قطعا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در جذب گردشگر مورد توجه قرار می‌گیرد هتل است. گردشگر نسبت به ارائه خدماتی که مورد نظرشان است هتل خود را انخاب می‌کنند اما متاسفانه از زمان کرونا استقبال از هتل‌ها کمتر شد و همین موضوع باعث دردسرهایی برای هتل‌داران شد. گسترش نیوز برای بررسی چالش‌های موجود در این حوزه با سعید شرف دوست مدیرعامل هتل شهر به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

هتل‌ها هم فقیر شدند

سعید شرف دوست مدیرعامل هتل شهر و کارشناس حوزه گردشگری در رابطه با چالش‌های موجود در صنعت هتلداری در ایران گفت: مهم‌ترین چالش موجود در این صنعت عدم ثبات اقتصادی است. با توجه به اینکه هتل‌ها تمام مایحتاج خود را به صورت روزانه تامین می‌کنند و باید به مسافران خود ارائه سرویس نمایند، به خاطر نبود ثبات در منابع و مواد مصرفی هتلداران در قیمت‌های خود متاسفانه هیچ‌گاه نمی‌توان برآورد دقیقی از هزینه‌ها برای ارائه نرخ خود به مشتری در‌‌آورد. همین موضوع باعث می‌شود مسافران و مهمانان همیشه به افزایش قیمت‌ها معترض باشند کما اینکه افزایش نرخ از طرف اتحادیه‌ها معمولا یکسان ابلاغ می‌شود و این موضوع باعث متضرر شدن هتلداران می‌شود؛ ضمن اینکه هتل می‌خواهد برند و اعتبار خود را همچنان حفظ نماید، بنابراین تلاش می‌کند که هزینه‌ها را مدیریت کند.
وی در خصوص جذب گردشگر توسط هتل شهر خاطر نشان کرد: هتل شهر در چند سال گذشته به بهره برداران مختلفی سپرده شد و متاسفانه رسیدگی خوبی به این هتل نشده است. بازخوردهای منفی به آن زیاد است و در این مدت کوتاهی که که مدیریت آن تغییر کرده، اقدام به بازسازی شده است؛ تحول زیرساختی در هتل در حال انجام است و اقدام دیگری که در حال پیگیری می‌باشد، بخش کیفی هتل است. این هتل از کمیت به سمت کیفیت حرکت می‌کند و در مدت زمان کوتاه درصد ظرفیت اشغال مسافر از ۶۰ درصد به ۹۵درصد افزایش یافته است. وی افزود: هتل شهر ازکشور هایی از قبیل استرالیا، هندوستان، انگیلیس، عراق، افغانستان، بحرین و لبنان جذب گردشگر دارد و مسافران بسیاری از این کشور‌‌‌‌ها به این هتل می‌آیند.

تجارت به نام هتلداری

شرف دوست مطالبات هتلداران از دولت را اینگونه بیان کرد: دولت نگاهی تجاری به این صنف دارد، در صورتی که این صنعت ارائه دهنده خدمات رفاهی و گردشگری است؛ یعنی یک بخش اصلی و مهم که می‌تواند در صنعت گردشگری نقش داشته باشد. اگر مجموعه‌های هتل نباشند قاعدتا چرخه گردشگری چرخه باطلی است و نگاه به هتل‌ها محدود به تجارت می‌شود.

وی در ادامه گفت: هزینه‌های مصرفی مثل آب، برق و گاز که دولت می‌تواند تسهیلات ویژه‌ای برای این موضوع در نظر بگیرد اما متاسفانه هزینه تجاری محسوب می‌شود و این هزینه برای هتل بسیار سنگین است؛ از طرفی دیگر مالیاتی که برای هتل‌دار اعمال می‌شود، مالیات سنگینی است. در صورتی که الان یک هتل‌دار یا به طور مثال همین هتل شهر ده هزار متر مربع می‌باشد و همین را شهردای تهران می‌تواند تبدیل کند به یک مجتمع تجاری و درآمد بیشتری از آن کسب کند. حالا شما فکر کنید بخش خصوصی یک زمین با ارزش در شهر تهران خریداری و تبدیل به هتل می‌کند آن زمان درآمدش نسبت به هزینه هایش اصلا قابل توجیه نیست یعنی آنقدر هزینه‌ها بالا و سنگین است که آن درآمدی که به‌دست می‌آورد اصلا قابل توجیه نیست و از طرفی هم در همه جا به هتلداری نگاهی تجاری می‌شود یعنی بین یک هتل‌دار و یک تاجر وارد‌کننده هیچ فرقی قائل نمی‌شوند و درصد مالیاتی آن مثل هم محاسبه می‌شود.

وی در رابطه با جذب گردشگر در هتل‌ها خاطر نشان کرد: قطعا تمام ویژگی هتل به این است که کارکنان و پرسنل حسن خلق داشته باشند. اگر مسافرین هتل از برخورد و رفتار کارکنان و پرسنل یک هتل ناراضی باشند هرچقدر هم که کیفیت هتل بالا و درجه یک باشد کوچکترین بد رفتاری و برخورد نامناسب باعث می‌شود که مسافر نسبت به آن هتل دل‌آزرده و دل‌زده شوند دیگر به آنجا بازنگرددند، به همین دلیل کارکنان نقش بسیار کلیدی دارند و حسن خلق پرسنل و آموزش پرسنل که یک امر تلقی می‌شود. پرسنل اگر آموزش خوبی ندیده باشند و رفتار سازمانی مناسبی نداشته باشند قاعدتا نمی‌توانند برای هتل سودآوری و منفعت داشته باشند.

این کارشناس در پایان گفت: ماهیت هتلداری و گردشگری یک ماهیت کار آفرینی است و باید با این دید به این صنعت نگاه شود که این حرفه یک مجمع کارآفرین است که برای مشاغل مختلف چه مستقل و چه غیر مستقل ایجاد شغل می‌کند. اگر یک مجموعه هتل در یک شهری باشد، علاوه بر این که به یک گردشگر ارائه خدمات می‌کند در کنار آن به جامعه بزرگی ارائه خدمات کار‌آفرینی می‌دهد از خرید مایحتاج روزانه که باعث ایجاد رونق کسب و کارهای دیگر می‌شود تا نیروهای مسقیم که در خود هتل کار می‌کنند همه درگیر یک کارآفرینی بزرگ به اسم هتل داری می‌شوند.

منبع: گسترش نیوز