به گزارش اکونا پرس،

برنامه "گفت وگوی اقتصادی" با موضوع گسترش مناطق آزاد، نیازها و آسیبها و در ارتباط تلفنی با علی مصطفی زادگان کارشناس اقتصادی و خبرنگار اقتصادی حوزه مناطق آزاد از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

مصطفی زادگان در مصاحبه با رادیو گفت و گو اهداف دولت و مجلس و وعده های انتخاباتی از ایجاد مناطق آزاد را اهداف بسیار خوبی دانست و گفت: مسئله این است که آیا در تحقق این اهداف برای هفت منطقه آزاد کشورمان موفق عمل کرده ایم؟!

وی در رابطه با رویکرد گسترش مناطق آزاد در دولت اظهار کرد: وقتی دولت اعلام می کند که از نظر بودجه دچار مشکل شده چگونه می خواهد مناطق را از نظر مالی ساپورت کند؟! 

وی با بیان اینکه اینکه شائبه های زمین خواری در برخی مناطق آزاد بسیار زیاد است گفت: به عنوان مثال یکی از مناطق آزاد به نام "منطقه آزاد ماکو" برای اولین بار بعد از انقلاب اعمال ماده ۲۳۶ شد و پرونده آن هم به قوه قضائیه ارجاع داده شد. 

خبرنگار اقتصادی حوزه مناطق آزاد تبدیل مناطق آزاد به پایانه های صادراتی را از جمله اهداف ایجاد مناطق برشمرد و تصریح کرد: آیا هم اکنون این مناطق به پایانه های صادراتی تبدیل شده اند یا پایگاه واردات؟!

مصطفی زادگان ادامه داد: به اذعان همه فعالان مناطق آزاد درآمدها در این مناطق به شدت کاهش پیدا کرده و البته دلیلش هم مشخص است؛ همه این فعالان از محل واردات کسب درآمد می کنند و به هیچ عنوان از نظر صادرات موفق به درآمدزایی نشده اند.

وی براین باور است که رویکرد افزایش مناطق آزاد به شرطی قابل باور و ممکن خواهد بود که اهداف اصلی از ایجاد مناطق قبلی محقق شده باشند در غیراین صورت، به نظر می رسد که اصرار مسئولان بر گسترش مناطق آزاد به دنباله همان وعده های انتخاباتی و رأی گرفتن از مردم است.

کارشناس اقتصادی با اظهار اینکه مناطق آزاد ایران از بودجه عمومی کشور هم استفاده می کنند گفت: مسئولان در مناطق آزاد اول به جای ایجاد زیرساختهای لازم، رسماً یک بارانداز واردات ایجاد می کنند تا بگویند بودجه ای به این مناطق تعلق نمی گیرد و هزینه آن از محل درآمدهای خودشان تامین می شود اما کجای این کار با جهش تولید و فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری همخوانی دارد؟!

مصطفی زادگان با انتقاد از عدم حصارکشی منطقه آزاد "ماکو" پس از گذشت ۱۰ سال از ایجاد آن گفت: دولت اگر بودجه دارد و به دنبال گسترش مناطق آزاد است چرا حصارکشی این مناطق را انجام نمی دهد و چه کسی جوابگوی این حجم از قاچاق و ورشکستگی تولیدکنندگان و بیکاری کارگران خواهد بود؟!

این کارشناس اقتصادی، مناطق آزاد را به شدت مستعد زمین خواری دانست و گفت: وقتی یک منطقه آزاد می شود و حصارکشی ندارد زمین های کل منطقه ارزش افزوده پیدا می کنند و در این میان عده ای فاقد اهلیت به عنوان سرمایه گذار زمین ها را حصارکشی و رسماً و قانوناً زمین خواری می کنند.

وی با اشاره به واگذاری بالغ بر هزار میلیارد قطعه زمین در منطقه آزاد " ارس" افزود: طرف چون پشتوانه ای دارد و متعلق به فعلان جاست زمین ها را در اختیار می گیرد. 

مصطفی زادگان با اشاره به نمونه های زمین خواری در مناطق آزاد گفت: مدیرعامل "شرکت محورطلایی" که هم اکنون در زندان به سر می برد چهار سال قبل زمینی در پایانه مرزی ماکو گرفته اما هیچ کاری روی آن انجام نداده است. در انزلی نیز ۱۰ هکتار زمین به شخصی که اتفاقاً آقازاده هم هست دادند تا بوم گردی انجام دهد اما فقط در ۵۰۰ الی هزار متر آن بنا ایجاد کرده و مابقی را هم حصار کشی کرده است. 

خبرنگار اقتصادی حوزه مناطق آزاد ادامه داد: در ارس نیز به شخصی که رئیس باشگاه است بالای ۵۰ هکتار زمین برای پتروشیمی دادند اما این فرد به جز حصارکشی هیچ کار دیگری انجام نداده و سازمان مناطق آزاد هم ورود نمی کند. 

مصطفی زادگان از عدم همکاری سازمان مناطق آزاد با قوه قضائیه برای رسیدگی به تخلفات منطقه آزاد ماکو انتقاد کرد و گفت: سازمان به خاطر اینکه مدیریت این حوزه ها با دولت تدبیر و امید است همکاری نمی کند.