به گزارش اکونا پرس،
 

به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی این نشست در چارچوب دومین نشست ماهانه کافه کارآفرینی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انزلی برگزار شد. در این نشست با کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا و سیدعلی آقازاده نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر مشکلات یاد شده، بسیاری از چالش های دیگر از جمله قاچاق کالا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

چالش کارآفرینان مناطق آزاد با قانونگذاران و مجریان قانون

رئیس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی به تلاش کافه کارآفرینی در ایجاد فضایی به دور از تشریفات برای یافتن راهکار مناسب جهت رونق فضای کسب و کار و اقتصاد در محدوده منطقه آزاد اشاره کرد و افزود: کارآفرینان منطقه آزاد انزلی با چالشهای زیادی در ارتباط با قانونگذاری و اجرای قانون مواجه هستند .

اصغر امانی با بیان اینکه استان گیلان نیازمند همگرایی ملی است تا بتوانیم حرکتی رو به جلو داشته باشد ، گفت : منطقه آزاد انزلی به عنوان پایلوت و پیشانی اقتصادی می‌تواند به رونق و توسعه اقتصادی استان کمک کند و در این راستا با اقدامات صورت گرفته توانست در بخش‌های مختلف سهم اقتصادی جذب کند اما ادامه این روند به همکاری بیشتری نیاز دارد .

امانی در ادامه با بیان اینکه در ارتباط با مناطق آزاد از دولت انتظار امانت داری و وفای به عهد در قبال فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران داشتیم، گفت : مجلس در این رابطه بر اجرای قوانینی که وضع کرده نظارت کافی نمی کند لذا هر سازمان و دستگاهی به خود اجازه می دهد با استنباط شخصی از این قوانین و یا تدوین آیین نامه ها و بخشنامه ها و دستورالعمل های مشخصی که تنها خودشان می فهمند اجرای قانون را خدشه دار کرده و یا قانون را از حیض انتفاع بیاندازند.

معافیت مالیاتی اصلا رانت نیست

رئیس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی به ماده ۱۳ قانون فعالیت در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود : این قانون به صراحت معافیت مالیاتی می پردازد و این معافیت اصلاً رانت نیست بلکه شفافیت است . با بررسی عملکرد گمرکات کشور و روند ورود و خروج کالا از مسیر گمرکات در مقایسه با مناطق آزاد کشور می توان به شفافیت عمل مناطق آزاد پی برد .

وی اضافه کرد : کالا در مناطق آزاد حدود چهار مرتبه در گمرک مورد نظارت قرار میگیرد و با این حال مناطق آزاد به قاچاق‌کالا متهم می شوند . کسانی به ما اتهام قاچاق کالا می زنند که خودشان در این کشور قاچاق سازمان یافته ایجاد کردند .

بسیاری از صنایع کشور به علت قاچاق در حال نابودی است

امانی خواستار بررسی موضوع قاچاق کالا شد و افزود : با کولبری نمی توان این همه قاچاق وارد کشور کرد مگر می شود با اسب و قاطر به این میزان کالای قاچاق وارد کشور کرد. بسیاری از صنایع کشور به علت قاچاق در حال نابودی است چون نظارت کافی در این رابطه صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد : در رسانه ملی (صدا و سیما) به راحتی مناطق آزاد توسط کسانی که از اقتصاد ، تولید و صنعت اطلاعات کافی ندارند مورد هجمه قرار می گیرند و برخی از افراد تحصیلکرده دانشگاهی لیاقت استان گیلان را تنها صادرات محصولات جالیزی مانند گوجه فرنگی و خیار می دانند .

وی از مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی که دانش و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به مناطق آزاد دارند خواست قوانین به گونه ای نوشته شود که نتوان آنرا تفسیر به رای کرد و هر سازمان و دستگاهی استنباط خود را از قانون نداشته باشد.

امانی به اجرای قانون ارزش افزوده در مناطق آزاد اشاره و یاد آوری کرد : طبق ماده ۱۳ مناطق آزاد معاف از مالیات هستند حال چرا باید قانون ارزش افزوده بر مناطق آزاد تسری پیدا کند. تولید کننده‌ای که با قانون پیشین در مناطق آزاد قرارداد منعقد کرده است چرا حال مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

چربش مخالفان بر طرفداران مناطق آزاد

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در این جلسه مجلس را به دو گروه موافقان و مخالفان مناطق آزاد تقسیم کرد و افزود : تاکنون مناطق آزاد کشور نتوانسته اند قوانینی که ما نمایندگان برای آنها نوشته ایم را به درستی پیاده کنند و در دفاع از حق مناطق آزاد حضور داشته باشند.

