به گزارش اکونا پرس،

پیروز قربانی در گفت و گو با ایلنا، درباره دیدار امروز استقلال تهران مقابل پدیده مشهد اظهار داشت: استقلال اگر بخواهد که شانس قهرمانی خود را زنده نگه دارد باید امروز برنده شود، قطعا بازی سختی دارد چون پدیده تیم خوبی است و بیش از آنچه از آنها انتظار می‌رفته نتیجه گرفته‌اند و برای رسیدن به عنوان قهرمانی تلاش می‌کنند. استقلال از ابتدای فصل اینطور بوده که هرگاه گل اول را می‌خورد آن شور و هیجانی که باید داشته باشد را از دست می‌دهد ظرفیتی که برای جبران گل نشان می‌دهد کافی نیست. امیدوارم امروز این مشکل برطرف بشود.

بازی روز گذشته پرسپولیس مقابل سپاهان با حواشی فراوانی رو به رو بود. قربانی در این خصوص اظهار داشت: متاسفانه خیلی این حرکت زشت بود؛ خیلی دیده‌ایم که می‌گویند طرفداران با فرهنگی داریم؛ خواهش می‌کنم دیگر این جمله را نگویید، استادیوم‌های ما جای رفتن نیست. شنیده‌ام که دیشب کسی فوت کرده است یا صندلی شکسته است. این چه معنی می‌دهد؟

او ادامه داد: ما هر زمان بحث می‌شود به یکدیگر می‌گوییم که تمدن 3هزار ساله داریم، داریمی در کار نیست و باید بگوییم که داشتیم. الان کجای کار ایستاده‌ایم؟ مقایسه ما با فوتبال جهان چطور است؟ همین انگلیس، فاصله تماشاگر با بازیکن داخل زمین یک متر است اما در ایران هنوز نتوانسته‌ایم این فرهنگ را جا بیندازیم. به نظرم باید با شدت عمل مسئولان با هر کسی که مقصر بوده برخورد کنند. جان آدم‌ها بی ارزش نیست که اینطور از دست برود. 

قربانی خاطر نشان کرد: اگر بازیکن یا سرمربی باعث می‌شوند که جو سکوها متشنج شود چرا با آنها برخورد نمی‌شود. آنقدر ملاحظه کاری شده که نتیجه‌اش رفتارهای اینچنینی می‌شود. حالا جدیدا مد شده که همیشه به داور اعتراض می‌کنند دیروز داوری به غیر از یک صحنه عالی کار کرد اما هر دو تیم معترض بودند! یکباره داورها بیایند برای اینکه تیم‌ها ناراحت نشوند هر کسی که بیشتر اعتراض کرده را برنده کنند تا تمام شود.

پیشکسوت استقلال عنوان کرد: در فوتبال دنیا چنین مسائلی را نمی‌بینید. مورینیو، گواردیولا یا کلوپ هم که باشد بعد از اینکه قوانین را زیر پا بگذارند جریمه خواهند شد حالا در فوتبال ما نگاه می‌کنند که شخص مورد نظر چه جایگاهی دارد تا با او برخورد شود. کسانی که بازی‌ها را برگزار می‌کنند مقصر اصلی هستند؛ قانون هر چه می‌گوید باید اجرا شود. قانون را برای ملاحظه کاری اجرا نمی‌کنید و دست کاری می‌کنید تا اینکه چنین اتفاق‌ها بروز می‌دهد. هر کجا هم که باشند می‌گویند طرفداران ما با فرهنگ هستند نه خیر، به هیچ وجه هم با فرهنگ نیستند. 

کارشناس فوتبال اظهار داشت: با همین گول زدن‌ها ما نزدیک به 10 -15 سال است که ما هیچ پیشرفتی در این زمین از فوتبال نمی‌بینیم. باید راهکارهایی بیاوریم که فرهنگ را اجرا کنیم. یا اصلا به اجبار قانون را اجرا کنید. الان شما فکر می‌کنید تمام تماشاگرانی که توی یک ورزشگاه در فوتبال خارج حضور دارند با فرهنگ هستند؟ خیر، خیلی‌ها مجبور هستند که قانون را زیر پا نگذارند چون تیم خودشان جریمه خواهد شد. ولی در ایران اینطور نیست و همیشه ملاحظه کاری است. مثلا تیم پولدارها هیچ موقع جریمه نمی‌شوند. باید ریشه این مسائل زده شود تا لیگ ایران درست شود. اگر لیگ ما با شش تیم هم برگزار شود و شش تیمی که سازمان و اصول دارند خیلی بهتر است تا اینکه الکی سر خودشان را شلوغ کنند. فوتبال ما هر سال بدتر می‌شود و مربیان هم یاد گرفته‌اند که به داور اعتراض کنند.

