به گزارش اکونا پرس،

به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، مهدی تاج درباره قرعه تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی و جام ملت ها گفت: به نظرم قرعه ما می توانست ساده تر هم باشد؛ می توانست سخت تر هم باشد مثل گروه چهارم. ایران در رنکینگ آسیا و سید اول بوده است. ایران آقای آسیا است و نباید از تیمی بترسد.

وی افزود: بحث مهم دبیر کل AFC این بود که این نهاد می خواهد مسابقات را به شکل متفاوتی برگزار کند. این قرعه کشی زیر نظر فیفا بود و نایب رئیس کمیته مسابقات فیفا در آن حضور داشت. بسیاری از سرمربیان و روسای فدراسیون ها در این مراسم حضور داشتند.

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: چهار بار با هنگ کنگ بازی کرده ایم و پیروز شده ایم. با کامبوج هم بازی کرده ایم. تساوی های ما با عراق زیاد بوده است. برد و باختمان به عراق نزدیک بوده است. عراق و بحرین تیم های خوبی هستند. تا الان چهار بار به بحرین باخته ایم. حتی یکبار به جام جهانی نرسیدیم به خاطر همین بحرین.

تاج یادآور شد: باید تلاشمان این باشد که در اول آسیا باقی بمانیم. البته مشکلاتی داریم. دو بار با امور مالی AFC جلسه داشته ایم. از نظر مالی و بودجه تیم سی ام قاره هستیم ولی از نظر قهرمانی و افتخار اول هستیم.

رئیس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: ما از دولت پول نمی خواهیم. ۱۰ میلیون دلار از فیفا طلب داریم و نمی توانیم بگیریم. تمام راه ها را هم رفته ایم. فیفا در آخرین نامه اش اعلام کرد نتوانستیم هیچ بانکی را قانع کنیم که پولتان را حواله کند؛ آنهم به خاطر تحریم های ناعادلانه ای که هست. اداره مالیات هم حساب فدراسیون و سازمان لیگ را بسته است. از روزی که آمده ایم مدام داریم اظهارنامه مالیاتی می دهیم. حتی طلب باشگاه ها را به حساب فدراسیون منظور کرده اند. وزارت ورزش می تواند محکم وسط بیاید و جلوی این مسائل بایستد. حرف ما این است که ۱۰ میلیون دلار طلب از فیفا و ۳ میلیون دلار طلب از AFC را بگیریم.

تاج درباره حل مشکل استقلال و گرفتن پول فیفا و اینکه آیا فدراسیون نمی تواند از همین طریق به پولش برسد؟ گفت: با سفیر ایران در مالزی و مسئول مالی AFC جلساتی داشتیم. یک پیشنهادی دادیم. از آنها خواستیم پول ما از فیفا به AFC بیاید و از این طریق به پولمان برسیم. فوتبال از سیاست جدا است.

وی ادامه داد: نه می توانیم از دولت پول بگیریم نه از فیفا و AFC. باید یک نفر بگوید چطور می خواهید فوتبال را اداره کنید.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه گفته می شود ترامپ رئیس جمهور آمریکا از اینفانتینو رئیس فیفا خواسته است هیچ پولی به فدراسیون فوتبال ایران پرداخت نشود، گفت: من هم یک چیزهایی در رسانه ها دیدم. حتی اگر ترامپ بگوید که فیفا نباید بپذیرد و نمی پذیرد. اگر بپذیرد که دیگر فیفا نیست. این یک کار سخیف است. فیفا مستقل است و حتماً اینطور نیست. خود اینفانتینو رئیس فیفا گفت تلاشم این است که پولتان را بگیرید.

وی گفت: مطالبات کارلوس کی روش را پرداخت کردیم و دیگر او از ما طلبی ندارد اما هنوز نتوانسته ایم قسط اول قرارداد ویلموتس را هم بدهیم. روند ویلموتس را می پسندم. او هنوز پولی از ما نگرفته ولی به قراردادش پایبند است.

تاج درباره اینکه آیا هیچ راهی وجود ندارد فدراسیون طلبش را بگیرد؟ خاطرنشان کرد: روز گذشته خانم افخم حرفهایی را زد که اینجا نمی توان آنرا مطرح کرد. همان روز گذشته از سفارت به AFC رفتم با رئیس مالی این نهاد صحبت کردم. سه راه حل به ذهنمان رسید تا حداقل استقلال، پرسپولیس و ذوب آهن را از این گرفتاری نجات بدهیم.

