به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، دکتر قراخانلو مشاور رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس شورای راهبردی آکادمی ملی المپیک در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: هدف از برگزاری این همایش علمی و کاربردی که از این پس هر ساله در همین زمان برگزار خواهد شد، کمک به توسعه علم ورزش قهرمانی است.

دکتر قراخانلو ضمن بیان اینکه اولین همایش علمی ورزشی در کشور 30 سال پیش، توسط کمیته ملی المپیک و با حضور میهمانانی از سراسر دنیا برگزار شد گفت: ما در حوزه این‌گونه همایش ها پیشگام بوده ایم. همایش کاربردی و عملیاتی که امروز در حال برگزاری است به جهت یکپارچه سازی همایش های آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک و برای نخستین بار توسط خانواده المپیک و پارالمپیک، به صورت مشترک برنامه ریزی و در حال اجرا می باشد.

در ادامه این همایش، دکتر حمید آقا علی نژاد مشاور تخصصی آکادمی ملی المپیک و دبیرکل همایش به بیان فعالیت‌های انجام شده در جهت هر چه با شکوه تر برگزار شدن این همایش و همچنین مباحث محورها و نشست های پنج گانه پرداخت و گفت: مهمترین مأموریت آکادمی ملی المپیک کمک به علمی کردن ورزش و توسعه نگاه علمی به ورزش قهرمانی در حوزه المپیک و پارالمپیک است.

وی افزود: ایده برگزاری همایش امروز یک سال پیش و توسط دکتر قراخانلو رئیس وقت آکادمی ملی المپیک ارائه شد. هدف از ارائه طرح برگزاری همایش آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک این بود که بحث علمی کردن ورزش با رویکردی جدید و به شکلی متفاوت از دیگر همایش های علمی، ورزشی ارائه شود و مدیران و عوامل اجرایی ورزش کشور را درگیر این امر مهم کند.

دکتر آقاعلی‌نژاد با بیان این موضوع که 35 نفر از متخصصین علوم ورزشی که علاوه بر فعالیت در حوزه دانشگاهی به صورت فعال در حوزه میدانی نیز مشغول فعالیت هستند اعضای نشست های پنج گانه این همایش را تشکیل می دهند گفت: محورهای اصلی همایش امروز عبارتند از: مدیریت ورزشی در جنبش المپیک و پارالمپیک، تاریخ شفاهی ورزش ایران، پزشکی ورزش قهرمانی، جنبش المپیک و پارالمپیک : فرهنگ و ورزش قهرمانی و بهینه سازی عملکرد ورزشکاران نخبه.

دکتر کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک از دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر و تشکر از عوامل اجرایی این همایش گفت: امروزه ورزش در دنیا به شیوه قدیم اداره نمی‌شود و ضمن خروج از روزمرگی، از قوانینی متعدد و لازم الاجرا بهره می برد.

دکتر سعیدی ضمن اشاره به این موضوع که مسئولیت کمیته بین المللی المپیک و کمیته های ملی المپیک کشورها در پاسداشت ارزش ها و منشور المپیک بیش از گذشته است افزود: امروزه جامعه شناسان به موضوع ورزش ورود کرده اند. ورزش رقابتی شده و وارد عرصه سیاست شده است. حکومت‌ها ضمن توجه ویژه به ورزش از این سرمایه اجتماعی برای انسجام ملی استفاده می‌کنند. روابط بین کشورها در حوزه بین الملل دیگر تنها محدود به دیپلماتیک نمی شود بلکه از ابزارهایی مانند ورزش برای رسیدن به اهداف خود بهره می برند. همه این موضوعات نشان دهنده اهمیت بیش از پیش ورزش می باشد.

شایان ذکر است هم زمان با برگزاری همایش آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، بخش توسعه ارزش های المپیک (OVEP)، اقدام به برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای معلمان و دانش آموزان آموزش دیده سراسر کشور که در دوره های تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزش های المپیک شرکت داشته اند نمود.