به گزارش اکونا پرس،

غلامرضا سلیمانی با حضور در سفارت ترکیه در تهران در دیدار با سفیر ترکیه با اشاره به اینکه فرودگاه ماکو یک شهرفرودگاهی ۵۰۰ هکتاری است افزود: در این فرودگاه سوخت به قیمت ایران به هواپیما عرضه می شود و می توانید هم در توسعه گردشگری ترکیبی و هم در سوختگیری پروازهای شرق به غرب مورد استفاده قرار گیرد.
سلیمانی با اشاره به ایجاد مرکز تعمیر موتور هواپیما در فرودگاه ماکو گفت: این مرکز می تواند با استفاده از تکنولوژی و تجربیات کشور ترکیه ایجاد شود.
وی افزود: در منطقه آزاد ماکو با کمک پلیس امنیت تسهیل تردد انجام شده و از ماه آینده اتباع خارجی می توانند بدون اخذ ویزا ودرج مهر در پاسپورت به منطقه آزاد ماکو مراجعه کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: به منظور اتصال ماکو به شریانات بین المللی، یک قرارداد با ارس و راه آهن منعقد شده که خط راه آهن از ترکیه به چشمه ثریا و سپس به ماکو متصل و سپس از ارس به راه آهن سراسری ایران متصل شود، در این خصوص نیز مذاکرات از طریق راه آهن ایران و راه آهن ترکیه در حال انجام است.
سلیمانی لزوم تعمیق همکاری های دو طرف در حوزه های مختلف از جمله نساجی، صنایع غذایی، کشاورزی، لجستیک و حمل و نقل را پیشنهاد داد و افزود: در دیدارهای اخیر با مقامات ترکیه در مرسین احداث شهرک مشترک مورد مذاکره و توافق قرار گرفت.
وی انرژی ارزان، معافیت های مالیاتی، امکان تامین مواد اولیه پتروشیمی، دسترسی آسان به بزرگراه ها و نیروی کار ارزان را از جمله مزیت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو دانست و گفت: رویکرد ما توسعه کسب و کارهای خانگی روستایی و گردشگری است و چنانچه دست بافته ها، صنایع دستی و فرش، تولیدات دامی و محصولات زراعی در حوزه کسب و کارهای کوچک خانگی می تواند در اشتغال پایدار برای منطقه پراهمیت باشد.