به گزارش اکونا پرس،

کارلوس کی‌‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران اسامی 23 بازیکن را برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیای 2019 امارات که 6 روز دیگر آغاز می‌شود، اعلام کرد. همان طور که انتظار می‌رفت در لیست کی‌روش نام مسعود شجاعی هافبک باشگاه تراکتورسازی و کاپیتان اول تیم ملی هم به چشم می‌خورد. با انتخاب شجاعی، او که به عنوان یک ایرانی رکورددار بازی در جام جهانی است و در 3 جام جهانی 2006 آلمان، 2014 برزیل و 2018 روسیه به حضور داشته، حالا به رکورد دو کاپیتان اسبق تیم ملی از نظر حضور در رقابت‌های جام ملت‌ها آسیا هم رسیده است.

رسیدن به مهدی و جواد

در تاریخ فوتبال ایران مهدی مهدوی‌کیا اولین بازیکنی بود که توانست به رکورد 4 دوره حضور در جام ملت‌های آسیا برسد. موشک فوتبال ایران اولین بار در جام ملت‌های آسیا 1996 امارات در تیم ملی حضور داشت و بعد از آن هم در سه دوره‌ی دیگر جام ملت‌ها تا سال 2007 برای تیم ملی به میدان رفت. نکته‌ی جالب در مورد مهدوی‌کیا این است که او وقتی در جام ملت‌های 2007 برای چهارمین بار حضور در این جام را تجربه کرد، تبدیل به سومین بازیکن آسیایی‌ای شد که 4 بار در جام ملت‌های آسیا حضور داشته است. قبل از مهدوی‌کیا فقط دو بازیکن در قاره‌ی آسیا بودند که 4 بار در جام ملت‌های آسیا حضور داشته‌اند؛ عدنان الطالیانی بازیکن امارات و لی مینگ بازیکن چین تا جام ملت‌های آسیای 2004 چین، 4 بار در جام ملت‌های آسیا حضور داشتند.

جواد نکونام که بیشترین تعداد بازی در تیم ملی ایران را در کارنامه‌ی خود دارد، بعد از مهدی مهدوی‌کیا دومین بازیکن ایرانی‌ای شد که حضور در چهار جام ملت‌های آسیا را تجربه کرد. نکونام که در روزهای آخر از اردوی تیم ملی برای حضور در جام ملت‌های آسیای 2000 خط خورده بود، اولین حضورش در جام ملت‌های آسیا، به سال 2004 برمی‌گردد که در آن سال ایران آخرین عنوان خود در جام ملت‌های آسیا را همراه با برانکو ایوانکوویچ بدست آورد و به مقام سوم بازی‌ها رسید. بعد از آن دوره نکونام در 3 دوره‌ی دیگر در سال‌های 2007، 2011 و 2015 هم برای تیم ملی به میدان رفت تا به رکورد مهدوی‌کیا برسد.

مسعود شجاعی کاپیتان اول تیم ملی ایران هم اولین بار در سال 2007 حضور در جام ملت‌های آسیا را تجربه کرد. او بعد از آن رقابت‌ها در سال‌های 2011 و 2015 هم در جام ملت‌های آسیا حضور داشت و با حضور در جام ملت‌های آسیا 2019 امارات، به رکورد مهدی مهدوی‌کیا و جواد نکونام می‌رسد.

نزدیک‌ترین‌ها به شجاعی

علاوه بر مسعود شجاعی که در امارات چهارمین حضور خود در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند، دو بازیکن فعلی تیم ملی هستند که می‌توانند در دوره بعدی جام ملت‌های آسیا، به رکورد مهدی مهدوی‌کیا، جواد نکونام و مسعود شجاعی برسند. احسان حاج‌صفی و کریم انصاری‌فرد دو بازیکن فعلی تیم ملی هستند که در جام ملت‌های آسیای 2011 قطر و 2015 استرالیا در تیم ملی عضویت داشتند. حضور در جام ملت‌های آسیا 2019 امارات، سومین حضورحاج‌صفی و انصاری‌فرد در این رقابت‌ها است. این دو بازیکن می‌توانند در صورتی که در دوره‌ی بعدی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در لیست تیم ملی حضور داشته باشند، به رکورد مسعود شجاعی برسند.

حاج‌صفی و انصاری‌فرد که در دو جام جهانی 2014 برزیل و 2018 روسیه حضور داشتند، این شانس را دارند که با حضور در جام جهانی 2022 قطر، به رکورد حضور در 3 دوره‌ی جام جهانی در بین بازیکنان ایرانی که آن هم در اختیار مسعود شجاعی است، برسند