به گزارش اکونا پرس،

ین مراسم با حضوردکتر حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان ، دکترسید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ، کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک، دکترمهدی علی نژاد و ژاله فرامرزیان معاونین وزیر ورزش، پیروز حناچی شهردار سابق تهران، حجت الاسلام نقویان، حجت الاسلام خسروپناهی عضو شوارای عالی انقلاب اسلامی، حجت الاسلام افضلی،  دکتر سید محسن میر رئیس موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک و جمعی از اعضای هیات اجرایی،مشاوران،برخی روسای فدراسیون ها و جمعی از قهرمانان، پیشکسوتان ورزش ایران زمین و اصحاب رسانه  برگزار و از آرشیو دیجیتال کمیته ملی المپیک و سردیس حسین توکلی، علیرضا رضایی، علیرضا حیدری، مسعود مصطفی جوکار و زهرا جوانمرد سیستانی با حضور اصحاب رسانه و خانواده های این عزیزان رونمایی  شد.

در ابتدای این مراسم دکتر صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک اظهار کرد:  اگر امروز در این سرزمین هویت داریم بخاطر وجود پیشکسوتان بزرگی است که هنوز  از یاد نرفته اند، ورزش ایران زمین دارای تبار متعلق به قرن‌های گذشته است.
وی افزود: ما با این مراسم و رونمایی از سردیس قهرمانان گذشته به مردم پیام می دهیم  که اگر امروز هویت دارید، به خاطر ریشه‌هایی است که از آن‌ها درختان تنومندی سبز شده است، ورزش ما جدای از سکو و سکه برای مردم و کشور هویت آفرین است.
صالحی امیری ادامه داد: ورزش ایران ابتر نیست و ما هرماه می خواهیم گوشه‌ای از این درخت تنومند را به نمایش بگذاریم ، ورزش ایران منهای سکو و سکه هویت آفرین است ، ورزش سکو و سکه نیست ، بلکه حرکت از سکوی قهرمانی به سکوی پهلوانی است.
وی گفت: کشتی گیران در نروژ دل مردم را شاد کردند و امروز قهرمانان کشتی و وزنه برداری و سایر رشته ها پهلوانان ما هستند، در کنار آنها پارالمپیکی ها را داریم که نباید آنها را فراموش کرد. ما همزمان یک پیام را منتقل می کنیم که ورزش ایران دارای توان و تاریخ است.
دکتر صالحی امیری در ادامه با اشاره به آرشیو دیجیتال کمیته ملی المپیک گفت : تا  امروز بیش از ۳۸۰۰ فیلم، عکس و اسناد بارگذاری شده است و بانک اطلاعات ورزشی را راه اندازی کردیم که بزرگترین بانک اطلاعات ورزش است و همه مردم به آن دسترسی دارند.
رئیس کمیته ملی المپیک یادآوری کرد: امیدوارم این تلاش‌ها باعث شود که ورزش ایران همواره در جهان بدرخشد و پرچم ایران عزیز را به اهتزاز در آورد.
صالحی امیری افزود : مراسم امروز تقدیری از تمام عزیرانی بود که در این جمع حضور دارند و این قهرمانان را معرفی می کنند، ما می خواهیم اسطوره سازی کنیم تا قهرمانان جدید را به مردم معرفی کنیم.
رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: فراموش نکنید موزه ملی ورزش و  بانک اطلاعات ورزش و این قهرمانان متعلق به ملت ایران است و ما می خواهیم پیام بدهیم شما میتوانید مثل تختی بدرخشید و اخلاق مدار و فرهنگ محور باشید ، اگر سکو و سکه جسم ورزش است فرهنک و اخلاق روح آن خواهد بود و باید جنبه‌های روحانی ورزش را تقویت کنیم.

در ادامه مراسم ، دکترحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد:  بدون اغراق و بدون تعارف می گویم هربار در این گونه مناسبت ها حضور می یابم با یک خلاقیت و نوآوری از دکترصالحی امیری غافلگیر می شوم و بعنوان یک ملی پوش سابق از این همه اهتمام و تعصبی که کمیته ملی به ورزشکاران دارد به خود می بالم.
وی ادامه داد: هیچ تحلیلی بهتر از این نیست که کمیته ملی المپیک کشور را مانند یک معدن ببینم و  باید با ورز دادن اندیشه‌ها به ابعاد کمیته واقف شویم.
دکتر سجادی ادامه داد : همیت و وحدت ملی و همدلی در شبکه مدیریت ورزش کشور پیام خوبی برای بیرون از کشور دارد. بیرون از کشور این موفقیت ها را دوست ندارند و دوست دارند مانع ایجاد کنند. ما باید نشان دهیم انقلابی و پر شور هستیم.
وی افزود:  با همدلی بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش  امیدوارم تعاملات را بیشتر کرده و  با IOC ارتباط بگیریم و همین طور که گفتم به بیرون هم پیام بفرستیم.
وی ادامه داد: از موفقیت کشتی لذت بردیم و غرور ملی را احساس کردیم، منتظریم فوتبال هم صعود کند. به رخ کشیدن خوبی‌ها بسیار مهم است؛ یکی از ابعاد کار فرهنگی در ورزش به رخ کشیدن اصالت‌ها است. برای مثال فوتبال یک فرهنگ، وزنه برداری، باستانی و .... یک فرهنگ دارد.  خوب است که این فرهنگ را نشان دهیم.

در ادامه وزیر ورزش و جوانان ضمن افتتاح رسمی  آرشیو دیجیتال کمیته ملی المپیک از سردیس حسین توکلی، علیرضا رضایی، علیرضا حیدری، مسعود مصطفی جوکار و زهرا جوانمرد سیستانی  رونمایی کرد.