به گزارش اکونا پرس،

به نقل از سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، پاختاکور ازبکستان با حذف تیم‌های نیروی هوایی عراق در مرحله مقدماتی و النصر امارات در پلی‌آف به گروه چهارم بازی‌ها راه پیدا کرد و اولین حریف نایب قهرمانی دوره گذشته این رقابت‌ها خواهد بود.

تیم‌های ازبکستانی در حالی رقابت‌های لیگ قهرمانان را آغاز می‌کنند که تیم‌هایشان در کورس رقابت‌های داخلی قرار ندارد و از این منظر بازی‌های مقدماتی و پلی‌آف برای تیمی مثل پاختاکور یک فرصت و امتیاز به حساب می‌آید. آنها در واقع با بازی‌های دوستانه از جمله برابر تیم‌های سارخون، اوربرو سوئد و بروندبی دانمارک و دو بازی آسیایی، آماده مصاف با پرسپولیس شده‌اند.

لیگ ازبکستان در سطح قاره آسیا کمتر از لیگ‌های کشورهایی چون؛ ژاپن، چین، ایران، کره جنوبی، عربستان، امارات و قطر مورد توجه قرار دارد و اخبار کمتری از آن منتشر می‌شود.

در لیگ این کشور 12 تیم حضور دارند و بر همین اساس، تیم‌ها صرفا به بازی‌های رفت و برگشت اکتفا نمی‌کنند تا بتوانند به حدنصابی از تعداد بازی‌ها برسند.

پاختاکور فصل گذشته در حالی با 67 امتیاز از 32 بازی بعد از لوکوموتیو تاشکند در مکان دوم رقابت‌ها قرار گرفت که تا دو هفته مانده به پایان بازی‌ها در صدر جدول این مسابقات حضور داشت. دو تیم در هفته ماقبل پایانی به میزبانی لوکوموتیو به مصاف یکدیگر رفتند که این بازی 3 بر 2 به سود میزبان تمام شد و پاختاکور قهرمانی را از دست داد.

آنها از زمان تاسیس لیگ حرفه‌ای ازبکستان در سال 1992 یازده بار قهرمان لیگ کشورشان شده‌اند که آخرین آن در سال 2015 و اولین آنها در سال 1992 بوده است و در واقع اولین قهرمان این رقابت‌ها به حساب می‌آیند. همچنین مانند پرسپولیس در کشور خودشان، بیشترین قهرمانی و افتخار را داشته‌اند.

«پاخته» یا به عبارت صحیح‌تر «پَخته» به معنی «پنبه» است و «کار» نیز جز فارسی این عبارت بوده که در مجموعه به معنی «پنبه کار» است. نماد این باشگاه نیز «گل پنبه» است هر چند فوتبالشان اصلا به لطافت پنبه نیست.

طرفداران این باشگاه که 63 سال از تاسیس آن می‌گذرد معمولا تیم محبوب خود را با لقب شیرها صدا می‌زنند و خود را تیم مردمی ازبکستان می‌خوانند که این موارد را هم باید با شباهت‌های دو تیمی که روز سه‌شنبه روبروی هم قرار می‌گیرند، اضافه کرد. گو اینکه برای پرسپولیس علاوه بر شیرهای سرخ، القاب دیگری چون ارتش سرخ و زلزله هم محبوب هواداران است.

لیگ کشور ازبکستان معمولا تا نیمه اسفند (روزهای پایانی ماه فوریه با روزهای ابتدایی ماه مارس) هر سال آغاز می‌شود و تا پایان دهه اول ماه آذر (آخر نوامبر) به پایان می‌رسد. فصل 2018 لیگ ازبکستان در 9 آذر به پایان رسید.

بازی‌های این فصل لیگ ازبکستان برای پاختاکور به دلیل بازی با پرسپولیس از 17 اسفند آغاز می‌شود. آنها روز سه‌شنبه در حالی در تهران برابر پرسپولیس قرار می‌گیرند که شنبه آینده یک بازی انتقامی در اولین روز لیگ داخلی خود برابر لوکوموتیو تاشکند دارند، تیمی که قهرمانی سال گذشته را از دست آنها خارج کرد.

در دو بازی گذشته پاختاکور به نظر می‌رسید آنها با سیستم 1-5-4 به میدان می‌روند اما در شرایط حمله حداقل دو مهاجم کامل در بازی این تیم مشاهده می‌شود. البته انتظار می‌رود در تهران احتیاط بیشتری را چاشنی کار خود کنند.

یکی از خریدهای خوب این تیم برای فصل جدید مارات بیکمائف است و او همان بازیکنی است که در مصاف دو تیم در فصل گذشته دو گل برای لوکوموتیو زد و گل دقیقه 70 او، جام قهرمانی را از دست پاختاکور خارج کرد.

این بازیکن قابلیت بازی با هر دو پا را دارد و در زمستان امسال انتقال پر سر و صدا از لوکوموتیو به پاختاکور داشت. او 33 ساله است و قد 184 سانتی متری دارد.

