواهند رفت.  

* فرانسه

در سه سال اخیر تیم ملی فوتبال فرانسه، شکل تازه‌ای به خود گرفته است. فرانسه در فینال  یورو ۲۰۱۶ به پرتغال باخت و در خانه از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماند. همین باعث شده نگرانی در چهره بازیکنان و هواداران فرانسه دیده شود که مبادا این اتفاق در فینال جام جهانی نیز برای این تیم رخ دهد. دیدیه دشان، مربی فرانسه برای انتخاب بازیکنان برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با چالش روبرو بوده زیرا بازیکنان بسیار خوب زیادی وجود دارند که همگی انتظار دعوت به تیم ملی فرانسه داشتند. آنتوان گریزمان، بازیکن کلیدی فرانسه است. این بازیکن در کنار کیلیان ام‌باپه، اولیویه ژیرو و نبیل فکیر خط حمله فرانسه را تشکیل می‌دهند. بازیکنانی همچون پل پوگبا، انگولو کانته و بلیز ماتوئیدی می‌توانند در خط هافبک به عملکرد تیم فرانسه کمک کنند. در خط دفاع نیز اومتیتی و واران عملکرد خوبی داشتند و به خوبی به خط حمله اضافه شدند و بنجامین پاوارد نیز عملکرد باثباتی داشته است.

فرانسه با برتری برابر استرالیا، پرو و تساوی برابر دانمارک به عنوان تیم نخست راهی مرحله حذفی شد و در این مرحله نیز ابتدا آرژانتین را شکست داد و سپس با شکست دادن اروگوئه و بلژیک به این مرحله رسید.

کرواسی نیز با شکست دادن نیجریه، آرژانتین و ایسلند به مرحله حذفی رسید و با شکست دانمارک و روسیه در ضربات پنالتی و سپس روسیه در وقت‌های اضافه به دیدار نهایی رسید.

ام‌باپه و مانژوکیچ دو مهاجم گلزن دو تیم

این سومین حضور فرانسه در فینال جام جهانی است. آنها در سال ۱۹۹۸ به عنوان میزبان توانستند برزیل را ۳ بر صفر شکست دهند و قهرمان شوند. در دومین بار، این تیم در فینال ۲۰۰۶ برابر ایتالیا در ضربات پنالتی باخت و دوم شد و اکنون برای سومین بار به دیدار نهایی رسیده است. 

* کرواسی

کمتر کسی پیش بینی می‌کرد کرواسی بتواند در بین این همه تیم مدعی به فینال جام جهانی راه یابد ولی شاگردان دالیچ از همان ابتدا با قدرت ظاهر شدند و توانستند به دیدار نهایی راه یابند. ایوان راکیتیچ و لوکا مودریچ در کنار ایوان پریشیچ سه بازیکنی بودند که نقش محوری در تیم کرواسی دارند و درخشش خوبی نیز در این جام داشتند. با این حال نباید از درخشش سوباسیچ در دروازه و مهار پنالتی‌ها به سادگی گذشت. ماریو مانژوکیچ، آندره کراماریچ و ربیچ سه بازیکن دیگری بودند که در خط حمله به خوبی به تیم اضافه شدند. ویدا نیز در خط دفاه در کنار لاورن عملکرد خوبی داشته و ورسالیکو دیگر بازیکن کروات بوده که می‌توان او را چهره برتر این تیم دانست که هم در دفاع و هم در حمله به خوبی ظاهر شد.

این اولین حضور کرواسی در فینال جام جهانی در پنجمین حضور در جام جهانی است. آنها دهمین کشور اروپایی و سیزدهمین کشوری هستند که به این مهم دست می‌یابد. آخرین باری که یک تیم برای اولین بار به فینال جام جهانی رسید به سال ۲۰۱۰ بر می‌گردد که اسپانیا موفق به حضور و فتح جام شد. کروات‌ها در اولین دروه خود در جام جهانی در سال ۱۹۹۸ به عنوان سوم دست یافتند.

این دو تیم در نیمه نهایی جام جهانی فرانسه برابر هم به میدان رفتند که فرانسه ۲ بر یک برنده شد و به دیدار نهایی رسید. آخرین بار دو تیم در سال ۲۰۱۱ در دیداری دوستانه به مصاف هم رفتند که بازی بدون گل خاتمه یافت.

زمان و محل انجام بازی

یک‌شنبه ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۷

ساعت ۱۹:۳۰

ورزشگاه لوژنیکی

شهر: مسکو

گنجایش: ۸۱۰۰۰ نفر

گروه داوری

داور اول: نستور پیتانا (آرژانتین)

* تیم برنده این دیدار در رقابت‌های جام کنفدراسیون‌های سال ۲۰۲۱ که یک سال قبل از جام جهانی قطر برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد.

* برای چهارمین بار پیاپی یک تیم از اروپا قهرمان جام جهانی خواهد شد. در این دوره هر چهار تیم پایانی اروپایی بودند.

* در بین تیم های اروپایی فقط آلمان (۸) و ایتالیا (۶) بیش از فرانسه در فینال جام جهانی حاضر بودند.

* دیدیه دشان چهارمین فردی است که به عنوان بازیکن و مربی به فینال جام جهانی رسیده است. ماریو زاگالو، رودی فولر و فرانس بکن باوئر دیگر افراد از این حیث بودند.

* با ۴.۳ میلیون نفر جمعیت، کرواسی دومین کشور کم جمعیتی است که بعد از اروگوئه (۱۹۳۰ و ۱۹۵۰) به فینال جام جهانی راه می‌یابد.

* دو تیم تاکنون ۵ بار با هم روبرو شدند که فرانسه بدون شکست بوده و سه بار به پیروزی رسیده و دو دیدار دو تیم نیز با تساوی خاتمه یافته است.