کاظم دلخوش اضافه کرد : مناطق آزاد اگر نتوانند نمایندگان مجلس را قانع به رای دادن کنند اقدامات علمی اثر گذار نخواهد بود . در این رابطه حتی یک رای می تواند طرح و لایحه را برگرداند، در کشور طرفداران مناطق آزاد کمتر از مخالفان آن هستند .

وی گفت : قانونگذار در ماده ۲۷ قانون مناطق آزاد را مستقل از سرزمین اصلی اعلام کرده چه قانونی بهتر از این می تواند باشد . آیا تاکنون مناطق آزاد گزارشی از خلاف دستگاهها به مجلس ارسال کرده است تا قانون‌گذار دربخش های مختلف از آن دفاع کند.

وی تصریح کرد : به عنوان یکی از سرسخت ترین مخالفان با کسانی که مناطق آزاد را متهم به قاچاق می کنند می گویم در مناطق آزاد گمرک بر ورود و خروج کالا نظارت دارد و موارد قانونی رعایت می‌شود . در مبحث مالیات بر ارزش افزوده نیز معافیت مناطق آزاد را در مجلس مطرح شده و بدنبال گرفتن رای برای این حق هستیم .

دلخوش اظهار داشت : اگر دبیرخانه مناطق آزاد زیر نظر ریاست جمهوری باشد کارها بسیار بهتر پیش می رود اما پس گرفتن مناطق آزاد از وزارت اقتصاد کار آسانی نیست.

وی با بیان اینکه بدنبال آن هستیم که نفت را بصورت تهاتری به مناطق آزاد بدهیم و این در دربند "ی "ماده یک آمده است که از ظرفیت نفت می توان برای حمایت از سرمایه گذاران مناطق آزاد استفاده کرد . اما وقتی خود دولت نمی تواند رشد مناطق آزاد را ببیند دیگر چه انتظاری می‌توان داشت؟

دلخوش ابتدایی‌ترین کار مناطق آزاد را ایجاد اشتغال و ارتباط فرهنگی اجتماعی با کشورهای همسایه دانست و افزود : مناطق آزاد مرزها را آباد می کند و ما در حمایت از مناطق آزاد مشکلی نداریم اما برخی از نمایندگان مجلس اطلاعات ضعیفی در خصوص مناطق آزاد دارند.

وی ادامه داد: اگر در برخی مناطق آزاد گزارشی از کارهای انجام شده و زمین های فروخته شده ارائه شود و اطلاعات درستی در اختیار نمایندگان قرار گیرد دچار اشتباه نمی شوند. معتقدم مناطق آزاد برای اقتصاد کشور می‌توانند موثر باشند.

باید به مناطق آزاد به چشم فرصت نگاه کرد

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز مناطق آزاد را فرصتی برای یک منطقه دانست و اظهار داشت : این مناطق هرچند یک منطقه سرزمینی دارای مقررات ویژه است اما خارج از سایر حوزه ها و مراودات اقتصادی نیست .

سید علی آقازاده با بیان اینکه در برخی از حوزه‌های مدیریتی از جمله در مدیریت اقتصادی ضعف هایی داریم ، گفت: به این مفهوم نیست که تولیدکنندگان ، کارآفرینان و کارشناسان تخصصی در حوزه اقتصادی ندارند . اگر فرصت هایی که امروز در استان گیلان وجود دارد در سایر استان ها بود از آن استفاده بهتری می‌شد.

وی به نقش مناطق آزاد در کاهش مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: منطقه آزاد انزلی در ترانزیت محوری چندین منطقه قرار گرفته و از نظر جغرافیایی موقعیتی مناسب دارد اما اگر نتوانیم حلقه های این پروژه اقتصادی با رویکرد منطقه را تکمیل کنیم نمی توانیم به موفقیت دست یابیم و صادرات داشته باشیم.

آقازاده اضافه کرد: نیاز سنجی داخلی و خارجی ما خوب انجام نمی‌گیرد و باعث می‌شود که در برخی موارد کالاهای صادراتی ما برگشت بخورد لذا باید بتوانیم اعتماد طرفین را جلب کنیم تا روابط تجاری را توسعه دهیم در حالی که در این زمینه نیز ضعیف عمل می کنیم.

