به گزارش اکونا پرس،

صالحی در نشست خبری گفت: باور من مانند روز اول کارم است و یک مدیر باید یک چهارم وقت خود را برای رسانه ها بگذارد.  بازی‌های کشور اسلامی برای ما اهمیت زیادی دارد و  نقطه اتصال ما با جهان اسلام بعد از حج و عتبات عالیات است.

صالحی امیری در مورد آخرین وضعیت ادغادم بودجه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تاکید کرد:  موضع رسمی کمیته ملی المپیک مخالفت است و دلایل محکمی را برای این ادعا به صورت شفاهی و کتبی به مجلس، کمیسیون فرهنگی، اعضای کمیسیون تلفیق و سازمان برنامه ریزی بودجه منتقل کردیم. سوال اساسی ما این است با ادغام چه مشکلی از ورزش حل می شود که تاکنون هیچ کسی به این سوال پاسخ نداده است. ما به عنوان کمیته ملی المپیک تاکید می کنیم نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه مشکلی اضافه می شود.

او ادامه داد: اگر بحث نظارت مالی است که نهادهای نظارتی یعنی دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور به صورت دائمی و تمام وقت در سالیان سال است که در کمیته ملی المپیک مستقر هستند و مسئولیت خود را انجام می دهند. کمیته ملی المپیک هویت غیر دولتی و مستقل است و ارجاع بودجه آن به وزارت ورزش باعث تبعاتی در سطح بین الملل می شود. از طرفی براساس اساسنامه مصوب مسئولیت هدایت، نظارت و راهبری و اعزام کلیه تیم های المپیکی و آسیایی از اختیارات کمیته ملی المپیک است و ما مرکز نظارت بر تیم های ملی را در کمیته مستقر داریم.
بحث انگیزش و پیگیری و وصول بودجه است. همه از جمله طراحان طرح می دانند فرایند وصول بودجه وطی مسیر تصویب و تخصیص از خزانه و توزیع آن، فرایند سخت و مستلزم پیگیری از سوی دستگاه است واین انگیزه پیگیری‌های کمیته را سلب می کند. ارزیابی ما این است که مجلس رای نمی دهد ولی در نهایت اگر مجلس این تصمیم  را بگیرد، این قانون است همه نهادها از جمله کمیته خود را ملزم به رعایت قانون می‌دانند.

رییس کمیته ملی المپیک در مورد دیدار نکردن با توماس باخ در حاشیه المپیک زمستانی و اینکه چرا قبل از سفر، برنامه ریزی دقیق برای این دیدار انجام نشده است، تاکید کرد: همه سفر های ما این گونه است که از قبل جدول ملاقات را می بندیم و بعد پرواز می کنیم. هر سفری که برای حضور در شورای المپیک آسیا و مجامع کمیته بین المللی المپیک می رویم برنامه ملاقات ها از قبل مشخص است و در این چهار  سال ۱۵۰ ملاقات داشتیم که برای کاهش تهدید ها و ایجاد فرصت ها بوده است.

او ادامه داد: برای المپیک پکن هم برنامه ریزی انجام شده بود. اولین ملاقات با رییس کمیته ملی المپیک کره جنوبی بود که انجام شد. ما کار زیادی با این کشور داریم و می تواند از لحاظ بورسیه و سخت افزار به ما کمک کند. کره ای ها هم علاقه مند به همکاری با ما هستند. دیداری با سه معاون ارشد( مدیر اجرایی، مدیر همبستگی و مدیر روابط بین الملل کمیته بین المللی) داشتیم.  بحث های دو جانبه خوبی انجام شد و شناخت آنها از آقای سجادی مهم بود. در این جلسه تاکید شد وزیر ورزش ایران قهرمان ملی است و سالیان سال در رویدادهای مختلف از جمله المپیک حضور داشته است از این رو  با سازوکار کار و منشور المپیک آشنا است و آنها ابراز خوشحالی کردند با کسی صحبت  می کنند که زبان مشترک دارند.  آنها راجع به تعیین تکلیف فدراسیون های بلاتکلیف سوال کردند مانند ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری، وزنه برداری، تیراندازی و بسکتبال.  آقای سجادی پاسخ روشنی داد که فدراسیون ها در حال تعیین تکلیف هستند و نشان داد که تعهد رو به انجام است و انتخابات تیراندازی امروز  برگزار شد و بقیه فدراسیون ها به زودی تعیین تکلیف می شوند.  یکی از دلایل تاخیر انتخابات، بلاتکلیفی  فدراسیون های المپیکی بود. طبق قراری که از قبل داشتیم، در افتتاحیه شرکت کردیم، روز بعد به کمپ رفتیم و با کاروان اسکی دیدار کردیم و شب دیروقت برگشتیم. روز یکشنبه برنامه‌های دیگری داشتیم و روز دوشنبه قرار ما با توماس باخ بود. او بازدیدهایی داشت و امکان ملاقات در روز یکشنبه وجود نداشت. آقای سجادی دغدغه حضور در جلسه هیات دولت را داشت و برای اینکه از بودجه حمایت کند سفر باخ را به زمان دیگری موکول کرد. وقتی به مقامات IOC گفتیم واکنش منفی نداشتند و قرار شد ملاقات در لوزان انجام شود.

