به گزارش اکونا پرس،

با پایان دومین روز تمرینات استقلال با سرمربیگری آندره آ استراماچونی مشخص شد این مربی جوان برنامه‌های ویژه ای برای هدایت این تیم داشته و برای وقت گذرانی راهی تهران نشده است. تیمی که در طول ۳ فصل گذشته با وضعیتی بد لیگ را شروع کرده است حالا می‌تواند شروع تازه و به موقعی برای لیگ نوزدهم داشته باشد.

بهتاش فریبا در گفت و گو با مشرق، درباره آخرین وضعیت استقلال پس از حضور استراماچونی و خریدهای جدید این باشگاه حرف زد.

* استراماچونی را چطور ارزیابی کردید؟

- روزی که مراسم معارفه‌اش در حال برگزاری بود بنده هم دعوت بودم. از نوع گفتار و شخصیتی که از این مربی دیدم خوشم آمد. با اینکه از نظر سنی به نظر نمی‌رسد برای این کار جوان باشد ولی حرف‌هایی که می‌زد عاقلانه بود.

* در این باره که قول قهرمانی نداد نظری دارید؟

- در هیچ کجای دنیا حتی بهترین مربیان جهان با بهترین بازیکنان هرگز قول قهرمانی نمی‌دهند و در این ارتباط او هم از این قاعده مستثنی نبود. در باقی حرف‌هایش هم درست گفت که باید شاکله اصلی تیم را حفظ کرد و البته بازیکنانی گرفت که نقاط ضعف پوشیده شوند. او حتی در این باره که چرا بازیکنان ایتالیایی به استقلال نمی‌آورد درست گفت که قیمت ایتالیایی‌ها زیاد است.

* مهمترین اتفاقی که در این مدت رخ داده چیست؟

- اینکه باشگاه توانسته بازیکنان را حفظ کند تا مانند سال گذشته اسیر جدایی دسته‌ای بازیکنان نشود کار بزرگی است. وریا بست و حسینی هم می‌ماند و البته نفرات جدیدی هم که به استقلال آمدند هر یک در تیم‌های قبلی شان جزو خوب‌ها بودند.

* ولی ستاره نیستند؟

- نه! اما میانگین عملکردی شان نشان می‌دهد بد نیستند. ریگی را در پدیده دیده بودم. قبلاً گفته بودم که فوتبال تیم گل محمدی را دوست دارم و در همین فصل هم هر ۴ بازی تیمش روبروی استقلال و پرسپولیس را دیدم که ریگی در این تیم با دقت پاس ۹۴ درصدی یک آمار خیلی جالب برجای گذاشت.

* چطور؟

- من در پستی که ریگی بازی می‌کند بازی کرده‌ام. دفاع به دلیل فشاری که مهاجمان و هافبک‌های حریف روی او می‌آورد نمی‌تواند در ارسال پاس دقت کافی داشته باشد و بیشتر در فکر دفع توپ است. این درصد دقت پاس برای یک مدافع خیلی عالی است. این یعنی می‌تواند توپ گیری کند و آن را نگه دارد که اتفاق خوبی است. امروزه اغلب مدافعان و هافبک‌های دفاعی در این زمینه مشکل دارند.

* سیاوش یزدانی را هم از قبل می‌شناسید؟

- بله! در پیکان که بودم او را از سیاه جامگان آوردیم و البته بعد قرار بود به استقلال بیاید که راهی سپاهان شد. او را کاملاً می‌شناسم. بازیکنی که با وجود قد بلندی که داشت استارتر خیلی خوبی با گام‌های بلند است.

* بلبلی می‌تواند به استقلال کمک کند؟

- این بازیکن هم حمل توپ دارد و در حال حرکت ضربات خوبی به توپ می‌زند که برای همین ویژگی اش هم بود که در پایان فصل مورد توجه تیم‌های بالای جدولی قرار گرفت. علی دشتی هم بازیکنی دونده و سرعتی است که خودش هم گل‌های زیبایی به استقلال زد. این بازیکن هم می‌تواند به استقلال در فاز هجومی کمک کند. البته شناخت چندانی از میلاد باقری ندارم چون بازی‌های لیگ دسته اول را ندیده‌ایم ولی قطعاً بی دلیل به استقلال نیامده و حتماً توانایی‌های خوبی داشته است.

* استقلال هنوز هم بازیکن نیاز دارد؟

- استقلال فعلاً در پست‌هایی که بازیکن نیاز داشته یارگیری کرده ولی باید بتواند پاتوسی را هم حفظ کند. چون فرشید اسماعیلی به تنهایی نمی‌تواند از پس کار تغذیه مهاجمان تیم بربیاید. ضمن اینکه با وجود روح اله باقری و مرتضی تبریزی استقلال باز هم به یک سانتر فوروارد قلدر و سرزن نیاز دارد. کسی که بتواند در لیگ قهرمانان آسیا روبروی تیم‌های خارجی از پس موقعیت‌های خوب بربیاید.

* انتقادی به این تیم ندارید؟

- تنها نقطه تاریک نبود یک مربی جوان تکنیکال ایرانی کنار دست استراماچونی است. ما که نمی‌توانیم تا ابد مربی خارجی به خدمت بگیریم. به نظرم باشگاه باید پای پیروز قربانی می‌ایستاد یا لااقل حالا یک مربی حرفه‌ای را کنار دست استراماچونی قرار دهد.

* پیش بینی تان برای قهرمانی فصل بعد چیست؟

- تا اینجا که همه چیز خوب است و اگر پیش فصل خوبی هم در پیش باشد می‌توان امید داشت که استقلال می‌تواند برای قهرمانی بجنگد هر چند که رقبا هم با قدرت در این فصل کار می‌کنند.