به گزارش اکونا پرس،

 انتخاب احتمالی ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی بهانه‌ای بود تا خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس با محمد مایلی‌کهن سرمربی اسبق تیم ملی گفت و گویی داشته باشد. مایلی‌کهن مثل همیشه دلش پر از درد و حرف بود و از همه جا و همه کس سخن گفت.از وضعیت معیشت و اقتصاد بد مردم کشور سخن گفت حتی از فدراسیون کشتی و کنار گذاشتن رسول خادم حرف زد و از اینکه در این اوضاع و احوال باید بهتر از قبل حداقل در ورزش مدیریت کنیم.از تفاوت چشمگیر رفتار  و فرهنگ تماشاگران و بازیکنان و مربیان ایران  و خارج از کشور سخن گفت. بخش مهم صحبت های مایلی کهن با خبرگزاری فارس را در زیر می خوانید:

*ویلموتس مبارک صاحبش باشد!

مایلی‌کهن در مورد انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی گفت: ویلموتس مبارک صاحبش باشد. اصلا او خدای فوتبال در این شرایط اقتصادی کشور آیا درست است که این همه برای انتخاب یک مربی هزینه کنیم؟! آیا او می‌تواند تضمین بدهد که تیم ملی ایران را به مقامی در عرصه بین‌المللی می‌رساند؟! بهتر است در این اوضاع اقتصادی کشور هزینه‌ها را بهتر مدیریت کنیم.

* ما فوتبال داریم، اروپا فوتبال ندارد!

وی با اشاره به شرایط متفاوت فوتبال ایران و اروپا گفت: از نظر نیروی انسانی خیلی برتر از اروپایی‌ها هستیم، اما در بخش زیرساخت‌ها بسیار ضعیف‌تر از آنها هستیم و در بخش فرهنگ و رفتار هم متأسفانه تفاوت‌های بسیاری داریم. ظاهراً آنچه ما داریم اسمش فوتبال است و اروپا فوتبال ندارد! آنها مدام به مقررات احترام می‌گذارند، تماشاگران بدون این‌که هیچ مانعی بر سر راهشان باشد در کنار زمین نشسته‌اند و کوچک‌ترین اوباشگری نمی‌کنند. بازیکن فوتبال اروپا بعد از گلزنی خودش را در آغوش هواداران می‌اندازد و تعرضی به او نمی‌شود، آن‌هم درحالی‌که خیلی از این تماشاگران نوشابه مخصوص خورده‌اند. حال نمی‌دانم با جوج بوده یا بدون جوج. و حتی به نظر ما هم غیرعادی هستند اما رفتاری غیراخلاقی از آنها سر نمی‌زند. اما فوتبال ما چه دارد؟ به قوانین احترام می‌گذاریم؟! زمنی‌های فوتبالشان را نگاه می‌کنیم،‌ از فرش‌های نفیس ایرانی زیباتر هستند. ما از قانون به داور در فوتبال لذت نمی‌بریم. چه‌قدر به داورانمان تعرض می‌کنیم. اینها اسمش فوتبال نیست. مربی ما وقتی می‌برد خودش خوب بوده و وقتی بازنده می‌شود، همه بد بودند به خصوص داور.

* بازیکنان در شمال انگار از مکانیکی بیرون می‌آیند!

مایلی‌کهن با اشاره به وضعیت بد چمن‌های مصنوعی در شمال کشور گفت: در گیلان و مازندران ما باران کم داریم؟ آب کم داریم؟! اما در ورزشگاه‌های سردار جنگل و عضدی رشت و همچنین ورزشگاه شهید وطنی قائم‌شهر چمن مصنوعی داریم. چمن مصنوعی درجه دهم. بازیکنان وقتی روی این چمن مصنوعی بازی می‌کنند انگار از مکانیکی بیرون آمده‌اند و گرانولی که روی این زمین‌ها است، دست و پای بازیکنان را سیاه می‌کند. این چمن مصنوعی را در پرآب‌ترین شهرهای ایران داریم، اما من در قم هم کار کرده‌ام. با وجود کم‌آبی به دلیل داشتن یک متخصص ورزشگاه یادگار امام قم چمن خوبی داشت. توحید محمدی کارمند سازمان ورزش بود که به‌ طور تجربی کارش را یاد گرفته بود و به خوبی از چمن‌ها مراقبت می‌کرد.

