هزینه و قیمت بلیط هواپیما مشهد چقدر است؟ طبیعی است با توجه به نوع انتخاب بلیط، رستوران و هتل پاسخ به این پرسش‌ها متفاوت است. ولی در این مطلب متوسط این هزینه را محاسبه کرده‌ایم. مشهد در شمال شرق ایران قرار دارد و شهرت آن به مشهد به علت شهادت امام رضا (ع) در این شهر است. شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) هرسال پذیرای میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است. بخش زیادی از سفرها به این شهر به شکل هوایی انجام می‌شود و برای سفر هوایی به مشهد شرکت‌های هوایی گوناگون و قیمت‌های متفاوتی وجود دارد.

لازم به ذکر است که هزینه‌هایی که در این متن عنوان شده‌اند، مربوط به تابستان 98 هستند.

آب و هوای مشهد

مشهد شهری با آب‌وهوای سرد و خشک و هوایی معتدل است. در این شهر باغ‌های فراوان وجود دارد و مجتمع‌های تفریحی مانند پارک کوه سنگی، طرقبه و شاندیز از جاذبه‌های دیگر اطراف آن است. پراهمیت‌ترین مکان مذهبی و جاذبه مذهبی ایران در این شهر واقع‌شده است.

1

هزینه بلیط هواپیما به مشهد

سفر هوایی به مشهد با توجه به اینکه از چه نوع بلیط هواپیمایی استفاده کنید و کدام نوع هتل را رزرو کنید متفاوت است. قیمت بلیط هواپیما مشهد با توجه به ساعت، نوع ایرلاین و تاریخ، متفاوت و بین 150 هزار تومان تا 450 هزار تومان برای سفر رفت از تهران به مشهد است و ممکن است در تاریخ‌ها و مناسب‌های خاص این رقم بیشتر نیز باشد. در مواقعی بلیط لحظه آخری یا بلیط هواپیمای چارتر ارزان‌تر از این قیمت نیز مشاهده می‌شود.

میانگین قیمت یک بلیط هواپیمای رفت و برگشت از تهران به مشهد 300 هزار تومان است که اگر از شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر بلیط تهیه کنید این رقم ممکن است تا 600 یا 700 هزار تومان نیز برای یک بلیط رفت یا برگشت هزینه داشته باشد. (در این مطلب تنها هزینه سفر از تهران به مشهد محاسبه شد، به طور میانگین هزینه سفر از سایر نقاط ایران نیز در همین حدود است)

زمانی که برای خرید بلیط هواپیما مشهد علی بابا اقدام می‌کنید، تقویم قیمتی پیش روی شماست. یعنی شما می‌توانید ارزان‌ترین بلیط را برای چند روز قبل و بعد از تاریخ مورد نظرتان مشاهده کنید.

هزینه بلیط هواپیما کودکان همراه

در هزینه‌های یک سفر باید هزینه کودکان را جداگانه محاسبه کرد، هزینه بلیط هواپیما نوزادان 0 تا 2 سال بین 30 تا 90 هزار تومان و به طور متوسط 50 هزار تومان است و هزینه بلیط هواپیما برای کودکان 2 تا 12 سال بین 180 هزار تومان تا 400 هزار تومان است که در اینجا به طور میانگین 200 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. بلیط هواپیما مشهد کودکان زیر 12 سال معمولا نیم‌بها محاسبه می‌شود.

 

2

هزینه‌های هتل و مراکز اقامتی در مشهد

پس از بررسی قیمت بلیط هواپیما مشهد لازم است درباره اقامت در این شهر نیز بررسی‌های لازم را انجام دهیم. شهر مشهد سالانه بیش از 30 میلیون زائر ایرانی و خارجی دارد و برای اقامت این گردشگران بیش از 300 مکان اقامتی در این شهر تأسیس‌شده است.

همان‌طور که می‌دانید در هزینه هتل متوسط هزینه فردی که به تنهایی سفر می‌کند نسبت به متوسط هزینه افرادی که با یکدیگر سفر کرده و از اتاق‌های 2 یا 3 نفره استفاده می‌کنند بیشتر است. هزینه یک اتاق تک نفره برای یک شب بین 150 تا 850 هزار تومان است و به طور متوسط این هزینه 250 تا 350 هزار تومان است. ما در محاسبه هزینه‌ها 300 هزار تومان برای یک شب را ملاک قرار می‌دهیم ولی هتل‌های با کیفیت 4 ستاره‌ای در مشهد وجود دارد که هزینه اقامت در آن‌ها روزهای آخر هفته به ازای هر شب 160 هزار تومان است.

