به گزارش اکونا پرس،

صمد مرفاوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان، در خصوص شرایط و حواشی این روزهای استقلال، آمدن استراماچونی به این تیم، نقل‌وانتقالات آبی‌پوشان و ... صحبت‌های زیر را انجام داد:

*وضعیت باشگاه استقلال را چطور می‌بینید؟

باشگاه استقلال با برخی تصمیمات یا بعضی مصاحبه‌ها کار را برای خودش سخت و دشوار می‌کند. به نظرم عنوان شدن بعضی مسائل در شان باشگاه استقلال نیست و فقط حاشیه برای این تیم می‌سازد. کناره‌گیری اعضای کمیته فنی یا مصاحبه‌های غیر ضروری مدیریت دردی دوا نمی‌کند و انرژی زیادی از مسئولان استقلال می‌گیرد. باشگاه استقلال باید گذشته را فراموش کند و نگاهش به آینده باشد.

*انتخاب استراماچونی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ چقدر از این مربی شناخت دارید؟

هیچ شناختی از این مربی ایتالیایی ندارم و در همین حد می‌دانم که در اینتر و چند تیم دیگر ایتالیایی مربیگری کرده است. البته با آمدن این مربی تمام مشکلات استقلال حل نمی‌شود. باشگاه استقلال باید زیرساخت‌های لازم برای فعالیت یک مربی را فراهم کند و برنامه بلند مدت داشته باشد. اینطور نیست که با آمدن یک مربی، قهرمانی استقلال تضمین شده باشد. استراماچونی مثل هر مربی دیگری به زمان نیاز دارد. حتما خاطرتان هست که وقتی امیر قلعه‌نویی سرمربی استقلال شد، برنامه سه ساله به باشگاه ارائه داد و سال سوم جام قهرمانی را گرفت.

*باشگاه استقلال به موازات مذاکره با این مربی، یکی دو بازیکن جدید هم گرفته. خریدهای استقلال را چطور می‌بینید؟

وقتی سرمربی مشخص نیست و اعضای کمیته فنی استعفا داده‌اند، برای من سوال است که چه کسی در باشگاه استقلال تصمیمات فنی را می‌گیرد. انتخاب سرمربی با نظر کیست؟ آیا افرادی که در باشگاه استقلال حضور دارند، به مسائل فنی اشراف کامل دارند که بازیکن جدید می‌خرند، درحالی که شاید سرمربی دیدگاه فنی متفاوت و سلیقه دیگری داشته باشد. واقعا چه کسانی در باشگاه استقلال تصمیم گیرنده هستند و امور فنی را جلو می‌برند؟ پرسش دیگر اینکه چرا اعضای کمیته فنی استعفا داده‌اند؟ این مسائل نشان می‌دهد که اعضای کمیته فنی در تصمیمات باشگاه نقشی ندارند و مدیرانی که به مسائل فنی واقف نیستند، تصمیم گیرنده اصلی شده‌اند. به نظرم باید همه چیز شفاف باشد. اعضای کمیته فنی اگر مشکلی دارند، واضح بیان کنند.

*در شرایطی که سرمربی ایتالیایی قراردادش را امضا نکرده و شناخت دقیقی از بازیکنان فعلی و جدید ندارد، باشگاه با بعضی بازیکنان تمدید می‌کند...

حرف من همین است؛ چرا قرارداد بازیکنی که همیشه مصدوم بوده، در طول فصل فقط دو بازی انجام داده و دوباره مصدوم شده، تمدید می‌شود و باشگاه استقلال برایش هزینه سنگینی می‌پردازد. فرهاد مجیدی به تیم‌امید رفته، بیژن طاهری و اشکان نامداری از استقلال جدا شده و به سایپا رفته‌اند. بهتاش فریبا و پرویز مظلومی کناره‌گیری کرده‌اند. شفر هم دو ماه پیش رفته. با این اتفاقات کسی در باشگاه هست که به مسائل فنی آگاه باشد؟

