به گزارش اکونا پرس،

پیش از برگزاری آیین رونمایی دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ضمن قدردانی از عوامل تدوین این سند، در خصوص مختصات ورزش در بیانیه گام دوم و همچنین تمدن سازی نوین توضیحاتی را به حاضرین ارائه داد.
وی در بخش نخست صحبت های خود ضمن اشاره به اینکه اگر قرار است به بحث تمدن سازی در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته شود حتماً باید به مبانی گفتمان و تئوریک آن دقتی ویژه کرده و وجه تمایز تمدن سازی نوین با بقیه تمدن ها را بدانیم گفت: ما با ادبیات تمدن نوین آشنا نیستیم و به عقیده بنده منظور رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب احیای تمدن های قبلی نیست بلکه احیای تمدن اسلامی با مقتضیات امروز است.
دکتر صالحی امیری در ادامه ابراز داشت: ما اگر می خواهیم به بحث تمدن سازی نوین وارد شویم باید به پنج نیاز و نکته کلیدی توجه کنیم: 1. نیاز به روند تاریخی بلند مدت 2. ضرورت تولید، توسعه، ظرفیت و قدرت جامعه تمدن ساز 3. وجود ظرفیت اندیشه ورزشی تئوریک و گفتمان برای ورود به تمدن سازی 4. اجماع ملی در نظام سیاسی 5. در تمدن نوین ما به دنبال بازسازی الگوی تمدن گذشته نیستیم.
رئیس کمیته ملی المپیک در بخش دوم صحبت های خود به بیان الزامات مهمی پرداخت که به تدوین برنامه راهبردی ورزش کمک شایانی می کند.
وی گفت: گفتمان حاکم بر ورزش در تدوین این برنامه باید استراتژیک، توسعه گرا ، انسجام گرا، آموزش محور و عدالت محور باشد و ضمن اجتماعی کردن ورزش باید به فرهنگی شدن آن و دیپلماسی ورزشی توجه ویژه ای داشت.
پیش از سخنرانی دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، سردار مهرعلی باران چشمه سرپرست فدراسیون زورخانه‌ای و پهلوانی نیز با اشاره به این موضوع که بیانیه گام دوم انقلاب در 22 بهمن ماه 1397 توسط رهبر انقلاب اسلامی صادر شد گفت: بخش ورزش جزو اولین ارگان هایی بود که به تدوین سند راهبردی خود پرداخت.
وی با بیان اینکه پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب، کارگروهی تخصصی برای تدوین سند راهبردی تربیت بدنی و ورزش تشکیل شد گفت: این بیانیه دارای سه محور اساسی حراست از انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) بود.
مولفه های اصلی در بیانیه گام دوم انقلاب، معرفی اعضای کارگروه ذکر شده، اصول، اهداف و ارزش های حاکم بر سند راهبردی و سازمان ها و نهاد های مشارکت کننده در تدوین سند از جمله موضوعاتی بود که سردار باران چشمه در ادامه به آن پرداخت.
دکتر مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان، دکتر مهین فرهادی زاد معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش و جوانان، دکتر عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان و مهدی میرجلیلی رئیس سازمان بسیج ورزشکاران از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که به بیان موضوعات مهمی که در این سند به آنها توجه شده است پرداختند.
ورزش همگانی، ظرفیت زنان در ورزش ، بحث اصلاح فضاهای ورزشی، توسعه ورزش های بومی در نگاه بین الملل، ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی و چشم اندازها و اهداف بیانیه از مهمترین این موضوعات بودند که به آنها اشاره شد.
لازم به ذکر است در پایان و پس از برگزاری آیین رونمایی از سند راهبردی تربیت بدنی و ورزش مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب، از مسئولین فدراسیون های ورزشی حاضر در مراسم که در رزمایش کمک مومنانه شرکت کرده بودند با اهدای لوحی تقدیر شد.
لیست کامل فدراسیون هایی که در رزمایش کمک مومنانه شرکت کرده بودند به شرح زیر است:
فدراسیون های: هندبال، ورزش جانبازان و معلولین، ورزش های همگانی، ووشو، ژیمناستیک، ناشنوایان، والیبال، کونگ فو، ورزش های رزمی، کشتی، تکواندو، بولینگ و بیلیارد، بدمینتون، وزنه برداری، جودو و بسکتبال.