به گزارش اکونا پرس،

علی‌اصغر مونسان در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: همه می‌دانیم که گردشگری نه تنها از لحاظ اقتصادی به عنوان صنعتی با رشد بالا جای خود را تثبیت کرده بلکه از لحاظ فرهنگی هم جای خود را در دنیا باز کرده است. به همین دلیل کشوهای دیگر با ایجاد جاذبه‌‌‌های غیرطبیعی به دنبال آن هستند تا بخشی از این صنعت پر سود را به خود اختصاص دهند. 

وی با بیان اینکه گردشگری به عنوان سومین صنعت پر سود راهکار مناسبی برای توسعه پایدار است، اظهار داشت: طبق پیش‌‌‌بینی سازمان جهانی گردشگری تا سال ٢٠٢٠، تعداد گردشگران به عدد یک میلیارد و ٦٠٠ میلیون نفر می‌‌رسد و می‌‌‌تواند ٥٠ درصد معضل اشتغال را در کشورهای در حال توسعه برطرف کند. 

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه در کشور ما اشتغال‌زایی از طریق گردشگری کم‌‌‌نظیر است و با حداقل سرمایه‌‌گذاری حتی با ٥٠ میلیون تومان می‌توان به نتیجه رسید، تصریح کرد: مهمترین راهکار برای برون‌‌‌‌رفت از اقتصاد وابسته به نفت، گردشگری است. به نظر می‌‌‌‌رسد باید کشور به فکر یک اقتصاد جدید باشد اما آن طور که باید به آن پرداخته نشده است. این در حالی است که میراث فرهنگی و صنایع دستی می‌‌‌تواند اقتصاد پر سودی به همراه داشته باشد.

مونسان ادامه داد: قطعاً برای تحقق ایده اقتصاد مقاومتی می‌‌‌توانیم از صنعت گردشگری کمک بگیریم. ایران با جاذبه‌‌‌های طبیعی، میراث فرهنگی و آداب و رسوم جزو ١٠ کشور برتر گردشگری محسوب می‌‌شود.  

وی با بیان اینکه در همسایگی خودمان کشورهای کوچک با جغرافیا و تاریخ اندک توانسته‌‌‌اند سهم بالایی از گردشگری را به خود اختصاص دهند و این، یک واقعیت است، خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌‌‌های گردشگری عدم معرفی مناسب در خارج از کشور و عدم تبلیغ داشته‌‌‌هایمان است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به بودجه سال آینده ابراز داشت: امیدواریم بودجه مناسبی برای ما تامین شود. تمام تلاش‌‌های خود را به کار بسته‌‌ایم که در سال ٩٨ از لحاظ بودجه‌‌ای حداقل‌‌هایی فراهم شود. 

مونسان برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌‌‌های گردشگری را در معرفی جاذبه‌‌‌های برای رشد گردشگری موثر دانست و بیان کرد: این نمایشگاه و نمایشگاهی که در چندماه آینده در تهران برگزار می‌‌‌شود، مهمترین نمایشگاه‌‌‌هایی است که می‌‌‌تواند به معرفی گردشگری ایران کمک کند. 

وی به با اشاره به سرمایه‌های صورت گرفته در ایران در حوزه صنعت گردشگری یادآور شد: در حال حاضر ١٩٠٠ پروژه با حجم سرمایه‌‌‌گذاری ٤٣ هزار میلیارد در کشور داریم. این پروژه‌‌‌‌ها سرعت گرفته و در تمام سفرهای استانی رییس‌‌‌جمهور ما یک افتتاح داریم و هم‌اکنون در دولت دوازدهم، ٣٩٢ پروژه به بهره‌‌‌برداری رسیده است.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما همچنین لغو روادید کشورهای هدف را شروع کردیم، عنوان کرد: با عمان لغو یکطرفه روادید داشتیم. درباره چین هم در حال مذاکره با وزارت امور خارجه هستیم. ویزای بدون برچسب بعد مدت‌ها از هفته گذشته آغاز شده است. ویزای الکترونیک هم به حضور گردشگر بیشتر کمک کرده است.

مونسان افزود: شیراز می‌‌‌تواند با سه هزار ثیت ملی و چند ثبت جهانی کارکرد خوبی در حوزه گردشگری داشته باشد. ما در استان فارس ١١٧ پروژه با حجم ١٧٠٠ میلیارد تومان داریم.