قربانی درباره اعتراض‌های متداوم به روند داوری گفت: چرا به جای بالا بردن سطح فنی باید یک داور را مقصر بدانیم. همین بازی دیروز یک تصمیم فقط اشتباه بود اما کوچکترین اتفاقی که می‌افتد از بازیکن گرفته تا مربی و سرمربی به داور معترض می‌شوند. به نظر من فدراسیون و سازمان لیگ حرکتی کنند؛ اصلا یک سرمربی را 15 جلسه محروم کنند تا حساب کار دست بقیه بیاید. الان که کسی را محروم نکرده‌اند مثلا چه اتفاقی افتاده است؟ دیروز دیدم که صحنه‌ی مشکوکی نبود اما برانکو معترض بود. آیا برانکو جرات دارد که کرواسی اینطور به داور اعتراض کند؟ چرا اصلا ما در ورزشگاه باید حرف رکیک بشنویم؟ کل دنیا فوتبال برای لذت بردن است اما در ایران برای زجر کشیدن است. در خارج از همین کشور یک خانواده در کنار هم فوتبال را نگاه می‌کنند اما همین ایران فقط دوربین تلویزیون روی صورت یک هوادار می‌رود تمام خشم را به راحتی می‌بینید. به هیچ وجه این درست نیست. یکی از همین دلایل آشوب‌ها در ورزشگاه‌ها عدم راه دادن خانواده‌ها به ورزشگاه‌هاست. جایی که خانواده نباشد معلوم است که ناهنجاری به راحتی نمود پیدا می‌کند. وقتی شما زن و پچه‌تان کنار شما باشد اجازه نمی‌دهید که چنین رفتاری نشان بدهید.

قربانی درباره شعارهایی که علیه قلعه نویی در ورزشگاه از سوی طرفداران پرسپولیس یکصدا اعلام شد گفت:‌به هیچ وجه جوانمردانه نبود؛ قلعه نویی دوست داشت از حق تیمش دفاع کند اما چنین رفتار عجیبی با او شد. همین یک هفته دیگر باید در اصفهان سپاهان و پرسپولیس با هم بازی کنند. مطمئنا آنها هم به دنبال تلافی هستند؛ این فوتبال هیچ لذت دیگر ندارد. محیطی ایجاد شده برای خالی کردن عقده‌ها. همه دوست دارند هر مشکل اجتماعی و اقتصادی که دارند را به سکوها می‌برند و هیچ لذتی ندارد. من به عنوان کسی که فوتبالی هستم خیلی کم فوتبال ایران را نگاه می‌کنم چون هیچ چیزی قابل توجهی ندارد. همه چیز به اعتراض شده و مسائل فنی هیچ اهمیتی ندارد. شما چند دقیقه فوتبال خارج را نگاه می‌کنید و لذت می‌برید. همین نیمار دیروز به دلیل اعتراضی که داشت سه جلسه از همراهی تیمش محروم شد. چرا باید همه به داوران اعتراض کنند؟ داورها هم اشتباه دارند اما نمی‌شود که مقصر همه چیز آنها باشند. شما باید به قدری قوی باشید که داور نتواند به گفته آنها نتیجه بازی را تغییر بدهد.

هر کسی راجع به داور صحبت کرد باید محروم شود. جریمه‌های سنگین اجرا کنید تا اینطور رفتارها از بین برود. هیچ کس ایراد فنی تیم خودش را نمی‌گوید که آن برطرف شود اما در مقابل همه تمرکزها روی داوران است. این صحبت من به مربیان عزیز است که به دنبال قوی کردن مسائل فنی باشند نه اینکه مثلا بگویند ما چند هوادار کمتر داشتیم. همه چیز در زمین فوتبال به کیفیت تیم و دانش فنی سرمربی است. همین تیم آژاکس را ببینید؛ رئال مادرید و یوونتوس را حذف کرد چون تیم بود و فقط به دنبال فوتبال بود. همه این مسائل در کل سبب شده تا فوتبال ایران چندین سال درست نشود.

قربانی درباره اظهارات قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس درباره اینکه روسای بازنشسته باید برکنار شوند، گفت: واقعا برای من جای سوال است که چرا نماینده مجلس باید درباره فوتبال نظر بدهد؟ در قضیه همین محسن فروزان یکی از نماینده‌های دیگر مجلس دخالت کرده بود، برای من واقعا تعجب دارد که چرا باید اینطور در کار فوتبال دخالت کنند؟ هر کسی باید روی کار خودش تمرکز داشته باشد. باید وجدان داشته باشیم و فردا روزی پاسخگو باشیم.