وی درباره اینکه استقلال از چه طریقی توانست به پولش در فیفا برسد؟ اظهار کرد: ۲۲ نامه برای استقلال به فیفا زدیم. آخرینش این بود که آقای خطیر و فتحی گفتند ما یک راه حل هایی داریم. گفتم اگر بتوانید برای ما هم حل کنید خوب است. فیفا باشگاه را به عنوان یک NGO می شناسد و فدراسیون را حاکمیت می بیند. خیلی بد بود اگر امتیاز از استقلال کسر می شد.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره وضعیت نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا یادآور شد: یک کمیته استیناف و یک کمیته بدوی تاسیس کرده ایم. قبلاً AFC نمایندگانش را می فرستاد ولی الان تشکیل هیات بدوی و ممیزی باشگاه ها در اختیار خود فدراسیون ها است. این هیات ها یک کمیته استیناف هم دارد. وضعیت تیم هایمان در این کمیته ها بررسی می شود.

‌تاج درباره بازی با تیم های عربستانی در زمین بی طرف و اینکه هزینه بازی ها را باید عربستانی ها بدهند، گفت: داریم این کار را می کنیم. عربستان برای ما یک پرونده امنیتی در AFC باز کرد. برای قطر هم پرونده سیاسی باز کرد. AFC درخواست عربستان برای قطر را رد کرد ولی بحث ما بحث امنیتی بود.

‌وی در خصوص احتمال اعمال نفوذ عربستان در آرای AFC، تاکید کرد: عربستان الان کرسی ندارد و اعمال نفوذ نمی شود. کمیته امنیت کاملاً مستقل از AFC و کمیته مسابقات است. وقتی پرونده ای به کمیته امنیت برود، فقط این کمیته تعیین می کند که آیا امنیتی هست یا خیر. هنوز نتوانسته ایم این ماجرا را حل کنیم که به روابط کشورها بر می گردد. حل این مشکل فقط از دست فدراسیون بر نمی آید.

تاج در پاسخ به این سوال که آیا استقلال در خطر حذف از آسیا است یا خیر گفت: بله بود، چون طلب پروپئیچ پرداخت نشده بود ولی باید از این اتفاقات بترسیم. البته من نامه حل مشکل این بازیکن را خودم ندیدم ولی مسئول بین الملل فدراسیون گفت که نامه رسیده است. تاکید می‌کنم پولی نیامده ولی آنها قبول کردند پروپئیچ برود پول را از فیفا بگیرد.

رئیس فدراسیون فوتبال که در برنامه ورزش و مردم حاضر شده است درباره تیم امید گفت: ویلموتس تیم امید را به دقت زیر نظر دارد. بازی تیم ملی با تیم امید بیشتر برای بررسی تیم امید بود. نگاه ویلموتس نسبت به کی روش متفاوت تر است. ویلموتس در جلسه اش با مربیان تیم های پایه اعلام کرد باید با یک رویه کار کنیم. تیم های مختلف ملی باید به هم سرویس بدهند و باید با یک رویه بازی کنند. آقای مجیدی هم گفت مهم نیست چند گل می خوریم؛ مهم این است که چند برابر گل بزنیم.

تاج درباره برنامه های آماده سازی تیم امید گفت: کمیته ملی المپیک نتوانسته از نظر مالی به ما کمک کند ولی ان شاءالله در آینده این کمک را خواهند داشت. الان ۴۲ سال است به المپیک نرفته ایم. ارزیابی من از تیم امید مثبت است. تشخیص ویلموتس این است که در بازی انتخابی المپیک از اول تا آخر کنار تیم امید باشد.

وی تصریح کرد: بحث ما با کی روش این بود که وسط راه با او داخل دلیجان شدیم. اگر او را نمی خواستیم باید کل قراردادش را می دادیم. اگر بد اخلاقی می کرد باید می ساختیم. کی روش برای ما زحمت زیادی کشید. طوری قرارداد بسته بود که اگر کسی را نمی خواستیم پولش را باید می دادیم. فرمانده ما کی روش بود و باید او را در زمین حمایت می کردیم. اما در مورد ویلموتس شرایط فرق کرده است.

تاج تاکید کرد: تیم ملی نیاز به تدارکات دارد. از وزارت ورزش در چند ماه گذشته حتی یک ریال هم تحت هیچ عنوان نتوانسته ایم دریافت کنیم. بخش درآمدی ما هم به خاطر تحریم ها بسته شده است. ولی بالاخره باید یک نفر بیاید بگوید چطور فوتبال را اداره می کنید. وزارت ورزش دخالت نمی کند. روابط ما با وزارت حسنه است! نه دخالتی می کنند و نه ما این دخالت را می پذیریم.

