به گزارش اکونا پرس،

روزهای منتهی به شهرآورد می‌تواند زمان مناسبی برای بررسی برخی از رکوردهای ماندگار این بازی بزرگ باشد. یکی از این رکوردها گلزنان بازی است. از روزی که نخستین گل این بازی توسط «احمد منشی‌زاده» به ثمر رسید گلزنان این بازی بزرگ محبوبیت ویژه‌ای در بین هواداران پیدا می کرد.  «صفر ایرانپاک» با هفت گل زده آقای گل شهرآورد است و «حسین کلانی» نیز ۶ گل در کارنامه دارد.

«غلامحسین مظلومی» و «علی جباری» هر 2 از استقلال با ۵ گل در جایگاه بعدی قرار دارند.

تاکنون یکصد بازیکن سرخآبی در مجموع ۱۵۶ گل به ثمر رساندند. از این شمار «ایمون زائد»، «جری بنگسون» و «عیسی ترائوره» از پرسپولیس  گلزنان خارجی شهرآورد به شمار می‌روند و «فریدون زندی» بازیکن دورگه تیم ملی و استقلال تهران نیر در این دیدار موفق به گلزنی شده است. 

همچنین «مهدی هاشمی‌نسب»، «غلامرضا فتح‌آبادی» و «شاهرخ بیانی» بازیکنانی هستند که برای هر ۲ تیم گلزنی کردند. «محسن خلیلی» و «امید روانخواه» تنها بازیکنانی هستند که در ۲ بازی رفت و برگشت موفق به گلزنی شدند.

سریعترین گل دربی نیز توسط «علی سامره» در ثانیه ۳۰ به ثمر رسید.

اما یکی از رکوردهایی که بر سر آن اختلاف وجود دارد جوانترین گلزن است. در این زمینه تا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ رسانه ها از «مهدی مهدوی کیا» با ۱۹ سال و ۱۱ ماه و هجده روز به عنوان جوان‌ترین گلزن یاد می ‌کردند اما گلزنی علی علیپور مهاجم جوان پرسپولیس در دقیقه ۶۵  دربی هشتادم موجب شد تا رسانه ها وی را جایگزین بازیکن سابق هامبورگ آلمان کنند.

اما واقعیتی که در میان خبر برخی از رسانه ها به فراموشی سپرده شده است این است که جوان‌ترین گلزن دربی هیچکدام از این ۲ بازیکن نیست بلکه یکی از پیشکسوتان فوتبال ایران است که در بازی خرداد سال ۱۳۵۳ توانست دروازه تیم رقیب را باز کند.

«حسن روشن» بازیکن تیم استقلال تهران در دربی چهاردهک در دقیقه ۸۸ دروازه پرسپولیس را باز کرد. محاسبه سن روشن در آن تاریخ نشان می دهد وی از لحاظ عددی سنی به مراتب پایین‌تر از ۲ بازیکن پرسپولیس دارد. روشن متولد ۱۲ خرداد ۱۳۳۴ است و گل خود را در تاریخ چهارم خرداد سال ۱۳۵۳ به ثمر رسانده است. با محاسبه ریاضی سن این بازیکن، به این نتیجه خواهیم رسید که پیشکسوت تیم استقلال در آن زمان ۱۸ سال و ۱۱ ماه و ۲۳ روز سن داشته است.

اما «علی علیپور» که در شرایط کنونی برخی از رسانه ها از وی به عنوان جوان‌ترین گلزن دربی یاد می کنند متولد بیستم آبان ماه ۱۳۷۴ است و نخستین گل خود را در دربی تهران در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۴ به ثمر رسانده است. محاسبه عددی این آمار نشان از ان دارد که بازیکن شماره ۷۰ پرسپولیس در آن تاریخ ۱۹ سال و ۶ ماه و پنج روز سن داشته است که حدود هفت ماه بزرگتر از گلزن استقلال بود.

با این شرایط و برخلاف برخی از اخبار منتشر شده در رسانه‌ها حسن روشن با ۱۸ سال و ۱۱ ماه جوانترین گلزن دربی به شمار می‌رود و پس از وی علی علیپور با ۱۹ سال و پنج ماه و مهدوی کیا با ۱۹ سال و یازده ماه در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

منبع:ایرنا