به گزارش اکونا پرس،

روزنامه شهروند نوشت: «بعد از شانسی که ایران برای میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا در ‌سال ٢٠٢٠ از دست داد، حالا همان‌ طور که انتظارش می‌رفت بحث بازی‌های ملی وسط آمده و احتمال دارد یوزهای ایرانی چهار بازی حساس باقیمانده خود از دور اول مقدماتی جام‌ جهانی ٢٠٢٢ را در کشورهای دیگر برگزار کنند. اسکوچیچ و شاگردانش به انجام سه دیدار از چهار دیدار باقیمانده در تهران دل بسته بودند؛ چون ایران در این مسابقات محکوم به برد است اما انجام بازی خارج از ایران می‌تواند هر اتفاقی را برای تیم‌ ملی رقم بزند؛ مسائلی که ممکن است به قیمت از دست‌ رفتن شانس حضور ایران در جام‌ جهانی ٢٠٢٢ تمام شود.

خطر سلب میزبانی به علت کرونا

طبق برنامه اعلام‌شده از سوی AFC چهار دیدار باقیمانده ایران در گروه C مقدماتی جام‌ جهانی در مهر و آبان ‌سال جاری برگزار می‌شود. رویارویی با هنگ‌کنگ، بحرین و عراق در تهران و بازی با کامبوج در خانه حریف فعلا برنامه پیش روی تیم‌ ملی است اما این روزها زمزمه‌های جدیدی درباره سلب میزبانی از کشورهایی که شیوع کرونا در آنها بالاست، شنیده می‌شود. این روزها آمار مبتلایان در ایران طی ٢٤ ساعت بیش از ٢‌هزار نفر و آمار فوت‌شدگان هم حدود ٢٠٠ نفر گزارش می‌شود؛ اتفاق تلخی که می‌تواند بهانه‌ای برای سلب میزبانی از ایران باشد. البته این ماجرا خیلی هم خلاف قانون نیست و شاید حتی فدراسیون هم در صورت اعلام AFC نتواند برابر آن مقاومت کند. در پروتکل بهداشتی فیفا که دو ماه پیش در اختیار فدراسیون‌های عضو قرار گرفت بندی وجود دارد که به تیم‌های ملی و باشگاهی اجازه می‌دهد به کشورهای پرخطر در زمینه کرونا سفر نکنند.

بهانه‌هایی که دست خارجی‌هاست

علاوه بر صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری که به احتمال ابتلای ٢٥‌میلیون ایرانی به کرونا بر اساس یک تحقیق خبر داده بود، مصاحبه‌های پرتعداد اهالی فوتبال در ایران هم می‌تواند بهانه‌ای برای کشورهای رقیب ایران باشد که به آن استناد کرده و حاضر به سفر به ایران نشوند. در  دو ماه اخیر بارها از سوی بازیکنان و مربیان مصاحبه‌هایی علیه سازمان لیگ و فدراسیون منتشر شده که نباید به علت آمار بالای کرونا مسابقات را از سر می‌گرفتند. همچنین ابتلای تعدادی از بازیکنان تیم‌های مختلف ازجمله استقلال و فولاد به کرونا و لغو مسابقات آنها در لیگ برتر می‌تواند به لیست دلایل سفرنکردن تیم‌های رقیب ایران به تهران بیفزاید.

ایران در صدر کشورهای غرب آسیا

در جدول تعداد مبتلایان به کرونا در جهان ایران بعد از هند در رده دوم کشورهای آسیایی است و در غرب آسیا هم در رده نخست قرار دارد. این اتفاق خوبی برای فوتبال ایران هم نیست چون از نظر آماری هم AFC و حتی کشورهای رقیب ایران می‌توانند با این بهانه که کرونا در ایران در وضع حادی قرار دارد، از سفر به تهران سر باز بزنند. عراق، بحرین،‌ هنگ‌کنگ و کامبوج که هم‌گروهی‌های ایران هستند، تعداد مبتلایان بسیار کمتری از ایران دارند؛ اگر چه جمعیت این کشورها هم از ایران کمتر است.

احتمال برگزاری متمرکز باز هم به ضرر ایران

بعید نیست مانند تصمیمی که AFC برای ادامه لیگ قهرمانان آسیا گرفت و قطر را به ‌عنوان میزبان در غرب آسیا معرفی کرد، برای مقدماتی جام‌ جهانی نیز تصمیم مشابهی گرفته شود؛ به‌ عنوان مثال در هر گروه یک تیم به‌ عنوان میزبان معرفی و ادامه مسابقات مرحله اول مقدماتی جام‌ جهانی در قاره آسیا به صورت متمرکز در آن کشور برگزار شود. محدودیت‌هایی که برخی از کشورها در زمان شیوع ویروس کرونا لحاظ کردند، دیگر دلیلی است که می‌تواند AFC‌ را به سمت برگزاری متمرکز مسابقات سوق بدهد؛ مثلا ایران بعد از سفر به کامبوج باید ١٤ روز در قرنطینه باشد یا این که برخی کشورها اجازه ورود به شهروندان هنگ‌کنگی نمی‌دهد و به همین علت شاید بازی‌های هر گروه به میزبانی یکی از کشورهای همان گروه به انجام برسد. در این صورت باز هم شانس ایران برای میزبانی از بازی‌های گروه C در قاره آسیا اصلا زیاد نیست. به ‌هر حال از نظر آماری همان‌ طور که پیش از این هم اشاره کردیم، ایران در صدر کشورهای غرب آسیا قرار دارد و بعید است با توجه به وضع فعلی AFC میزبانی را به ایران بدهد. شاید در آن صورت نخستین انتخاب برای کنفدراسیون فوتبال آسیا بحرین باشد که تا کنون فقط ١٤٧ کشته در جریان شیوع ویروس کرونا داشته است. این اتفاق باز هم به ضرر ایران خواهد بود. هیچ‌کس اتفاقات بازی رفت با بحرین را از یاد نبرده که در نهایت به باخت ایران هم منجر شد. قطعا شاگردان اسکوچیچ شرایط خوبی برای برد در ٤ بازی باقیمانده خود در بحرین نخواهند داشت.

بازی‌های مرگ و زندگی برای تیم‌ ملی

نباید یادمان برود که دو باخت برابر بحرین و عراق شرایط نامساعدی را برای تیم‌ ملی فوتبال در گروه C مقدماتی جام‌ جهانی رقم زده و بازی‌های پیش رو برای ایران حکم مرگ و زندگی را دارد. بر خلاف چیزی که به نظر می‌رسد شاید این روزها جدی‌ترین مأموریت فدراسیون فوتبال رسیدگی به وضع تیم‌ ملی و تعیین تکلیف میزبانی بازی‌های آینده باشد که کمتر از ٩٠ روز تا رسیدن به این موعد باقی مانده است. بدون ‌شک بازی‌کردن تیم‌ ملی در ورزشگاه آزادی با رقبایی همچون عراق و بحرین با قرارگرفتن روبه‌روی آنها در ورزشگاه خانگی حریف تفاوت‌های بسیاری خواهد داشت؛ حتی اگر خبری از حضور تماشاگران هم نباشد. فدراسیون فوتبال قطعا با رایزنی می‌تواند جو به‌ وجود آمده علیه ایران را پیرامون شیوع ویروس کرونا به حداقل برساند و با دادن تضمین پیرامون اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی از حق میزبانی ایران دفاع کند.»