وی گفت: برای درآمدها داریم تلاش می کنیم. نامه دیگری به اینفانتینو زده ام و دنبال جواب هستم. اگر بشود پولمان را به AFC بیاوریم خوب است. همه اش دنبال همین حرفها هستیم. باید تدبیر کنیم. برای حاکمیت دادن ۱۰ میلیون دلار به فوتبال کشور خیلی سخت نیست. این پول را بدهند و بعداً هر موقع مشکلمان حل شد، خودشان بروند از فیفا بگیرند. این بد است که بخواهیم ازبکستان را دعوت کنیم، نتوانیم پول بلیتشان را بدهیم و بعد تیم ملی کشورمان با تیم امید خودمان بازی کند.

تاج در خصوص مشکلات تبلیغات محیطی اظهار کرد: تبلیغات محیطی مربوط به سازمان لیگ است. این سازمان یا پولش را گرفته یا پرونده مطالباتش به دادگاه رفته است. چیزی روی زمین نمانده است.

وی درباره شرایط لیگ برتر یادآور شد: سال گذشته انتقادی به لیگ وارد بود. سال گذشته در این لیگ سر شکست، چشم کور شد و چاقوکشی هم داشت. چه ضرورتی دارد که این لیگ را برگزار کنیم. مگر ما فینال لیگ قهرمانان آسیا را آنقدر شکیل برگزار نکردیم؟ تمام بزرگان فوتبال دنیا هم اینجا بودند. آن بازی به بهترین شکل برگزار شد. صحبتم این است که می توانیم. بزرگترین رویداد آسیا را برگزار کردیم بدون هیچ مشکلی چون همه خواستیم. الان هم همه پای کار آمده اند. شورای تامین کشور نامه ای به تمام مسئولان زد و چهار تا پنج جلسه گذاشته شد. هیچکس مایل نیست لیگ به این شکل برگزار شود. همه باید از تماشای مسابقات لذت ببرند. حتی باید بتوانیم خانواده ها را بیاوریم. راه حلش این است که از اغماض دست برداریم.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه صحبت هایش افزود: مشکل نور ورزشگاه ها جدی است. سه درخواست کوچک را در اولویت قرار داده ایم. نیروی انتظامی گفت اگر این شرایط برقرار نشود، ما نمی آییم. وزیر ورزش و جوانان به تمام استانداران نامه زد. تمام بلیت ها باید الکترونیکی شود. الان بلیت اتوبوس ها هم الکترونیکی شده اند. موضوع دیگر دوربین ورزشگاه ها است که اگر کسی توهین کرد بدانیم کیست. اگر ورزشگاه ها آماده نشوند، لیگ برگزار نمی شود. مردم هم اینرا نمی خواهند.

تاج گفت: مردم خودشان فوتبال را می بینند و دیگر اینطور نیست که نماینده مجلس یا استانداری بخواهد از فردا فشاری بیاورد. هیچ فشاری قابل قبول نیست. امسال، سال انتخابات هم هست. هیچ راه رایزنی وجود ندارد. باید تلاششان را روی حل مشکلات را بگذارند.

وی تاکید کرد: ورزشگاه آزادی به نظر به مسابقات می رسد. باشگاه ها مکلف هستند ۱۰۰ تا ۱۵۰ آدم را آموزش بدهند تا سکوها را کنترل کنند. سر مشوق ها باید ورزشگاه را اداره کنند. کانون هواداران منحل شده ولی الان باید دوباره تشکیل شود. آنها باید در نیروی انتظامی فرم پر کنند. این نفرات ورزشگاه را کنترل و اداره خواهند کرد. این افراد به نیروی انتظامی وصل هستند و نیروی انتظامی دو قدم عقب تر می نشیند.

