به گزارش اکونا پرس،

در ابتدای این کارگاه یک روزه که با هدف آشنایی شرکت‌کنندگان با موضوع دوپینگ ژنی در ورزش و عوارض آن برگزار شد دکتر عباس فلاح، تلاش برای فائق آمدن بر محدودیت های فیزیکی و روانی را مهمترین دلیل استفاده از مواد و روش های طبیعی یا ابداع دست بشر عنوان کرد.
وی در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص علل گسترش دوپینگ در سال های اخیر، مخاطرات اخلاقی (رعایت نشدن شرایط یکسان ورزشکاران در یک رویداد ورزشی) و مخاطرات پزشکی (آسیب های برگشت ناپذیرکوتاه مدت و بلند مدت) دوپینگ بر روی سلامتی ورزشکاران را جزو مهمترین خطرات استفاده از داروهای نیروزا عنوان کرد.
دکتر فلاح با بیان اینکه دوپینگ ژنی از سال 2004 وارد لیست موارد ممنوعه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ    (WADA) شده است گفت: تا کنون موردی در خصوص استفاده از دوپینگ ژنی در ورزشکاران گزارش نشده است ولی باید به خاطر داشت که به دلیل پیشرفت ژن درمانی و روش های انتقال و ویرایش ژن، افزایش احتمال دوپینگ ژنی بسیار زیاد است.
تعاریف دوپینگ ژنی توسط (WADA) و توضیحاتی کامل در رابطه با اهداف و ژن های بالقوه دوپینگ ژنی و خطرات استفاده از این ژن های بالقوه از مهمترین مباحثی بود که در بخش نخست و توسط دکتر عباس فلاح به آن پرداخته شد.
خانم الهام عابدینی مدرس دومین بخش از این کارگاه یک روزه بود که در ابتدای اسلایدهای آموزشی خود، مهندسی ژنتیک را به عنوان بخشی ازدانش زیست فناوری با کمک مجموعه ای از روش ها که سبب تغییر آرایش ژنتیکی ارگانیسم ها می‌شود عنوان کرد.
وی در ادامه توضیحاتی را در خصوص روش ها و تکنیک های دستکاری ژنتیکی، روش های ژن درمانی، جدیدترین روش های ویرایش ژنوم و خطرات دوپینگ ژنی در ورزش به شرکت کنندگان کارگاه ارائه داد.
عابدینی در پایان ابراز داشت: برخلاف دوپینگ دارویی یا روش‌های دیگر، تشخیص دوپینگ ژنی در ورزشکاران بسیار دشوار است زیرا پروتئین تولید شده در این روش‌های ژن درمانی سبب می شود تا امکان ردیابی دقیق آن میسر نباشد. ولی اگر از ناقل‌های ویروسی برای انتقال ژن استفاده شده باشد، می‌توان با به کارگیری پادتن خاص علیه پروتئین‌های ویروسی، به احتمال وجود ژن بیگانه و انجام ژن درمانی در افراد پی برد.
لازم به ذکر است کارگاه مذکور از 10 امتیاز حضور در آزمون ورودی دوره مربیگری بدنساز آکادمی ملی المپیک برخوردار بود.