او درباره کمک مالی به فدراسیون ناشنوایان برای اعزام به المپیک ناشنوایان در برزیل، تصریح کرد: این فدراسیون در مجموعه ۵۰ فدراسیون ماست. در کمیته تعهد اخلاقی ایجاد کردیم که زبان عزیزان ناشنوا در ورزش باشیم. همه از دولت، وزارت، کمیته المپیک و پارالمپیک انگیزه کمک به ناشنوایان را دارند. دائم با همکاران‌مان در فدراسیون ارتباط داریم. مهمترین رویداد آنها المپیک برزیل است و ۱۷ میلیارد تومان برآورد بودجه آنهاست و همه دستگاه‌های ذیربط باید کمک کنیم تا این کاروان به برزیل اعزام شود. مگر چه تفاوتی بین ناشنوایان و بقیه وجود دارد؟ ما تبعیضی قائل نیستیم و اگر قرار است تمایزی باشد باید به نفع ناشنوایان باشد.

وی افزود: با آقای تیشه‌گران صحبت کردم و قرار شد کمک‌های مالی داشته باشیم و از طریق سایر بخش‌ها هم کمک کنیم. این کمک دائمی و مستمر خواهد بود. تخصیص بودجه مستقل به این عزیزان یک مورد اصلی است و در لایحه سال آینده دیده خواهد شد. این عزیزان از نظر زیرساختی هم دچار مشکل هستند که همه باید کمک کنند.

صالحی امیری در مورد اینکه امضای تفاهم نامه با عراق به نفع آنها است تا ایران، گفت: عراق روابط استراتژیک با ایران دارد و علائق دو ملت بسیار بالاست. علاقه ایرانی‌ها به عتبات عالیات بالاست و همین طور حضور پر شکوه در اربعین. به همین دلیل دو ملت همبستگی فرهنگی و تاریخی با هم دارند. نکته دیگر اینکه مجموعه شرایط عراق در ۴۰ سال گذشته باعث شد عملا رشد و توسعه در ورزش رخ ندهد و ورزش این کشور دچار افت شد. ۲ ماه قبل دعوتی از ما داشتند و نیازها را جمع‌بندی کردیم. عراق گفته بود آمادگی دارند با هیات بلندپایه به ایران بیایند. این دیدار در سطح وسیعی انجام شد و برای توسعه روابط ورزشی ۲ کشور کمک کرد که ثمرات آن را در آینده خواهید دید.

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش که چرا به بحث انتخابات و اساس‌نامه فدراسیونها  ورود نمی کند؟ گفت:  باور داشته و دارم که وفاق و همدلی بین دو دستگاه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش اولویت اول ماست و تا زمانی که روی این صندلی هستم با دستگاه مادر ورزش، یعنی وزارت ورزش مناقشه نمی‌کنم‌ در چهار دهه گذشته مناقشه بین دو دستگاه به ضرر ورزش بوده است. برای اینکه نگاه ملی بر ورزش حاکم کنیم از مناقشه فاصله می گیرم و این ربطی هم به این دولت و آن دولت ندارد و سیاست کمیته است.

او در مورد ورود نکردن به اساسنامه فدراسیون ها گفت: ما در جریان فرایند تصویب اساسنامه و آیین نامه های مرتبط با آن نبوده و نیستیم و در مقام مخالف و یا موافقت بر نیامدیم. چون در جریان روند تصویب نبودیم امکان قضاوت نداریم و سیاست سکوت اختیار کردیم. در مورد برگزاری انتخابات فدراسیون ها هم باور دارم اراده وزیر ورزش به برگزاری با سرعت انتخابات فدراسیون ها است و این روند را اثبات کردند و تعیین تاریخ انتخابات فدراسیون ها و برگزاری مجمع تیراندازی بیانگر همین مسئله است. ما تلاش می کنیم از طریق رایزنی و گفتگو با فدراسیون ها و وزارت ورزش، روند را سریع کنیم. تسریع این روند به نفع  فدراسیون ها، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش است. ما برای حضور در سه رویداد آتی نیاز مند تعیین تکلیف قطعی فدراسیون ها هستیم.