*منتقد مدیریت باشگاه هستید؟

بعضی چیزها در باشگاه استقلال برای من گنگ و مبهم است. به نظرم مدیریت باشگاه انحصارطلبانه رفتار می‌کند و به حرف پیشکسوتان هم بی‌توجه است. اگر پیشکسوتان حرفی می‌زنند، از روی دلسوزی است اما مدیریت باشگاه تصور می‌کند که پیشکسوتان دنبال سهم‌خواهی از استقلال هستند که اینطور نیست. باید انتقاد پذیر باشیم و به نظرات دیگران را بشنویم و اگر درست بود انجام دهیم. اینکه خیال کنیم همه چیز را خودمان بلدیم و اشتباه نداریم، نتیجه همین چیزی می‌شود که الان در باشگاه استقلال رخ داده است.

*به نظر شما برکناری شفر تصمیم درستی بود؟

همان موقع که شفر را کنار گذاشتند گفتم که این تصمیم اشتباه است و باید اجازه می‌دادند تا شفر چند بازی باقی‌ مانده را پشت سر بگذارد و بعد از پایان لیگ، عملکرد این مربی ارزیابی شود و اگر مثبت نبود، با هم جلسه بگذارند و برای پایان همکاری توافق کنند.

*عملکرد شفر مثب بود؟

هر مربی سلیقه و شیوه کاری خودش را دارد. من به عنوان مربی در کار دیگر همکارانم دخالت نمی‌کنم و در مورد مسائل فنی نظر نمی‌دهم اما زمان شفر بی‌انضباطی در تیم بیداد می‌کرد. البته این هم نتیجه ضعف مدیریت باشگاه بود که باید در موضوعات مهم و حاشیه‌ساز دخالت می‌کرد و اجازه نمی‌داد هرج و مرج شود.

*حرف‌های خطیر را درباره دلالی شفر شنیده‌اید؟

این صحبت‌ها در شان باشگاه بزرگ استقلال نیست. اگر این اتفاق رخ داده، چرا همان زمان باشگاه ورود نکرده؟ چرا همان موقع که به چنین مسائلی برخوردند، شفر را صدا نزدند تا اسناد و مدارکشان را جلویش بگذارند و با مربی جدی برخورد کنند؟ در مورد حرف‌هایی که امروز علیه شفر می‌زنند، اول و آخر مدیریت مقصر است که به سرمربی اجازه داده تا خارج از چارچوب وظایفش عمل کند. مقصر هرج و مرج در تیم استقلال مدیریت باشگاه است. باشگاه استقلال مدیریت شجاع و قاطع می‌خواهد که که به فوتبال اشراف داشته باشند نه اینکه بعد از اخراج مربی مدعی می‌شوند که علیه سرمربی خود سند و مدرک دارند؟ رو کردن این اسناد در شرایط کنونی فایده‌ای ندارد. به نظرم در این افشاگری‌ها، صداقت نیست. متاسفانه باشگاه استقلال به جای اینکه برای تیم‌های پایه، آکادمی و امکانات فراهم کند و در فکر زیرساخت‌های لازم برای سرمربی خارجی باشد، دنبال مسائل کوچک و کم اهمیت رفته است.

*گفتید شناخت چندانی از سرمربی ایتالیایی ندارید. در شرایط فعلی مربی خارجی بهتر است یا در داخل مربیانی داریم که در حد باشگاه استقلال باشند؟

تقسیم‌بندی مربیان به خارجی و داخلی کار درستی نیست. باید به کارنامه افراد نگاه کنیم و بر اساس برنامه‌های‌مان مربی انتخاب کنیم. الان حرف‌های من هیچ فایده‌ای ندارد چون باشگاه تصمیمش را گرفته و با استراماچونی به توافق رسیده است. شما به پرسپولیس نگاه کنید و ببینید که دلیل موفقیت برانکو چیست؟ دلیل موفقیت پرسپولیس در سال‌های اخیر، امکانات و زیرساخت خوبی است که مدیریت باشگاه در اختیار برانکو گذاشته‌ است.