هزینه رزرو اتاق دوتخته در مشهد برای دو نفر بزرگسال (بالای 12 سال) در هتل‌های 4 و 5 ستاره بین 260 تا 850 هزار تومان و به طور متوسط 350 هزار تومان است. با نرخی حدود 100 هزار تومان می‌توان کودک زیر 12 سال را نیز همراه خود داشت.

3

هزینه غذا و قیمت رستوران‌های مشهد

هزینه‌های غذا در وعده نهار و شام در رستوران‌های مطرح و با کیفیت شهر مشهد و مراکز تفریحی اطراف این شهر به طور متوسط بین 35 تا 120 هزار تومان است متوسط هر وعده غذا در این رستوران‌ها 50 هزار تومان محاسبه می‌شود. صبحانه معمولاً بخشی از خدمات هتل است و به صورت رایگان به مسافران ارائه می‌شود.

 

بهترین رستوران‌های مشهد

مشهد شهری گردشگر پذیر است و به این علت رستوران‌های بیشتر در آن به ارائه خدمات می‌پردازند. سفرهای داخلی به مشهد پرتعداد است و فهرستی از بهترین رستوران‌های مشهد که گردشگران و مسافران کیفیت غذا و خدمات آن را تائید کنند در این سفر زیارتی مفید است. در اینجا لیست بهترین رستوران‌های این شهر را با هم مرور می‌کنیم.

 

4

هزینه بازدید از جاذبه‌های تاریخی شهر مشهد

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی که زبان فارسی را احیا کرد، آرامگاه نادرشاه افشار که مؤسس سلسله افشاریه بود و نقشی مهم در یکپارچگی ایران ایفا کرد و گنبد خشتی از آثار تاریخی مهم ایران، آرامگاه خواجه ربیع و گنبد هارونیه بخشی از جاذبه‌های تاریخی شهر مشهد است. بازدید از بیشتر مکان‌های تاریخی این شهر رایگان و یا با هزینه بسیار پایین انجام می‌شود ولی به دلیل مسافت طولانی شهر مشهد با برخی از آثار باستانی هزینه حمل‌ونقل را باید در نظر گرفت.

 

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی که بارها ساخته و تخریب‌شده است اکنون در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر مشهد با مساحتی 6 هزار هکتاری و تندیسی از آن حکیم همراه با سنگ‌های حجاری‌شده و کتیبه‌هایی سنگی شامل اشعاری از آن شاعر بزرگ قابل بازدید است. بنای این آرامگاه با الهام از معمای هخامنشی طراحی‌شده است. معماری آرامگاه به سبک زیگورات‌های ایران باستان نشانه‌ای از استحکام است. در این مجموعه بزرگ آرامگاه شاعر معاصر مهدی اخوان ثالث نیز قرار دارد.

5

هزینه بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی شهر مشهد

در مشهد جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارد، مجتمع‌های تفریحی و پارک‌های جنگلی گوناگونی در اطراف این شهر قرار دارد. مجتمع تفریحی شاندیز، مجموعه طرقبه، کوه سنگی، باغ‌وحش بزرگ مشهد، پارک جنگلی نه دره و آبشار قره‌سو از جمله این جاذبه‌هاست. حضور در این مکان‌ها نیاز به پرداخت هزینه جداگانه‌ای ندارد ولی هزینه حمل‌ونقل به هر کدام را باید در نظر داشت و استفاده از امکانات تفریحی نیز بسته به نوع آن شامل هزینه می‌شود. طبیعت زیبای شاندیز هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند با توجه به اینکه این مجموعه تفریحی در 35 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد هزینه رفت و آمد به آن نیز باید در نظر گرفته شود که مجموعه هزینه رفت و آمد و استفاده از امکانات یا خرید بستنی را در مجموع 200 هزار تومان در نظر گرفتیم.

در صورتی که علاقمند به استفاده از مراکز تفریحی دیگر این شهر هستید و با کودکان خود سفر می‌کنید بازدید از باغ وحش و استفاده از پارک آبی سرزمین موج‌های آبی مشهد را نیز می‌توانید در برنامه خود بگنجانید. بلیط پارک آبی برای هر نفر 55 هزار تومان است و اگر این بلیط را برای استفاده نیمه‌وقت یعنی از ساعت 16 تا 23 تهیه کنید 45 هزار تومان قیمت دارد. در مجموع استفاده از یکی از مراکز تفریحی برای یک روز عصر یک خانواده حدودا 200 هزار تومان هزینه دارد.