* از محمد خاکپور باشخصیت‌تر داریم؟!

مایلی‌کهن با اشاره به حضور مربیان خارجی در نیمکت تیم ملی گفت: به نظر من آوردن مربی خارجی فرار روبه جلوی آقایان است. آیا ما از محمد خاکپور بهتر و باشخصیت‌تر در فوتبال ایران داریم؟ او دو سال سرمربی تیم امید ایران بود. آیا متانت لازم را نداشت؟ شان و شخصیت لازم را نداشت که بعد از او رفتیم وینگادا را آوردیم که در همان دور اول تیم امید ایران را حذف کرد. کی‌روش ۸ سال سرمربی تیم ملی ایران بود و به کوچک و بزرگ ما اهانت کرد. در دو جام جهانی همراه تیم ملی بود، اما به گونه‌ای رفتار می‌کرد ما ۴ جام قهرمانی گرفته‌ایم و مدام می‌گفت به خاطر تحریم‌ها تیم‌های بزرگ دنیا با تیم ملی ایران بازی نمی‌کنند که بعد مشخص شد این حرف‌ها دروغ بوده و او صرفا به دنبال آن بود که چوب رنکینگ فیفا را بالای سر مردم ما بگیرد، اما محمد خاکپور تقریبا مجانی سرمربی تیم امید بود. پول قراردادش را هم ندادند، ولی تحمل شنیدن یک جمله مخالف مربی وطنی را نداریم. اما کی‌روش انواع توهین‌ها را به ما کرد.

* از گل مردود شده استقلال به صنعت نفت سپاهان سود برد نه پرسپولیس!

مایلی‌کهن با اشاره به قهرمانی پرسپولیس گفت: این قهرمانی مبارکشان باشد، اما آیا در مملکت ما مشکل قهرمانی پرسپولیس و عدم قهرمانی استقلال است؟! شما ببینید چه‌قدر داوران را قربانی کردیم. در بازی استقلال تهران و صنعت نفت گل استقلال مردود اعلام شد. در آن گل اکبریان داور مسابقه نقشی نداشت، زیرا کمک‌داور باید اعلام می‌کرد که توپ اوت شده یا نه که درنهایت هم اعلام کرد که آن توپ اوت بوده و بعد مشخص شد که کمک‌داور اشتباه کرده است. سوال من این است از این گل مردود کدام تیم سود می‌برد؟ آیا اگر این ۲ امتیاز را به استقلال می‌دادند، سپاهان بازهم نایب قهرمان می‌شد؟! پس چرا کسی در این مورد حرفی نمی‌زند؟ به هر حال نباید داورانمان را قربانی کنیم. اکبریان، زاهدی‌فر، فغانی، بهترین داوران هستند. فغانی در دنیا نظیر ندارد. اما ما در عزا و عروسی فوتبال داوران را قربانی می‌کنیم. استقلال اگر بازی با نفت آبادان را می‌برد به پرسپولیس می‌برد اما دوم می‌شد. در حق داورانمان کاملاً بی‌انصاف هستیم و مدام به آنها تعرض می‌کنیم.

* عضو شورای شهر می‌گوید دست کسی که داور را زده می‌بوسم!

مایلی کهن با اشاره به اتفاقات داماش گیلانیان و نیروی زمینی گفت: در آن مسابقه همه دیدند که داور را کتک زدند، حتی من می‌گویم داور در آن مسابقه شکنجه شد، اما عجیب است که عضو شورای شهر رشت مصاحبه می‌کند و می‌گوید دست کسی که داور را زده می‌بوسم. این یعنی فاجعه. استان گیلان دروازه ارتباط کشور با اروپا بوده است. یک استان فرهنگی است. چرا چنین رفتارهایی می‌کنیم، شاید برای این‌که این عضو شورای شهر با استفاده از جذابیت و محبوبیت فوتبال بتواند در دور بعدی بیشتر رای بیاورد.