*چرا پرسپولیس در این سال‌ها موفق بوده و استقلال ناکام؟

استقلال امکانات لازم را در اختیار ندارد. به دستیاران مربی خارجی زمین نفت تهرانسر را نشان دادند اما با شروع فصل مربی خارجی باید به زمین شماره ۲ آزادی برای تمرین برود. یک روز در زمین شماره ۲ تمرین می‌کنند، یک روز در کمپ مرحوم حجازی و گاهی هم زمین تمرین ندارند. اما ورزشگاه شهید کاظمی در اختیار باشگاه پرسپولیس است. از طرفی ورزشگاه درفشی‌فر که امکانات خوبی دارد را هم در اختیار دارند. در این سال‌ها پرسپولیس از نظر امکانات وضعیتی به مراتب بهتر از استقلال داشته است.

*همان زمان که شهرداری تهران ورزشگاه شهید کاظمی را به پرسپولیس داد، یک ورزشگاه دیگر هم در اختیار استقلال گذاشت.

آن ورزشگاه اصلا قابل مقایسه با ورزشگاه شهید کاظمی نیست. البته همان زمان ضعف مدیریت باعث شد تا شهرداری ورزشگاه بهتر را به پرسپولیس بدهد که این عادلانه نبود. اگر مدیریت استقلال پیگیر بود و به این موضوع اهمیت می‌داد، می‌توانست یک ورزشگاه مجهز و با امکانات بگیرد و مشکل زمین تمرین برای همیشه حل می‌شد.

*شفر در استقلال موفق نشد. قبل از او منصوریان هم ناکام ماند، به نظرتان استراماچونی موفق می‌شود؟

مربی خارجی امکانات و شرایط خاص خودش را می‌خواهد. اگر این مربی قرارداد بست، باید ببینیم تیم چطور بسته می‌شود و برنامه‌های مربی جدید چیست. ولی این خیال که با آمدن مربی ایتالیایی تمام مشکلات برطرف می‌شود از اساس غلط است. باید به مربیان فرصت بدهیم تا برنامه‌هایش را جلو ببرد. حضور استراماچونی تضمین کننده قهرمانی نیست و برای موفقیت در کنار مربی و بازیکن خوب، امکانات و ثبات هم لازم است.

*درمورد فرهاد مجیدی و حضورش در تیم امید حرف بزنیم. جدایی او از استقلال و پذیرفتن سرمربیگری تیم امید تصمیم درستی بود که فرهاد گرفت؟

اصلا دوست ندارم درمورد شخص دیگری حرف بزنم و نظر بدهم. هرکسی براساس برنامه‌هایش تصمیم می‌گیرد و من نمی‌توان در این مورد نظر بدهم. امیدوارم مجیدی در کارش موفق باشد.

*پیشنهادی از تیمی برای مربیگری ندارید؟

نه، فعلا هیچ پیشنهادی ندارم.

*زمان حضور شما در تیم جوانان و امید استقلال نسل خوبی ساخته شد. از مجتبی جباری و آندو تا وحید طالب‌لو، امیرحسن صادقی، خسرو حیدری و... چرا در تیم‌های پایه استقلال دیگر این اتفاق تکرار نمی‌شود؟

شرایط اقتصادی فرق کرده و متاسفانه باشگاه‌ها اهمیتی به تیم‌های پایه نمی‌دهند.

*زمان شما که شرایط بدتر بود امکانات و شرایط مثل امروز نبود. شاید حضور یک مربی سالم مثل شما عامل رشد آن استعدادها بود. الان در تیم‌های پایه زد وبند و فساد، باعث از بین رفتن استعدادها می‌شود.

اگر به مربیان به اندازه کافی حقوق و دستمزد پرداخت شود، تمام تلاشش را می‌کند تا بازیکنان با استعداد را کشف کند وارد چرخه فساد هم نمی‌شود. اما وقتی باشگاه‌ها به یک بازیکن معمولی ۳-۴ میلیارد می‌دهند اما برای تیم ‌پایه چند میلیون هزینه نمی‌کنیم، اوضاع بدتر می‌شود.