تاج گفت: ورزشگاه نقل جهان مطلوب است اما شرایطش کافی نیست. اگر تعداد ورزشگاه های استاندارد به نصف رسید، لیگ را برگزار می کنیم و سایر تیم ها به شهرهای همجوار و بدون تماشاگر می روند.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: همه کشورها یکبار این کار را کرده اند؛ هرچند ممکن است تیم ملی لطمه ببیند. الان شرایط را مثبت می بینم. فولادشهر و نقش جهان آماده می شوند. ورزشگاه آزادی آماده است. ورزشگاه یادگار تبریز را دارند آماده می کنند. مدیرکل آذربایجان شرقی گزارش خوبی به من داد. تمام ورزشگاه ها را از نزدیک دیده ایم. فولادآره‌نا هم دارد آماده می شود. نفت مسجدسلیمان و نساجی کار چندانی انجام نداده اند. بوشهر هم همینطور. اگر استانداردها فراهم نشود، بازی این تیم ها بدون تماشاگر به شهر همجوار منتقل می شود.

وی در خصوص اینکه به نظر کار خیلی بزرگی است گفت: شما فکر کنید لیگ یک سال برگزار نشود اما از نظر من لیگ برگزار می‌شود. الان فولادشهر، یادگار امام تبریز، ورزشگاه فولاد تقریبا آمادگی دارند ولی مسجد سلیمان اصلا کاری نکرده، مثلا قائمشهر هم همین مشکلات را دارد. اگر این عزیزان کار را انجام ندهند بازی هایشان در شهر دیگر برگزار می‌شود. من اصلا نمی‌توانم تاریخی برای برگزاری لیگ بگویم. ما پارسال فقط کشته نداشتیم. همیشه گفته ام در شرایط آفتابی همه هستند ولی در شرایط برفی و بارانی هیچکس نیست. اگر اتفاقی بیفتد اول سراغ من و مدیران باشگاه ها می‌آیند. الان یک نامه می‌خواستیم به فیفا بنویسم هیچکس راضی نشد پای آن را امضا کند! کاری که من می‌کنم بعدا برایم دعا می‌کنند. ما همه چیز را بر اساس لیگ چیده ایم ولی الان شرایط این است الزامات انجام شود. اگر  مثلا 5-6 باشگاه در ورزشگاه هایشان بازی کنند می‌شود کاری کرد. سوال من این است شما می‌توانید بدون نیروی انتظامی بازی برگزار کنید؟

تاج گفت: یک جلسه دیگر داریم؛ آن موقع می فهمیم که آیا قرعه کشی برگزار می شود یا خیر. ما سال گذشته در لیگ فقط کشته نداشتیم. در روزهای تیره هیچکس نیست که مسئولیت را قبول کند. برای فیفا می خواستیم نامه ای بنویسیم ولی هیچکس حاضر نشد زیر این نامه را امضا کند. فکر می کنم بعداً از فوتبال لذت می برند.

وی گفت: بنا بود لیگ را دهم مرداد شروع کنیم و برنامه تیم ملی را بر این اساس چیده ایم ولی الان شرایطمان این است که باید الزمات اجرا شود. اگر بیش از نیمی از ورزشگاه ها این الزامات را داشته باشند، مسابقات را برگزار می کنیم. اگر ورزشگاهی اماده نشود در استان همجوار آن هم بدون حضور تماشاگر برگزار می شود.

‌رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص فشار فیفا برای ورود بانوان به ورزشگاه ها یادآور شد: آن هم یک الزامی است که کشور دارد با آن برخورد عقلایی می کند. پاسخ خوبی از مسئولان ذیربط به فدراسیون داده شده است و این پاسخ را منعکس کده ایم. ولی این الزام برای مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و تیم ملی است.

وی درباره برگزاری اردوهای تدارکاتی تیم ملی فوتبال گفت:در حال حاضر بهترین شرایط را در قبل و بعد از انقلاب داریم آن هم در آمار. ما بهترین تیم آسیا هستیم. در سال 2017-2018 5 تیم ما به جام جهانی رفته اند. در حال حاضر شرایط ما در نوجوانان بهتر شده، در جوانان هم همینطور، مثلا فوتسال ما سوم دنیا است و فوتبال ساحلی ما دوم جهان. ما اسم و رسم خوبی هم داریم، مثلا ما رایزنی کردیم که تیم ملی ما به چین برود چون پول بیلت ما را هم می‌دهند. با قطر هم رایزنی کردیم که قبل از بازی با کامبوج یک اردو در اسپایر داشته باشیم و یک بازی هم با تیم ملی قطر داشته باشیم آن هم پشت درهای بسته. این کارهایی بود که ما با رایزنی های خودمان انجام دادیم.

