به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، نظام الدین زاهدی روز دوشنبه در بازدید از منطقه آزاد انزلی گفت: کشورهای ایران و تاجیکستان زبان، فرهنگ، تاریخ و دین مشترک دارند که زمینه همکاری بیشتر را فراهم می کند و این همکاری در اکثر موارد روبه گسترش است.

وی افزود: اولین سفر رئیس جمور ایران به کشور تاجیکستان در دولت سیزدهم کلید خورد و ما از این بستر برای توسعه مبادلات تجاری استفاده می کنیم و این نقطه عطفی در روابط دوستانه ۲ کشور است.

وی حجم تبادلات تجاری ۲ کشور در سال ۱۳۹۹ را ۵۷ میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: این مقدار با افزایش پنج برابری در سال ۱۴۰۱ به ۲۴۰ میلیون دلار رسید . در سفر رئیس جمهور ایران و تاجیکستان این توافق به عمل آمد که حجم تبادلات کشور در آینده نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو برسد.

زاهدی تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت های ایران و تاجیکستان گام های خوبی در این مسیر برداشته شده و وظیفه داریم همکاریهای مشترک ۲ جانبه را تقویت کنیم.

سفیر کشور تاجیکستان در ایران گفت: این بستر اکنون فراهم شده اما مهمتر از همه اراده سیاسی رهبران ۲ کشور برای بسط روابط است . در این راستا بسته های صنعتی نو ۲ جانبه‌ای آماده شده و در ۲ سال اخیر ۲۸ بسته سرمایه گذاری بین کشورها به امضا رسیده است.

وی بیان کرد: ضرورت امروز ما تلاش بیشتر برای اجرای مفاد سندهای امضا شده است و باور داریم در دولت های ایران و تاجیکستان در پرتو اراده سیاسی که برای رشد ۲ کشور دارند تلاش بیشتری برای دستیابی افزایش حجم تبادلات تجاری تا دستیابی به هدف ۵۰۰ میلیون یورویی خواهند داشت.

وی تاکید کرد: برای ۲ کشور همزبان باید دورنمای بهتر و بیشتری در نظر بگیریم و تمام حوزه های همکاری را مورد بررسی قرار دهیم .

زاهدی ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی را نشان از جدیت مسئولان برای توسعه فعالیت های تجاری دانست و افزود: فعالان اقتصادی تاجیکستان باید بهره کافی را از این ظرفیتها ببرند. ما در حوزه فناوریهای جدید باید از امکانات موجود بهره‌مند شویم و همکاریها را تسریع ببخشیم .