6

 

هزینه حمل‌ونقل و رفت‌وآمد به آرامگاه ملکوتی امام رضا (ع)

آرامگاه امام رضا (ع) بزرگ‌ترین مسجد جهان از نظر مساحت محسوب می‌شود. این آرامگاه در واقع مجموعه‌ای شامل مدارس دینی، مسجدها، موزه، گورستان، یک دانشگاه، دو کتابخانه بزرگ، آشپزخانه و حیاط‌های وسیع است. مساحت مجموعه رواق‌ها و صحن‌های حرم ۵۹۸۶۵۷ مترمربع است. اگر از هتل‌های 4 و 5 ستاره استفاده شود به دلیل نزدیکی به حرم مطهر هزینه رفت و آمد زیادی را شامل نمی‌شود ولی با توجه به اینکه تاکسی‌های اینترنتی نیز در این شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد هزینه رفت و آمد دو بار به حرم مطهر با تاکسی اینترنتی را به طور متوسط حدود 20 هزار تومان در نظر گرفته‌ایم. این هزینه با توجه به دور یا نزدیک بودن به حرم ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

به هزینه حمل‌ونقل کلی سفر هزینه انتقال از فرودگاه به هتل و هزینه تاکسی از هتل به فرودگاه را نیز می‌افزاییم که در حالتی که به طور میانگین 40 هزار تومان خواهد بود و اگر رفت و آمد به رستوران را نیز به این مجموعه اضافه کنیم ممکن است کل هزینه حمل‌ونقل در حدود 100 هزار تومان از هزینه‌های سفر شما را به خود اختصاص دهد. (هزینه حمل‌ونقل به مرکز تفریحی شاندیز جداگانه محاسبه شد) در اینجا لازم است این نکته نیز اضافه شود که بلیط هواپیما مشهد برگشت خود را نیز قبل از سفر خریداری کنید زیرا ممکن است در زمان مورد نظر بلیط پیدا نکرده و هزینه‌ حمل و نقل بیشتری برای مراجعه به آژانس هواپیمایی و یا راه آهن برای تهیه بلیط بپردازید.

 

مترو و اتوبوس بی آر تی

مترو و اتوبوس بی آر تی مشهد در خطوط مختلفی فعالیت می‌کند و برای حمل‌ونقل شما از هتل به مراکز تفریحی، رستوران‌ها و حرم مطهر گزینه خوب و مناسبی است. هزینه اتوبوس‌های مشهد بین 500 تا 700 تومان است که برای پرداخت آن لازم است کارت مخصوص اتوبوس را خریداری کنید. خطوط مترو در مشهد محدوده کمتری را پوشش می‌دهد و بسته به مکان جغرافیایی که هتل شما در آن قرار داد ممکن است بتوانید از خدمات آن استفاده نمایید.

 

هزینه موزه‌های شهر مشهد

مشهد که در سال گذشته پایتخت فرهنگ اسلامی نام گرفت دارای موزه‌های متعدد است که مهم‌ترین آن موزه مرکزی آستان قدس رضوی است. این موزه خود شامل 13 موزه موضوعی و گنجینه نفیس است. از دیگر موزه‌های این شهر موزه مردم‌شناسی رباط ویرانی، موزه علوم و تاریخ طبیعی خراسان، موزه علوم زمین، موزه تاریخ طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، گنجینه آب، موزه مردم‌شناسی حمام مهدی قلی بیک، موزه فردوسی و شاهنامه توس، موزه آرامگاه نادری و موزه حوض‌خانه هزاردستان را می‌توان نام برد.

هزینه ورود بزرگ‌سالان به موزه مرکزی آستان قدس رضوی 1000 تومان و این هزینه برای کودکان زیر 9 سال رایگان است.

7

هزینه استفاده از مراکز تفریحی شهر مشهد

مراکز تفریحی این شهر شامل سینما، فرهنگسرا، مراکز تفریحی، باغ‌وحش، پارک‌های جنگلی و مجموعه‌های پارک آبی است. پارک آبی امواج خروشان این شهر یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تفریحی آبی کشور است. مجموعه تفریحی پدیده شاندیز، مجموعه تفریحی پارک کوه سنگی، مجموعه تفریحی طرقبه از مهم‌ترین مراکز تفریحی این شهر است. سینماهای فعال کنونی در شهر مشهد شامل 7 سینما به نام‌های سینما سیمرغ سینما قدس، مشهد سینما پردیس سینمایی هویزه، سینما پیروزی، پردیس سینمایی اطلس، سینما آفریقا و پردیس سینمایی گلشن است.

