به گزارش اکونا پرس،

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در طول چهار ماهه ابتدایی سال ۹۷، بندر امام خمینی ۱۴ میلیون و ۳۵۶ هزار  و ۸۴۶ تن کالا تخلیه و بارگیری شده که از این میزان پنج میلیون و ۵۴۲ هزار و ۳۲۶ تن مربوط به کالاهای نفتی و  هشت میلیون و ۸۱۴ هزار و ۵۲۰ تن کالاهای غیرنفتی بوده است.

این بندر جنوبی توانسته رتبه نخست را در ترانزیت خارجی مواد نفتی از آن خود کند و در صادرات غیر نفتی نیز با افزایش ۱۷ درصدی بارگیری کالا، رشدی قابل توجه در عملکرد بندر امام خمینی به ثبت رسیده است.

در بندر لنگه نیز آمارها حکایت از آن دارد که جابجایی کالاهای غیر نفتی رشدی قابل توجه را به ثبت رسانده اند و در طول چهار ماهه ابتدایی امسال میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در این بندر به ۳۳۱ هزار و ۶۵۴ تن رسیده که رشدی ۳۴ درصدی را نشان می دهد.

بندر لنگه در حوزه جابجایی کالاهای کانتینری نیز عملکردی مثبت داشته و افزایش ۱۱ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر حاکی از بهبود شرایط جابجایی کالاهای با ارزش بالا تر است.

در بندر باهنر، کالاهای نفتی گوی سبقت را از دیگر محموله‌ها ربوده اند و بر اساس آمارهای جدید ارائه شده از سوی سازمان بنادر میزان صادرات فرآورده های نفتی از طریق بندر شهید باهنر در چهارماهه اخیر، ۴۰ درصد رشد را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

این سازمان تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس و آغاز صادرات مواد نفتی حاصل از این پالایشگاه را اصلی‌ترین عامل در رشد ثبت شده سال جاری اعلام کرده است.

همچنین آمارهای جدید سازمان بنادر نشان می دهد که در حوزه جابجایی مسافران دریایی، بندر حقانی به عنوان یکی از اصلی ترین حوزه‌های مسافری کشور در طول ماه‌های گذشته رشدی ۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش ایسنا، تداوم رشد فعالیت‌های اقتصادی بنادر ایران نشان می دهد که با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا و احساس خطر برخی از شرکت‌های اروپایی که به خروج مرسک از آب‌های ایران نیز منجر شد، هنوز شرایط در آب‌های ایران عادی است.

آمارهای سه ماهه ابتدایی عملکرد بنادر ایران نیز نشان از آن داشت که اقتصاد آبی ایران حرکت رو به جلوی خود را ادامه داده است.

در کنار بنادر جنوبی، ایران برنامه ای جدی برای توسعه فعالیت‌های خود در دریای خزر نیز در دستور کار خود قرار داده است. بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان بنادر سهم ایران از تجارت در دریای خزر تنها شش میلیون تن در سال است.