در ادامه این گفتگو مدیرعامل باشگاه استقلال تهران بر روی خط ورزش و مردم آمد و گزارشی از روند فعالیتهای صورت گرفته در خصوص مشکلات اخیر باشگاه استقلال تهران ارائه کرد. وی گفت: دو سه هفته پیش با آقای تاج صحبت کردم که اگر امکان دارد این کار را خودمان انجام دهیم. چندین و چند بار با رئیس کمیته انضباطی فیفا و روسای مختلف کمیته های فیفا صحبت کردم. چند بار با نمایندگان سفارت ایران در زاگرب صحبت کردم و حتی پول نقدی را در سفارت گذاشتیم که اگر فیفا درخواست ما را قبول نکر خدای ناکرده مشکلی ایجاد نشود.در نهایت اتفاقی که رخ داد با رایزنی های مختلف صورت گرفت.

فتحی ادامه داد: کاری که ما کردیم گفتند برای باشگاه دیگر لیگ برتر ما هم به ثمر نشست.ظاهرا پرونده مشابهی هم باشگاه پدیده دارد که به نام ما و به کام باشگاه پدیده شد. دیروز که نامه باشگاه استقلال ارسال شده نامه باشگاه پدیده هم به فدراسیون رفته است. امیدواریم این کار الگویی باشد برای همه. ما در همه زمینه ها اگر اراده ای داشته باشیم قطعا می‌توانیم. امیدوارم پول فدراسیون فوتبال هم برسد و خرج زیر ساخت‌ها شود.

مدیرعامل استقلال در خصوص جدایی پاتوسی گفت: آقای تاج به تنگناهای فدراسیون اشاره کرد و همین مشکلات به باشگاه‌ها از جمله استقلال و پرسپولیس تسری پیدا می‌کند. شما دیدید که فیفا اصلا قبول نکرد پول را به حساب فدراسیون بریزد. ما پول پاتوسی را برای پروپیچ می‌گذاشتیم. اگر ما 10 بازیکن می‌گرفتیم و محروم می‌شدیم بی نتیجه بود ضمن آنکه به درخواست سرمربی استقلال اولویت ما جذب فوروارد بود. این وعده را هم به هواداران استقلال می‌دهم که بازیکنی در حد پاتوسی جذب استقلال خواهد شد.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه در خصوص آرای کمیته اخلاق و اینکه این آرا را قبول ندارد؟ گفت: خیر اینطور نیست. من خودم آقای تورک را به کمیته اخلاق دعوت کردم و حضورش یک امتیاز است. کمیته استیناف هم با حضور آقایان صالحی و محمدی یکی از بهترین کمیته های ما است. من رئیس فدراسیون هستم و می توانم سرمربی را عوض کنم ولی نمی توانم بگویم چه کسی باید درون دروازه باشد. قدرت هست ولی برای اموری نقش نمی بندد مثل کمیته اخلاق. در این کمیته آدم های حقوقی هستند. شاید نظرم را بپرسند و بگویم «این» در صلاحیت «آن» است. کمیته استیناف ادله حقوقی آورده و ۲۷ صفحه هم رای داد. باید به هر دو کمیته اخلاق و استیناف احترام گذاشت. همه اینها رای و قابل احترام است. در دادگستری روزی هزار رای بدوی داده می شود. این در صلاحیت کمیته اخلاق بود که رای بدهد و در صلاحیت کمیته استیناف بود رای را رد کند.

در ادامه مهدی تاج در خصوص بحث VAR گفت: بعد از این برنامه در مراسم اختتامیه کلاس داوری خواهم رفت. در کمپ تیم های ملی مرکز پک، زمین چمن شماره دو، زمین چمن مصنوعی، کفپوش سالن فوتسال، و امکانات و تجهیزات مدرنی که برای آینده گان می ماند و به نظر من 20 تا 30 سال فوتبال تامین می شود. از زمان صفاهی فراهانی، دادگان و کفاشیان شروع و در زمان ما به پایان رسید.  رئیس کمیته داوران AFC مذاکره کردیم و استانداردهای لازم را برای این سیستم را می گیرند. یک شرکتی است که این سیستم را آورده و  یکی از شرایط برگزاری مسابقه در آینده این است که این سیستم را راه اندازی کند. نمی دانم چه زمانی برگزار می شود.اگر لیگ با الزامات برگزار شود از هفته های پنجم به بعد سیستم VAR راه اندازی و در فوتبال ایران ایجاد خواهد شد.

وی  در پایان گفت: مهدی شادمانی یکی از ورزشی نویسان است که با مشکلات و بیماری دست و پنجه نرم می کند که آرزوی سلامتی برای ایشان داریم.