وی افزود: استان گیلان به لحاظ منطقه جغرافیایی و بازار مصرف می تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند اما باید بتوانیم بهتر از این عمل کنیم و اگر فواید منطقه آزاد در این زمینه پشتیبانی کننده و جهش دهنده باشد، گیلان می تواند به نقطه کانونی شمال - جنوب تبدیل شود. این درحالی است که ما پس از سالها نتوانستیم یک راه آهن را از رشت به آستارا وصل کنیم و برخی از ابزار حمل و نقل منطقه خزر را تعمیر کنیم.

نماینده مردم رشت و خمام گفت: این استان با توجه به شرایط دیپلماسی و روابط اقتصادی در حوزه دریای خزر با کشورهای اوراسیا می تواند یکی از قطب های مهم اقتصادی کشور باشد اگر دارای یک ستاد مستحکم ، پاسخگو ، پشتیبانی کننده و پذیرای اقتصاد محلی در استان و کشور داشته باشیم .

وی ظرفیت ورود و خروج کالا از گمرکات استان گیلان را ۳۰ میلیون تن اعلام کرد و افزود : در حال حاضر از کمتر از ۲۰ درصد این ظرفیت استفاده می شود درحالیکه برای دور زدن تحریم ها و صادرات و واردات از این ظرفیت استفاده کنیم .

آقا زاده خاطر نشان کرد : اگربه دنبال صادرات محور بودن استان گیلان باشیم و به فرصتهایی از جمله کشاورزی و گردشگری بپردازیم می توانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم و این به بازی مدیریت اجرایی و نظارتی باز می‌گردد.

ساختار دولتی باید از منطقه آزاد خارج شود

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست با بیان اینکه تا زمانی که نگاه ما به مناطق آزاد کشور یک نگاه دولتی باشد چیزی تغییر نخواهد کرد گفت : در مناطق آزاد ایران باید به منابع توجه داشته باشیم اگر بخواهیم از منابع مناطق آزاد برای ایجاد زیرساخت‌ها در این مناطق استفاده کنیم در آینده چیزی برای واگذاری به فعال اقتصادی باقی نخواهد ماند .

علی‌اوسط اکبری مقدم ادامه داد: بحث اصلی اینجاست که در حال حاضر منابع خود را می‌فروشیم تا هزینه زیر ساخت‌ها را در منطقه آزاد تهیه کنیم در این صورت طی ۲ سال آینده یک وجب خاک برای واگذاری به فعال اقتصادی نداریم.

وی اظهار داشت: هنگام شروع به فعال اقتصادی وعده‌هایی داده می‌شود تا در همان چارچوب به فعالیت خود ادامه دهد اما به یکباره هزینه‌ای بر او تحمیل می کنند که انگیزه کار را از او خواهد گرفت.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به چالش در زیرساخت‌ها و ساختارهای اساسی منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: اکنون بزرگترین مشکل فعالان اقتصادی در مناطق آزاد مشکل مالیاتی و صدور مجوزهاست که به ساختار دولتی آن باز می‌گردد.

اکبری‌مقدم ناکید کرد : در منطقه آزاد نیز همانند سایر دستگاه‌ها باید بودجه‌هایی برای تامین زیرساخت‌های آن منطقه در نظر گرفته شود چراکه زیرساخت‌های منطقه آزاد را با منابع منطقه آزاد نمی‌توان مدیریت کرد و ساختار دولتی باید از منطقه آزاد خارج شود.

وی خاطر نشان کرد : دولت باید زیربناها را مهیا کرده و در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و منابع مالی برای منطقه آزاد در زمینه تاسیسات زیربنایی مهیا شود در این صورت می توانیم موفق شویم .

تامین برق از بزرگترین معضلات فعالین اقتصادی منطقه آزاد انزلی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی همچنین یکی از بزرگ‌ترین معضلات فعالین اقتصادی منطقه آزاد را تامین برق اعلام کرد و افزود : ۱۰ سال پیش یک پست برق با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار کلنگ‌زنی شد که هنوز در مرحله پی ریزی باقی مانده و برای تکمیل آن اکنون به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزادی منابعی برای فروش و تامین اعتبار ساخت این زیرساخت حیاتی ندارد، خواستار تامین منابعی اعتباری شد تا ثبات اقتصادی در فعالیت مناطق آزاد همانند سایر حوزه‌های دیگر فراهم شود.