وی در سال 2017 در لیگ قهرمانان برای لوکوموتیو درخشید. در همین سال در سه جام برای این تیم 35 گل زد. او سال گذشته اندکی افت کرد ولی باز هم 15 گل به ثمر رساند. وی در دو بازی پاختاکور برابر نیروی هوایی عراق و النصر امارات دو گل زد تا تیم جدیدش را به مرحله اصلی رقابت‌ها بیاورد.

این بازیکن در پیشانی خط حمله قرار دارد و از بازیکن شماره 10 پاختاکور نیز کمی عقب‌تر بازی می‌کند. دراگان کران بازیکن صربستانی نسف است که برای فصل 2019 به پاختاکور آمد. 190 سانتی متر قد دارد و 32 ساله است.

یکی دیگر از بازیکنان جدید پاختاکور «اودیلیون خامروبکوف» ملی پوش  23 ساله ازبکستانی است. او پس از سال‌ها حضور در تیم نسف برای فصل جدید به پاختاکور پیوست. وی در دو بازی قبلی دو کارت زرد گرفت و برای این بازی محروم اعلام شد. او نقش تعیین کننده‌ای در دو بازی قبلی داشت و با توپ‌گیری‌های خود وظیفه در اختیار گرفتن میانه زمین را در کنار عبدا... ئف بر عهده داشت. احتمالا جای او را راخماتو لایف خواهد گرفت که تا قبل از خریدهای جدید، در فصل گذشته جایگاه ثابتی در تیمش داشت.

در دو بازی قبلی این تیم خامداموف 23 ساله با قابلیت بازی با دو پا، عبدالله ئف 33 ساله و ماشاریپوف 26 ساله دیگر هافبک‌های اصلی تیم ازبکستانی بوده‌اند. خامداموف بازیکن ملی پوش و تازه خریداری شده در بازی با نیروی هوایی عراق جایگزین «دیاسور یاکشیبائوف» شد و در بازی با النصر جای این بازیکن را گرفت و پاس گل دوم (گل صعود) را به بیکمائف داد. یکی دیگر از بازیکنان کلیدی و ملی پوش پاختاکور در خط میانی شماره 9 این تیم، جلال‌الدین ماشاریپوف است. او بازیکن سابق پاختاکور بود که سال 2017 برای لوکوموتیو بازی کرد و در فصل 2018 به تیم سابق خود بازگشت. در لوکوموتیو شماره 99 می‌پوشید.

گلزنترین هافبک پاختاکور است و میل به نفوذ زیادی دارد. در هر دو قسمت چپ و راست خط میانی پاختاکور بازی کرده است. در فصل 2016 برای پاختاکور 8 گل و در فصل پس از آن برای لوکوموتیو 9 گل به ثمر رساند. در فصل 2018 هم 5 گله شد. او در بازی با نیروی هوایی عراق اولین گل این فصل خود را برای پاختاکور ثبت کرد.

پاختاکور البته در خط دفاع خود با بازیکنانی در میدان حاضر می‌شود که سابقه بازی در این تیم در سال‌های گذشته را دارند. علی جانوف 22 ساله از سال 2017 در این تیم بازی کرده است و شماره 3 به تن می‌کند.

ایگور کریمتس 27 ساله بازیکن قدیمی پاختاکور است ولی در سال 2016 و 2017 در این تیم حاضر نبود و برای فصل 2018 به تاشکند برگشت. این مدافع بالای 190 سانتی متر قد دارد. «شرزود ازموف» 29 ساله هم که سال‌ها بازیکن نسف بود. در فصل 2018 برای پاختاکور بازی کرد و از ثابت‌ترین نفرات تیمش بود. فاروکس سایفی اف 28 ساله هم از عناصر اصلی خط دفاع پاختاکور در فصل گذشته بود و همراه با کریمتس دو ملی پوش خط دفاع این تیم را تشکیل می‌دهد.

این چهار بازیکن خط دفاع پاختاکور را در دو بازی قبلی و اکثر دقایق دیدارهای دوستانه تشکیل داده‌اند.

و در نهایت دروازه‌بان ملی‌پوش این تیم که جای الکساندر لوبانوف دروازه‌بان سابق پرسپولیس را در پاختاکور گرفت، سابقه بازی در تیم‌های ملی زیر 20 و 21 سال ازبکستان را هم دارد و در جام جهانی جوانان نیز حضور داشت و برای فصل 2019 از نسف به پاختاکور پیوست.

به نظر می‌رسد پاختاکور برای بازی با تیمی که در دو فصل گذشته یک بار تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان و بار دیگر تا فینال رقابت‌ها پیش رفت، روش متفاوتی برای بازی در پیش بگیرد. سرمربی گرجی این تیم، حتما می‌داند تیم خود را به مصاف تیمی می‌فرستد که کیفیت بسیار متفاوتی با تیم‌هایی مانند النصر امارات دارد. این مساله روی سیستم، ترکیب و روش انتخابی وی تاثیر می‌گذارد. آنها در دو بازی قبلی خود، از 8 ملی‌پوش، 7 نفر را در میدان داشته‌اند و قطعا برای امتیازهای خانگی امتیاز ویژه باز کرده‌اند.