 

هزینه سینما در مشهد

هزینه سینما در شهر مشهد بین 6 هزار تومان تا 12 هزار تومان است. در بیشتر سانس‌های نمایش فیلم در سینماهای مطرح این شهر هزینه خرید بلیط سینما 6 هزار تومان است و برای نمایش برخی از فیلم‌ها در سانس‌های خاص بلیط‌های 8 و 12 هزار تومانی نیز به فروش می‌رسد.

 

هزینه سفر هوایی به مشهد

در ابتدای این مطلب قیمت بلیط هواپیما مشهد را با هم بررسی کردیم، در اینجا هزینه بلیط رفت و برگشت (بلیط سفر از شهر تهران) به شهر مقدس مشهد، هزینه اقامت دو شب در هتل 4 یا 5 ستاره، هزینه دو وعده غذا روزانه (به‌جز صبحانه که در هتل سرو می‌شود) در رستوران‌های با کیفیت مشهد و هزینه گردش در منطقه شاندیز یا طرقبه محاسبه شده است. اگر تمایل دارید به عطار خیام نیز سری بزنید یا از مقبره فردوسی بزرگ دیدن کنید و یا مقداری سوغات زعفران، نبات یا نخودچی بخرید کمی به این هزینه‌ها بیفزایید همچنین ممکن است هتل با کیفیتی نزدیک به حرم مطهر بیابید که هزینه کمتری دارد یا یک وعده غذای حضرتی مهمان مهمانسرای امام رضا (ع) باشید که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

 

هزینه سفر یک نفره به مشهد مقدس

در صورتی که فردی به تنهای قصد سفر هوایی به مشهد مقدس و اقامت دو شب در این شهر را داشته باشد مجموع هزینه‌های سفر هوایی او به این شهر یک میلیون و 510 هزار تومان خواهد بود. این هزینه با سطح رفاه بالا و در بهترین هتل‌های شهر محاسبه شده است.

جدول هزینه سفر به مشهد برای یک نفر

هزینه هتل برای دو شب

600 هزار تومان

قیمت بلیط هواپیما مشهد رفت و برگشت (از تهران)

600 هزار تومان

هزینه غذا (4 وعده نهار و شام + صبحانه رایگان در هتل)

200 هزار تومان

حمل و نقل

100 هزار تومان

سینما

10 هزار تومان

مجموع هزینه‌ها

یک میلیون و 510 هزار تومان

 

 

هزینه سفر خانوادگی به مشهد مقدس

در صورتی که زوجی به همراه کودک زیر 12 سال خود قصد عزیمت به شهر مشهد را داشته باشند و از سفر با هواپیما استفاده کرده و آخر هفته خود را در هتل‌های 5 یا 4 ستاره بگذرانند مجموع هزینه‌های سفر آن‌ها 2 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

جدول هزینه سفر به مشهد برای خانواده سه نفره

هزینه هتل برای دو شب

800 هزار تومان

قیمت بلیط هواپیما مشهد رفت و برگشت (از تهران)

یک میلیون و 600 هزار تومان

هزینه غذا (4 وعده نهار و شام + صبحانه رایگان در هتل)

600 هزار تومان

حمل‌ونقل

100 هزار تومان

هزینه استفاده از امکانات تفریحی (پارک آبی یا شاندیز)

200 هزار تومان

بازدید از موزه آستان قدس

2 هزار تومان

مجموع هزینه‌ها

2 میلیون و 500 هزار تومان

 

 

لازم است یک‌بار دیگر اشاره‌کنم که هزینه سفر در روز سه‌شنبه (روز زیارت حضرت) و پنج‌شنبه و جمعه (آخر هفته) کمی بیشتر از روزهای دیگر است (و ملاک برآورد هزینه در این مطلب نیز همین روزهاست) ولی اگر علاقه دارید سفر کم‌هزینه‌تری در ایام خلوت به این شهر مقدس داشته باشید در سایر روزهای هفته که بلیط هواپیما ارزان‌تر است از سفر هوایی به مشهد لذت ببرید.