به گزارش اکونا پرس،

 در طی چند سال گذشته وضعیت پروازهای داخلی کشور آنگونه که باید مطلوب نبوده و همواره مورد انتقاد مسافران قرار گرفته است. بخش عمده ای از این انتقاد ها به وضعیت هواپیما ها، تاخیرهای بدون علت، عدم رسیدگی مناسب به مسافرانی که تاخیر پرواز شامل حال آنها شده، عدم استاندارد بودن صندلی برخی از هواپیماها که به نظر می رسد به صورت خودجوش بر میزان صندلی آنها افزوده شده و برخی دیگر از مشکلات معطوف شده است. در همین راستا شرکت هواپیمایی ایران ایر صبح امروز از سوار کردن برخی از مسافران پرواز تهران - تبریز خودداری کرد و باعث عصبانیت مسافران این پرواز و تاخیر در پرواز این افراد شد.

در تازه ترین اقدام این شرکت هواپیمایی، صبح امروز برخی از مسافران دچار سردرگمی شده و شرکت هواپیمایی از سوار کردن برخی از مسافران خودداری کرد تا باز هم شاهد یک بی نظمی بزرگ در پروازهای داخلی کشور باشیم.

صبح امروز پرواز تهران - تبریز شرکت هواپیمایی ایران ایر که قرار بود ساعت 7:05 صبح تهران را به مقصد تبریز ترک کند، از سوار کردن برخی از مسافران این پرواز خودداری کرد.

به گفته یکی از مسافران این پرواز ، زمانی که مسافران پرواز تهران - تبریز شرکت هواپیمایی ایران ایر برای دریافت کارت پرواز به باجه این شرکت هواپیمایی در فرودگاه مهرآباد مراجعه کردند، متصدی صدور کارت پرواز پس از صدور کارت پرواز برخی از مسافران، از صدور کارت پرواز دیگر مسافران ممانعت کرد.

آنطور که شاهد ماجرا برای خبرنگار ما تعریف کرد پس از کش و قوس فراوان با متصدی باجه صدرو کارت پرواز، مسئولین این شرکت مدعی شدند که هواپیما سنگین شده است و نمی توانیم باقی مسافران پرواز را سوار کنیم!!!

بعد از یک ساعت تاخیر، شرکت هواپیمایی ایران ایر باقی مسافران جامانده از پرواز تهران - تبریز را به هواپیمایی آتا سپرد و مسافران توانستند به شهر تبریز برسند.

در این بی نظمی به وجود آمده نکاتی وجود دارد که باید شرکت هواپیمایی ایران ایر پاسخگو ان باشد. اول آنکه چگونه می شود وقتی به تعداد صندلی یک هواپیمای مسافربری، بلیت فروخت و سپس از سوار شدن مسافران به دلیل سنگینی هواپیما جلوگیری کرد؟ به گفته مسافران پرواز تهران - تبریز شرکت ایران ایر، مسافران این پرواز با شنیدن علت مشکل به وجود آمده دچار تعجب و البته خنده شده اند!!!

در ثانی جریمه تاخیر به وجود آمده در این پرواز آن هم به دلیلی سنگینی هواپیما را چگونه به مسافران پرداخت می کند؟ بر اساس عرف قوانین بین المللی حمل و نقل هوایی تاخیر پروازها به مدت 30 دقیقه یک امر طبیعی بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد اما اگر مدت زمان تاخیر پرواز از نیم ساعت عبور کند، ایرلاین‌ مربوطه باید مسئولیت آن را بر عهده گرفته و پاسخگوی مسافران خود باشد. همچنین  بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی ایرلاین مربوطه موظف به جلب رضایت مسافران و پرداخت خسارت به آنان است.

متاسفانه بسیاری از مسافران پروازهای داخلی کشور به حقوق خود در خصوص مشکلات به وجود آمده از سمت ایرلاین ها آشنا نیستند و در اکثر مواقع نیز به دلیل پیچیدگی فرایند شکایت و عدم رسیدگی مناسب به آن، از شکایت صرف نظر می کنند. نتیجه عدم نظارت دقیق بر شرکت های هواپیمایی را صبح امروز مسافران پرواز تهران - تبریز شرکت ایران ایر بار دیگر مشاهده کردند. با وجود فروش بلیت آن هم به تعداد صندلی های موجود در هواپیما، مشکلی به نام سنگینی هواپیما باعث شد تا این مسافران نتوانند سر وقت به کار خود برسند. مشکلی که باعث خنده مسافران شده بود.

اکوناپرس به نقل از میهن صنعت این حق را برای شرکت ایران ایر قائل است تا در صورت ارسال جوابیه، اقدام به انتشار آن کند.

در ادامه این گزارش قصد داریم تا شمارا با حقوقی که کمیسیون اتحادیه اروپا برای مسافران در شرایط مختلف تاخیر یا لغو در نظر گرفته آشنا کنیم:

1- به مسافران بابت لغو پرواز یا تاخیر ناشی از نامساعد بودن شرایط جوی خسارتی داده نمی‌شود و مسافران می‌توانند بلیت خود را لغو و بهای آن را به طور کامل دریافت کنند یا با پرواز جایگزین دیگر شرکت هواپیمایی مربوطه سفر کنند.

2- در صورت رزرو بیش از ظرفیت، شرکت‌های هواپیمایی باید ابتدا افراد داوطلب را از فهرست پرواز خارج کنند و در صورت کافی نبودن این کار، فرد رزرو کننده می‌تواند یا با پرواز بعدی همراه شود یا این‌که با لغو پرواز خود، پول بلیت را به طور کامل دریافت کند.

3- افراد با توجه به مسافت پرواز و میزان تاخیر، حق دارند بین 125 تا 600 یورو غرامت دریافت کنند.

4- در صورت لغو پرواز نیز باید همین میزان غرامت به مسافر پرداخت شود، مگر این‌که شرکت هواپیمایی دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام کرده باشد یا این‌که به جای پرواز لغو شده، پروازی رضایت بخش برای مشتری تدارک ببیند. در صورتی که شرکت هوایی بتواند ثابت کند لغو پرواز به دلیل شرایط فوق العاده صورت پذیرفته است، غرامتی پرداخت نمی‌شود.

5- در صورتی که تاخیر در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار مسافران قرار دهد.

6- در صورتی که پروازی با بیش از سه ساعت تاخیر به مقصد برسد و شرکت هواپیمایی مسوول تاخیر باشد، غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت می‌شود.

7- مسافران بعد از پنج ساعت تاخیر حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بلیت شان را به طور کامل دریافت کنند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک بیند.