به گزارش اکونا پرس،
با توجه به پاندمی کووید 19 و لزوم برگزاری جلسات به صورت غیرحضوری، صبح امروز جلسه همفکری روان‌شناسان مرکز روان‌شناسی ورزشی آکادمی ملی المپیک که اختصاص به مرور و بحث و بررسی برنامه‌های ماه‌های آتی این مرکز و سخنرانی در خصوص چگونگی مداخله در طرحواره‌های ناسازگار قهرمانان داشت به صورت آنلاین برگزار شد.
دکتر سید محمدکاظم واعظ موسوی مدیر مرکز روان‌شناسی ورزشی آکادمی ملی المپیک در خصوص این جلسه گفت: طبق روال، در این جلسات به سوالات روان‌شناسان در خصوص مواردی که با آن برخورد دارند پاسخ داده می‌شود. همچنین در هر جلسه یکی از همکاران روان‌شناس در مورد مسائلی که بیش از همه با آن سروکار دارد سخنرانی و طرح مسئله می‌کند و دیگر همکاران به بحث و بررسی و پرسش و پاسخ در رابطه آن مورد می‌پردازند.
دکتر واعظ موسوی افزود: در جلسه امروز، یکی از همکاران ما که تخصص طرحواره درمانی دارد، درباره طرحواره‌های ناسازگار ورزشکارانی که با آنها سروکار دارد و مشکلاتی که در مداخله با آن مواجه شده است برای روان‌شناسان دیگر توضیحاتی را ارائه داد و حاضرین جلسه در رابطه با شیوه مداخله در آن مشکلات به بحث و تبادل نظر پرداختند.
مدیر مرکز روان‌شناسی ورزشی آکادمی ملی المپیک در ادامه و در خصوص تعریف طرحواره گفت: طرحواره مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و باورهایی است که در دوران کودکی در شخص ایجاد می‌شود و شخص، دنیا را از طریق آن طرحواره‌ها نگاه می‌کند.
یعنی بر اساس شیوه‌ای که ما دنیا را درک و تفسیر می‌کنیم، طرح واره‌هایی داریم. مثلاً اگر فردی طرحواره ذهنیش این باشد که من انسان سعادتمند و خوشبختی هستم، وی در زندگی به طور کلی انسانی خوشبین و مثبت است. اما اگر کسی طرحواره‌اش این باشد که من شکست خورده، نا امید و بدشانس هستم، وی در تمام دوران زندگی ممکن است با شکست‌های متعددی روبرو شود.
دکتر واعظ موسوی در ادامه و ضمن اشاره به اینکه طرحواره‌های منفی به خاطر سرزنش‌های نابجایی است که در سنین کودکی و از طریق افراد بزرگتر مخصوصاً پدر و مادر به فرد ایجاد می شود گفت: ما ممکن است در دوران ورزش با قهرمانی برخورد کنیم که یک یا چند طرحواره ناسازگار دارد. ما زمانی می‌توانیم عملکرد ورزشی آن قهرمان را بهبود دهیم که در ابتدا طرحواره‌اش را پیدا و اصلاح کنیم.