به گزارش اکونا پرس،

 طی سالهای گذشته مردم اکثرا انتظار کاهش قیمت برخی از کالاهای مورد نیاز را داشتند تا در صورت پایین آمدن نرخ، افراد دست به خرید بزنند اما این روزها نوع انتظار کشیدن اشخاص تفاوت کرده و مردم دیگر منتظر گران شدن دیگر کالاها و خدمات هستند تا در صورت برخورداری از شرایط لازم دست به فروش بزنند و یا دیگر به طور کلی از خرید کالای مورد نظر صرف نظر کنند. به لطف صعود بی سابقه ی نرخ ارز اکثر بخش های اقتصادی کشور متاثر از این امر دچار افزایش قیمت شدند و این شرایط موجب شده است تا میزان قدرت خرید مردم در مسیر نزولی قرار گیرد و افراد را دچار مشکل کند.

با توجه به تعطیلی های مناسبتی پیش رو همچنین با اشاره به اینکه بازار قیمت بلیت هواپیما بسته به میزان عرضه و تقاضا بوده قیمت بلیت هواپیما به آسمان هفتم صعود کرده است. این بار صدای شرکت های هواپیمایی هم در آمده است به این ترتیب که بسیاری از شرکت های هواپیمایی اعلام کردند ادامه این وضع برای آنها قابل تحمل نیست که نهایتا با پیگیری های سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت های هواپیمایی، عصر دیروز مقرر شد بلیت هواپیما به نرخ مندرج در سامانه نیما (بازار ارز ثانویه) محاسبه شود. البته نباید از اظهار نظر چند وقت پیش معاون وزیر راه و شهرسازی فارغ شد که در پی وضعیت نابسامان شرکت های هواپیمایی بیان کرد که احتمال تعطیلی ایرلاین های دور از ذهن نخواهد بود گرچه مقصود اسعد سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی این خبر را تکذیب کرد و اظهار هیچ ایرلاینی تعطیل نخواهد شد.

روند صعودی قیمت بلیت تا جایی بوده که قیمت بلیت هواپیما برخی از مسیر های داخلی به عدد ۲ میلیون تومان هم رسیده است. از طرفی نباید از این نکته صرف نظر کرد که برخی از افراد به دلایلی راهی جز مسیر هوایی جهت جابجایی ندارند چنانکه گرانی، این افراد را حسابی در دردسر انداخته است.

البته لازم به ذکر است به سبب گرانی چشمگیر قیمت بلیت هواپیما قرار شد تا بهای بلیت ها براساس نرخ مندرج در سامانه نیما محاسبه گیرد این موضوع اندکی سبب کاهش قیمت بلیت ها خواهد شد اما قابل توجه نخواهد بود به این به علت که به گفته ی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ارز مورد نیاز شرکت های هواپیمایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نبوده است به همین سبب نباید توقع سقوط قیمت بلیت هواپیما را داشته باشیم چنانکه شاید به میزان اندکی شاهد کم شدن ارتفاع قیمت ها باشیم.

بخش زیادی از کارشناسان درمان درد شرکت های هواپیمایی را در گرو کاهش هزینه های سربار و افزایش بهره وری دانسته اند به طوریکه علیرضا منظری معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: آزادسازی بلیت هواپیما در دنیا به این معنی نیست که ایرلاین ها بتوانند برای خود قیمت تعیین کنند بلکه در باید در کنار آن اصلاح ساختار شرکت های هواپیمایی و همچنین کل صنعت هوانوردی انجام شود تا رقابت در عرضه و تقاضا رخ دهد تا قیمت در بازار به صورت کنترل شده تغییر کند. در چنین شرایطی مردم می توانند از خدمات مناسب با قیمت ارزان بهره مند شوند.

وی همچنین تصریح کرد: اما از آنجایی که در ایران تناسب واقعی میان عرضه و تقاضا در سفرهای هوایی وجود نداشت، آزادسازی قیمت تأثیر آنچنانی روی بازار نگذاشت؛ شاید برای شرکت های هواپیمایی این اتفاق (آزادسازی قیمت ها) اقدام خوبی بود و توانستند در زمان هایی با قیمت بالاتری بلیت ها را به فروش برسانند اما برای مردم نتوانست وضعیت مناسبی ایجاد کند.

معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در ایران شرکت های هواپیمایی، قیمت بلیت پرواز را بر اساس ارز تعیین می کنند و از سوی دیگر، نرخ ارز با قیمت پایینی محاسبه می شد، شرکت ها هم به راحتی می توانستند ارز را تهیه کنند ضمن اینکه دو کفه ترازوی بازار عرضه و تقاضا همواره به سمت تقاضای زیاد سنگینی می کرد که مجموع این اتفاقات سبب شد تا ایرلاین ها به موضوع بهره وری شامل کاستن از هزینه ها و ارتقای خدمات توجهی نکنند.

وی یادآور شد: با نوسانات ارزی فرصت خوبی فراهم شده تا اصلاحات ساختاری در شرکت های هواپیمایی داخلی برای ارتقای بهره وری صورت گیرد هرچند که بهتر بود تغییر نرخ ارز ایرلاین ها به صورت تدریجی انجام می شد اما به هر حال با توجه به شرایطی که در کشور داریم، تغییر ارز یکباره بود اما اگر ایرلاین ها به درستی مدیریت کنند امکان ارتقای بهره وری و تغییر ساختار بخش های بازرگانی، مدیریت درآمد ـ هزینه های شرکت ها و ... وجود دارد.