به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال،  مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی جهان هر دو سال یک بار در دو گروه مردان و زنان زیر نظر فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) برگزار می‌شود و معتبرترین رویداد والیبال ساحلی جهان است.

این رقابت‌ها از سال 1997 آغاز و نخستین دوره به میزبانی لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا آمریکا برگزار شد و تا کنون دوازده دوره آن برگزار شده است. مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی جهان سال 2021 به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و سیزدهمین دوره این مسابقات به میزبانی ایتالیا در شهر رم برگزار خواهد شد.

این رویداد معتبر به‌عنوان بخشی از توافق مشترک بین فدراسیون جهانی، کمیته ملی المپیک ایتالیا و فدراسیون والیبال این کشور برگزار می‌شود.

مسابقات در استادیوم معروف فورو ایتالیاکو که پیش‌تر میزبان مسابقات جهانی والیبال ساحلی در سال 2011 بوده، برگزار خواهد شد.

این استادیوم، میزبان فینال‌های تماشایی تور جهانی والیبال ساحلی FIVB در سال 2019 هم بوده؛ رویدادهایی که بیش از 36 میلیون بازدید‌کننده در رسانه‌های اجتماعی داشت و در بیش از 70 کشور به‌طور زنده پخش شد.

 

** برزیل قدرت بلامنازع ساحلی جهان

تیم‌های ملی والیبال ساحلی برزیل با 15 مدال پرافتخارترین کشور رقابت‌های گروه مردان جهان است و نمایندگان این کشور تا کنون هفت بار عنوان قهرمانی، چهار مقام نایب قهرمانی و چهار نشان برنز مسابقات را در گروه مردان به دست آوردند.

بعد از برزیل، کشورهای آمریکا (یک طلا، دو نقره و دو برنز)، آلمان (یک طلا، یک نقره و سه برنز)، روسیه (سه طلا، نقره و برنز)، هلند (دو طلا و نقره) و آرژانتین (یک قهرمانی) در رتبه‌های دوم تا ششم پرافتخارترین کشورهای مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی مردان جهان هستند.

 

** جدال برترین‌ها در سال 2022

تابستان امسال، تیم‌های برتر والیبال ساحلی زنان و مردان جهان در رم به مصاف هم می‌روند تا شانس خود را برای کسب عنوان قهرمانی جهان در سال 2022 و سیزدهمین دوره این رقابت‌ها امتحان کنند، مسابقاتی که از 17 تا 29 خردادماه برگزار خواهد شد.

96 تیم در رقابت‌های والیبال ساحلی قهرمانی جهان سال 2022 حاضر خواهند بود که از هر گروه زنان و مردان 48 تیم شرکت می‌کنند. تیم‌ها به این صورت انتخاب می‌شوند که 23 تیم برتر رنکینگ فدراسیون جهانی به‌صورت مستقیم راهی رقابت‌های قهرمانی جهان خواهند شد. 3 تیم از طریق سهمیه وایلدکارت فدراسیون جهانی، 2 تیم از کشور میزبان و 20 تیم نیز از طریق کسب سهمیه قاره‌ای (پنج قاره) امکان حضور در مسابقات را خواهند داشت.

 

** سومین تجربه والیبال ساحلی ایران

والیبال ساحلی ایران امسال سومین حضور متوالی خود را در رقابت‌های قهرمانی جهان تجربه خواهد کرد که تیم ملی ایران به دلیل جایگاه مناسب در رده‌بندی فدراسیون جهانی  سهمیه مسابقات به دست آورده است.

بهمن سالمی و آرش وکیلی بازیکنان شرکت کننده ایران در این مسابقات هستند که برای دومین بار در رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت می‌کنند. هدایت تیم ایران حمید موحدی برعهده خواهد داشت.

سالمی و وکیلی در آخرین دوره مسابقات که سال 2019  به میزبانی هامبورگ برگزار شد، به رتبه هفدهمی مشترک رسیدند.

ایران در سال 2017 نیز با تیم بهمن سالمی و رحمان رئوفی در مسابقات حاضر شد، اما با حذف در مرحله گروهی به رتبه سی‌وسوم اکتفا کرد.

 

** پاداش 500 هزار دلاری

سیزدهمین دوره مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی جهان با جایزه 500 هزاردلاری برای هر گروه مردان و زنان برگزار خواهد شد که سهم تیم‌های اول تا چهارم به ترتیب 60، 45، 35 و 28 هزار دلار خواهد بود و 332 هزار دلار نیز به دیگر تیم‌های شرکت کننده بر اساس رتبه کسب شده پرداخت خواهد شد.

در فصل جدید مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی جهان 2022 شاهد بازگشت بسیاری از قوی‌ترین تیم‌ها خواهیم بود؛ از جمله وایکینگ‌های ساحلی نروژی آندرس مول و کریستین سوروم که در المپیک توکیو 2020 و فینال‌های تور جهانی والیبال ساحلی FIVB در سال 2021 موفق به کسب دو عنوان برتر در والیبال ساحلی مردان شدند.

همچنین شریف یونس و احمد تیجان ملی‌پوشان ساحلی قطر، دارنده رنکینگ یک دنیا و مدال برنز المپیک 2020 توکیو نیز بدون شک در جریان این رقابت‌ها برای کسب نخستین سکوی قهرمانی جهان برای کشورشان در رم تلاش مضاعفی خواهند کرد.

 

** میزبان والیبال ساحلی قهرمانی جهان و رتبه‌بندی تیم‌های مردان ادوار گذشته

1997 آمریکا: برزیل، آمریکا و بزریل و آمریکا (سوم مشترک)

1999 فرانسه: برزیل، سوئیس و برزیل

2001 اتریش: آرژانتین، برزیل و نروژ

2003 برزیل؛ برزیل، آمریکا و برزیل

2005 آلمان: برزیل، سوئیس و آلمان

2007 سوئیس: آمریکا، روسیه و استرالیا

2009 نروژ: آلمان، برزیل و آمریکا

2011 ایتالیا: برزیل، برزیل و آلمان

2013 لهستان: هلند، برزیل و آلمان

2015 هلند: برزیل، هلند و برزیل

2017 اتریش: برزیل، اتریش و روسیه – ایران سی‌و‌سوم

2019 آلمان: روسیه، آلمان و نروژ – ایران هفدهم

2022 ایتالیا: ؟؟؟