به گزارش اکونا پرس،
 سایت AFC در یک گزارش به تاریخ جام ملت‌های آسیا اشاره کرد. در این گزارش درباره نتایج تیم‌ ‌ملی ایران آمده است: تیم‌ ‌ملی ایران در سه دوره نخست جام ملت‌های حضور نداشت. با این حال این تیم توانست مدال نقره بازی‌های آسیایی را در دهلی کسب کند.
این موفقیت در نهایت با حضور تیم‌ ‌ملی در جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸ همراه شد. با افزایش تعداد تیم‌های حاضر در مرحله نهایی از چهار به پنج تیم، ایران به همراه میانمار، هنگ کنگ، چین تایپه و اسرائیل به این بازی‌ها صعود کردند.

تاریخ موفق ایران در این رقابت‌ها با پیروزی ۲ بر صفر مقابل هنگ کنگ آغاز شد. هر دو گل ایران در ۲۰ دقیقه پایانی به ثمر رسید. سپس تیم محمود بیاتی سه پیروزی دیگر به دست آورد تا نخستین عنوان خود را با یک رکورد فوق‌العاده‌ یعنی چهار پیروزی از چهار بازی به ثبت برساند.

چهار سال بعد دوباره ایران درخشید. این بازی‌ها با حضور شش تیم برگزار شد و ایران در گروه خود بالاتر از تایلند و عراق ایستاد. از طرفی کره جنوبی در صدر جدول گروهی قرار گرفت که کامبوج و کویت نیز در آن حضور داشتند. سپس ایران با پیروزی ۲ بر یک مقابل کامبوج به فینال صعود کرد. در مقابل، کره توانست تایلند را در ضربات پنالتی‌ شکست دهد. دیدار نهایی بین دو تیمی برگزار شد که از چهار دوره گذشته سه عنوان را به خود اختصاص داده بود.
علی جباری گل نخست بازی را به ثمر رساند اما پارک لی چون گلزنی کرد تا بازی در وقت‌های اضافه دنبال شود. در وقت‌های اضافه دوم، حسین کلانی توانست برای ایران گلزنی کند تا جام قهرمانی به "تیم‌ملی" برسد.
چهار سال بعد، ایران دوباره قدرتمند ظاهر شد. شش تیم به مرحله نهایی جام ملت‌ها صعود کردند و در تهران به رقابت پرداختند. تیم‌ ‌ملی دوباره به راحتی به نیمه نهایی صعود کرد. این تیم این بار عراق و یمن را پشت سر گذاشت. کویت در گروه A صدرنشین شد و چین در رتبه دوم قرار گرفت.
ایران در وقت‌های اضافه چینی‌ها را شکست داد و کویت توانست عراق را پشت سر بگذارد تا شانس قهرمانی را در نخستین دوره حضورش در جام ملت‌های آسیا داشته باشد.

یک جدال به یاد ماندنی در میان ۱۰۰ هزار هوادار در ورزشگاه آزادی بین دو تیم ایران و کویت دیده شد. تیم‌ ‌ملی ایران توانست در این شرایط، سومین قهرمانی‌اش را در جام ملت‌ها کسب کند.

علی پروین که تک گل این بازی را به ثمر رساند گفت‌: کویت خیلی قوی بود و توانست با قدرت خود به فینال برسد و با ایران رقابت‌ کند. بازی فوق‌العاده‌ بود. در محوطه جریمه کویت یکی از بازیکنان این تیم اشتباه کرد و به لطف خدا من توانستم به توپ ضربه بزنم و دروازه‌ حریف را باز کنم.