به گزارش اکونا پرس،

دکتر سید رضا صاحی امیری در این مراسم اظهار کرد: قبل از هرچیز باید انصاف داشته باشیم ضمن اینکه چالش ها را انکار نمی کنیم ولی باور داریم دولت در شرایط سخت تحریم، تورم، گرانی،بیکاری و  کرونا تلاش های اساسی انجام داده است؛ مدیریت و مهار  کرونا  با همه چالش ها و مشکلاتش و  اجرای طرح واکسیناسیون از دستاوردهای افتخارآمیز  دولت است.

صالحی امیری ادامه داد: ورزش ایران با محوریت وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، اداره کل ورزش استان ها و هیئت ها در مسیر جهش و تحول قرار گرفته است و ان شاءالله در سال ۱۴۰۰ قهرمانان ما در عرصه های بین المللی  کام ملت را شیرین خواهند کرد.

گرچه تحریم های ظالمانه سرعت تحولات را کند کرده است اما قطار توسعه در مسیر خود به سمت مقصد و مقصود در حال حرکت است و از این منظر آموزش و پرورش بعنوان قلب توسعه در نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران به مانند یک نهاد، کارکردی فراتر از یک وزارتخانه را دارد، وزارتخانه ها وظایف و مسئولیت های مشخص دارند اما آموزش و پرورش مسئولیت تمام نهادهای موجود در سطح ملی را دارد .
رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش هم کارکرد آموزشی دارد هم کارکردهای دیگری از جمله کارکرد انسانی،  تربیت انسان های برجسته هم طراز با فرهنگ ایران زمین، تربیت انسان های اخلاق مدار، هویت گرا، توسعه گرا از رسالت های این کارکرد آموزش و پرورش است.
وی افزود: آموزش و پرورش کارکرد اجتماعی دارد، تربیت فرزندان ایران زمین با اهداف متعالی، کارجمعی، سازگاری اجتماعی، همدلی و هم نوایی، تحمل و مدارا نیز از کارکردهای اجتماعی آموزش و پرورش است.

صالحی امیری افزود: آموزش فهم و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی، شکل گیری پارلمان دانش آموزی، گفتگوی سیاسی، تمرین فعالیت سیاسی و مدارای سیاسی از کارکردهای سیاسی آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورش کارکرد ورزشی نیز دارد نقطه ریل توسعه ورزش همگانی و قهرمانی در ایران زمین و همچنین نقطه آغاز تمام آموزش های تخصصی در بحوزه های مختلف ورزش نیز از آموزش و پرورش آغاز می شود.

وی گفت مهمترین کارکرد آموزش و پرورش کارکرد فرهنگی است چرا که هویت سازی، شخصیت سازی، کسب ارزش ها و اخلاقیات ، شناخت فرهنگ و تمدن و زبان فارسی، الگوی سبک زندگی، فضیلت گرایی و معرفت گرایی را آموزش می دهد؛ همچنین در کارکرد اقتصادی آموزش و پرورش الگوی مصرف، سبک زندگی، پرهیز از اسراف، سلامت اقتصادی و تربیت نیروی انسانی در حوزه اقتصادی را آموزش می دهد.

صالحی امیری افزود:  در نهایت آموزش و پرورش  نماد و نهاد سواد آموزی است که سواد پرسشگری، سواد صبوری، سواد خلاقیت، سواد گفتگو، سواد مشارکت جویی، سواد سیاسی و سواد فرهنگی را به دانش آموزان آموزش می دهد و همچنین نهاد مهارت آموزی است و دانش آموزان را در فراگیری مهارت هایی از جمله کارجمعی، نوشتن، ورزشی، انتقادپذیری و انتقادگری ،تفکر، صبوری، تغذیه سالم ومهارت  کار در فضای مجازی یاری می دهد.

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد : آموزش و پرورش در مسیر تحول و توسعه قرار گرفته است اجرای طرح کوچ و موفقیت آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی و سلامت نشان از سازماندهی این ساختار دارد و سخن آخر اینکه آموزش و پرورش هم ریل توسعه هم ماشین توسعه و هم هدف توسعه است و وضعیت امروز کشورمان محصول عملکرد آموزش و پرورش در دهه های گذشته است و عملکرد آموزش و پرورش امروز ما آینده ایران زمین را رقم می زند .

وی افزود : صمیمانه از دولتمردانی که مایه افتخار ما هستند در ایران زمین تقدیر و تشکر می کنم جناب آقای سلطانی فر منشاء تلاش‌های موثر هم در حوزه ورزش و هم در حوزه جوانان هستند همچنین از برادر عزیزم حاجی‌میرزایی که از خانواده فرهنگ و آموزش پرورش است و در توسعه و ثبات آموزش و پرورش نقش بسیار پررنگی داشته‌است و همچنین آقای نمکی که امروز در میدان هستند و برای عبور از این بحران همه ظرفیت ملی و همه ظرفیت امدادی را به کار گرفته است نیز تشکر می کنم و ما و مردم ایران زمین در چالش‌های روبرو همیشه کنار این دولتمردان خواهیم بود .