به گزارش اکونا پرس،

علی اصغر مونسان، وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه، 10 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران گفت: از نمایندگان تشکر می‌کنم که دغدغه داشتند و با طرح خود موجبات ارتقاء میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را فراهم و سازمان را تبدیل به وزارتخانه کردند که امیدواریم بتواند در عملکرد و مأموریت‌ها موفق‌تر از گذشته باشد.

مونسان با اشاره به حضور امروز خود در فراکسیون‌های مجلس افزود: تلاش شد کارنامه‌ای از اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته در سازمان ارائه شود و برنامه‌های آتی که در دو سال باقی مانده داریم را تشریح کردیم. خوشبختانه با توجه به روندی که در دو سال گذشته داریم با سرعت می‌توان برنامه‌ها را ادامه و تداوم داد و ساختار جدید را در سازمان جاری کنیم.

وی افزود: باید ساختاری را برای وزارتخانه تدوین و به تصویب مجلس و دولت برسانیم؛ پیرامون مأموریت‌های جدیدی که باید تدوین شود و یک سال فرصت داریم که تقدیم مجلس شود بحث کردیم و اگر نمایندگان به من اعتماد کنند بتوان با توان بیشتر و ساختار ارتقاء یافته اقدامات خوبی را که طی دو سال گذشته در حوزه‌های مختلف انجام شده را تداوم دهیم.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ابراز خرسندی از اینکه روند گردشگری کشور بسیار رو به جلو است، گفت: تعداد گردشگران خارجی در سال 96، 4 میلیون و 700 هزار نفر بوده و در سال 97 به 7 میلیون و 700 هزار نفر رسیده و در حال حاضر 40 درصد طی 4 ماهه امسال نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مونسان با یادآوری اینکه 11.8 میلیارد سهم گردشگری جی دی پی شده که این عدد حدود 7 میلیارد تومان بوده و رشد قابل ملاحظه‌ای است با اشاره به تنوع محصولات گردشگری، گفت: گردشگری کشاورزی و طبیعت گردی به موضوعات گردشگری اضافه شده؛ در گذشته در حوزه گردشگری، فرهنگ تاریخی و بخش کوچکی در حوزه توریسم سلامت داشتیم اما در حال حاضر گردشگری سلامت بازار بزرگی دارد و در مورد تنوع محصولات گردشگری اقداماتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه سند توسعه گردشگری کشور با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو در حال تدوین است، افزود: کارهای مختلفی بر روی آن انجام شده و در حال حاضر در کمیسیون‌های دولت قرار داشته و قرار است چکش‌کاری و به تصویب دولت برسد؛ این سند مسیر آینده گردشگری را مشخص خواهد کرد و برنامه‌های ملی را با سازمان جهانی گردشگری به جلو می‌بریم.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: برنامه‌ای در سال 86 انجام شده که در آن زمان بازنگری نشده و با همکاری سازمان‌های جهانی در حال حاضر در حال بازنگری آن هستیم. بوم گردی را به شدت گسترش دادیم و موجب توزیع عادلانه‌تر گردشگر و درآمد در کشور شدیم و از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شده و درآمدزایی در آنها مورد توجه قرار گرفته است.

مونسان یادآور شد: در بخش میراث فرهنگی سالانه یک سهمیه ثبت جهانی داریم که از حداکثر این ظرفیت استفاده می‌کنیم، اقدام جدیدی که انجام دادیم و تداوم خواهد داشت ، در گذشته به صورت نقطه‌ای یک بنا را ثبت تاریخی می‌کردیم و سهمیه‌مان مصرف می‌شد اما سال گذشته محور ساسانی را به ثبت رساندیم و 8 بنای تاریخی در آن وجود داشت و اگر قرار بود نقطه ای انجام دهیم 8 سال سهمیه‌مان مصرف می‌شد بنابراین ثبت زنجیره‌ای را تداوم خواهیم داد.

وی ادامه داد: پرونده راه‌آهن شمال به جنوب در حال ارسال است و سپس کاروانسراها را در برنامه داریم، مشارکت مردم را در حوزه میراث فرهنگی افزایش دادیم و پس از تحریم وضعیت بودجه‌ای دولت تحت فشار قرار گرفته و در این رابطه ما باید متوقف می‌شدیم و یا از سرمایه‌گذاری بیرونی استفاده می‌کردیم. ان شاء الله طرح تجاری سازی صنایع دستی را که از سال 96 شروع کردیم، تداوم و ارتقاء خواهیم داد و روی برندسازی نیز کارهای مناسبی انجام شده و پای طراحان صنعتی را به میدان باز کردیم و در کنار هنرمندان سنتی قرار دادیم بنابراین طر‌ح‌ها جدید و روزآمد شده است و با سلیقه بازار و مشتری منطبق شده است و بحث کاربردی کردن صنایع دستی را نیز در دستور داریم.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد جذب نیرو در وزارتخانه گردشگری گفت: مجلس این موضوع را ممنوع کرده زیرا حجم وزارتخانه بزرگ می‌شود؛ امیدواریم چابک‌تر با ساختار متناسب بتوان مأموریت‌های جدید را انجام داد.

مونسان در مورد برنامه‌های وزارتخانه در رابطه با گردشگری زیارت افزود: در حال حاضر 200 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری است که در حوزه گردشگری در حال انجام است و این نشانه این است که سرمایه‌گذاران این حوزه را اقتصادی می‌بینند و در دولت دوازدهم بیش از 4 هزار و 500 موافقت اصولی صادر کردیم بنابراین پشتیبانی‌هایی که در حوزه سرمایه گذاری انجام شده و وام‌های خوبی که از طریق صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری ارائه شده باعث شده حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش یابد و مهمتر از این پروژه‌های محرک گردشگری در حال استارت است؛ طی دو سال 206 پروژه مهم گردشگری افتتاح شده که 28 مورد هتل چهار و پنج ستاره بوده که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود و بیش از هزار و 400 واحد بوم‌گردی به بوم گردی‌ها اضافه شده که از مرز هزار و ۷۰۰ واحد بومگردی عبور کردیم ما بعد از خروج آمریکا از برجام برنامه ریزی کردیم که کاهش توریسم نداشته باشیم. لذا با عمان لغو روادید یک طرفه داشتیم و اخیرا در مورد چین هم همین سیاست را اعمال کردیم. به نحوی که ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر گردشگر ورودی از عمان داشتیم.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان با اشاره به این که زیارت به عنوان یک مزیت گردشگری در کشور به حساب می‌آید، گفت: بازار منطقه‌ای ما از صرفا زیارتی به توریستی تبدیل شده که ارز آوری زیادی دارد./