* یک دلار بیشتر بدهند می‌روند

سرمربی اسبق تیم ملی با اشاره به حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران گفت: برخی مدام می‌گویند فلان مربی از فلان تیم پیشنهاد دارد، یقین بدانید اگر تیم دیگری به آنها یک دلار بیشتر بدهند قطعا از اینجا خواهند رفت، پس بهتر است این همه صحبت نکنیم. ظاهراً برخی می‌خواهند اینگونه بازار گرمی کنند و نرخ خود را بالاتر ببرند. برخی مربیان ایرانی هم مدام می‌گویند با کمترین بودجه ال و بل کردیم. اما شما دیدید که پرسپولیس با پنجره بسته نقل و انتقالات تا فینال آسیا رفت، اما چه شد که در این فصل و با جذب بازیکنان خوبی مثل شیری، ترابی و رفیعی در دور مقدماتی حذف شد؟

* یک دروازه‌بان ایرانی نمی‌تواند جانشینی رادوشوویچ شود؟

پرسپولیس یک دروازه‌بان ذخیره به نام رادوشوویچ دارد که چند سالی است در این تیم حضور دارد و احتمالا چند میلیارد دستمزد گرفته، آیا نمی‌توانیم یک دروازه‌بان ایرانی را به جای او بگذاریم؟ سال ۱۳۵۴ من در پرسپولیس حضور داشتم. یک مهاجم اسکاتلندی به پرسپولیس آمده بود، مقابل سپاهان در امجدیه بازی کردیم. ۳ بر صفر هم سپاهان را بردیم. یک گل آن را همین مهاجم اسکاتلندی یا انگلیسی زد. اما چون بازیکن معمولی بود عبده مالک باشگاه خیلی زود عذرش را خواست و گفت این بازیکن به درد نمی‌خورد و باید برود. اما در پرسپولیس بازیکنی مثل بودیمیر می‌آید و همه به‌به و چه‌چه می‌کنند.

* مدیران پرسپولیس و استقلال میلیاردی هزینه می‌کنند و می‌روند

وی با اشاره به هزینه‌های میلیاردی در استقلال و پرسپولیس گفت: وقتی باشگاه پرسپولیس خصوصی بود و عبده مالک آن بود مو را از ماست بیرون می‌کشید، اما اکنون مدیران پرسپولیس و استقلال میلیاردی هزینه می‌کنند و می‌روند و هیچ کس هم بعداً از آنها نمی‌پرسد که چه کردید و این بودجه‌ها کجا رفت؟ انگار هیچ حساب و کتابی نبوده است.

* اعتراض رسول خادم را تحمل نمی‌کنیم اما توهین‌های کی‌روش را می‌پذیریم

مایلی‌کهن با اشاره به شرایط فدراسیون کشتی گفت: به نظر من در کشتی ما یک جهان‌پهلوان به نام تختی داریم و بعد از او هم رسول خادم آمده است که به نظر من او هم جهان‌پهلوان است. هم از نظر اخلاقی و تحصیلی و هم از نظر افتخارات و مدال‌ها بهترین است. مدال المپیک و جهانی دارد و صاحب کرسی جهانی هم بود، اما درنهایت به خاطر این‌که او را آزرده کردیم، استعفا داد و رفت. بعد از استعفایش هم یک کلمه حرف نزد. در زمانی هم که بود محترمانه هم به مسئولان و آقایان اعتراض کرد، اما اعتراض جهان‌پهلوان رسول خادم را تحمل نمی‌کنیم ولی توهین‌های کی‌روش را می‌پذیریم. از استعفای رسول خادم استقبال کردند و اکنون یک فرد از مجلس آمده به نام نعمتی که در کمیسیون اقتصادی مجلس است، آیا کشتی واقعا مدیری ندارد که جانشین رسول خادم شود و باید یک نماینده مجلس به جای او بنشیند؟! مگر نمی‌گوییم مجلس در راس امور است؟ پس خود مجلس آن‌قدر کار دارد که به امور کشتی دیگر نرسد.

*‌ آیا نکونام نمی‌توانست سرمربی تیم امید شود؟

مایلی‌کهن با اشاره به تیم امید ایران گفت: به نظر من با توجه به شرایط اقتصادی کشور بهتر است یک مربی ایرانی هدایت تیم امید را به عهده بگیرد. خیلی‌ها می‌توانند سرمربی تیم امید شوند. مثلاً نکونام. جواد نکونام کاپیتان تیم ملی بوده و سابقه خوبی دارد. چرا او سرمربی تیم امید نشود؟