منطقه آزاد بخشی از شهرهای اصلی یک کشور است که از لحاظ قوانین تجاری، با سایر شهر‌ها تفاوت بسیاری دارد. مناطق آزاد تجاری، مناطقی هستند که در نقاط بندری یا غیربندری کشورها برای انجام امور و فعالیت‌های تجاری در نظر گرفته می‌شوند و قانون‌های مخصوص خود را برای انجام فرآیندهای تجاری دارند. مناطق آزاد تجاری بعد از جنگ جهانی دوم با پیشنهاد توسعه صادرات به وجود آمد. این مناطق باعث جذب سرمایه‌گذارهای خارجی می‌شوند.

هدف اصلی کشورها از تأسیس مناطق آزاد تجاری، توسعه‌ روابط اقتصادی با سایر کشورها است. برای سرعت در انجام امور زیربنایی، ایجاد شغل، تنظیم بازار کالا، ایجاد ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه، بالا بردن ضریب امنیت اقتصادی کشور و منطقه، افزایش میزان تولید و صادرات کشور، ارائه بهتر خدمات عمومی و در یک کلمه عمران و آبادانی کشور، به دولت اجازه داده شده است که مناطق آزادی تجاری – صنعتی را راه‌اندازی کند.

مناطق آزاد ایران

 مناطق آزاد در یک کشور با هم تفاوت دارد. منطقه آزاد کیش، منطقه آزاد قشم، منطقه آزاد چابهار، منطقه‌ آزاد اروند، منطقه آزاد ارس، منطقه‌ آزاد تجاری- صنعتی انزلی، منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو، منطقه‌ آزاد قصرشیرین از جمله مناطق آزاد ایران است که در بخش هایی با یکدیگر تفاوت هایی دارد.

 

منطقه آزاد بدون چراغ قرمز

منطقه آزاد کیش در سال ۱۳۶۳ به عنوان یک مرکز تجاری در خلیج‌فارس تاسیس شد. مسئولیت‌های سازمان منطقه آزاد کیش توسط شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری تعیین می‌شود. هدف اصلی منطقه آزاد کیش در توسعه گردشگری و اقتصاد خلاصه می‌شود. سرعت پیشروی در امور اداری، نداشتن محدودیت در خرید، فروش و خروج ارز، سرمایه‌گذاری افراد خارجی بدون مشارکت افراد داخلی، معافیت از مالیات تا ۱۵ سال به همراه سایر شرایط و مزایای مشترک مناطق آزاد ایران از ویژگی‌های مهم این جزیره زیبا است.

قشم بزرگترین جزیره ایران

وقتی صحبت از بزرگترین جزیره ایران به میان می‌آید همه فکرها به سمت جزیره قشم سوق پیدا می‌کند. قشم بزرگترین جزیره ایران و شهری تاریخی است که جاذبه‌های آن زبانزد خاص و عام است. یکی از شهرهایی است که هرسال تعداد زیادی گردشگر را در خود جای می‌دهد.

قشم

قشم از گذشته تا به امروز در تجارت بین‌المللی دارای ارزش ویژه‌ای بوده است. اعلام قشم به عنوان منطقه آزاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. رشد بازارهای تجاری و مراکز خرید از گذشته تاکنون و افزایش حجم رقابت میان خرید و فروش محصولات در ایران، منجر به تمایل سرمایه‌گذاران برای آشنایی با بازارهای مختلف جزیره قشم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی این منطقه آزاد می‌توان این چند مورد را نام برد. سواحل عمیق، دارای ۱۷ میدان نفتی و گازی در اطراف جزیره، مقررات ساده برای استخدام نیروی کار، عدم نیاز به روادید در رفت و آمد خارجیان و تولید و پرورش پر رونق آبزیان در خلیج‌فارس بخشی از ویژگی‌های منطقه آزاد قشم است.

منطقه آزاد چابهار

منطقه آزاد چابهار، جزء نخستین مناطق ایران است که در سال ۱۳۶۹ به منطقه آزاد تبدیل شد. منتقدان زیادی به دلیل اینکه این شهر هم جوار شهرهای مرزی نبود هنگام انتخاب این شهر به عنوان منطقه آزاد مخالف این امر بودند. در سال ۱۳۹۸ وسعت چابهار بیشتر شد تا مشکل موقعیت نامناسب آن رفع شود.

توسعه+چابهار

از مهم‌ترین امتیازات منطقه آزاد کیش می‌توانیم ارائه‌ تسهیلات جهت  واردات تجاری کالاها، قرار‌ گرفتن در نزدیک‌ترین مسیر ترانزیت به آسیای میانه، برخورداری از موقعیت مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های بالای ۱۰۰ هزار تن، برخورداری از نیروی کار مناسب و دستمزد پایین، پایین بودن نرخ سوخت نام برد.

نزدیکترین منطقه آزاد به شهرهای عربی

منطقه آزاد اروند در سل ۱۳۸۲ تاسیس شد. این شهر با عراق و کویت دارای مرز مشترک است به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی معتقدند اقتصاد منطقه‌ آزاد اروند به دلیل توسعه نیافتن تولید و مشکلات مربوط به گمرک، تا حداکثر ظرفیتش پیشرفت نداشته است. از مهم‌ترین ویژگی‌های منطقه آزاد اروند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

وجود بیش از ۱۰۰ کارخانه‌ تولیدی در زمینه‌های مختلف، ظرفیت فراوان کشاورزی، واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات بدون پرداخت گمرک و انتقال ارز و سایر مزایای مشترک بین مناطق آزاد از موارد ویژه و ممتازمنطقه آزاد اروند است.

منطقه آزاد ارس

منطقه آزاد ارس هم در سال ۱۳۸۲ با وسعت ۵۱۰۰۰ هکتار تاسیس شد. این شهر با ارمنستان، آذربایجان و جمهوری نخجوان هم مرز است. این منطقه آزاد اهمیت بالایی در روابط اقتصادی ایران با بازار آسیای میانه دارد. این منطقه آزاد در سال ۱۳۹۴ به عنوان صنعتی‌ترین منطقه آزاد ایران شناخته شد. مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه آزاد فاصله‌ نسبتاً کم با تبریز و پشتیبانی شدن توسط این قطب اقتصادی، قرارگیری در مسیر جاده‌ ابریشم، همسایگی با کشورهای CIS و دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیون نفری آن‌ها، ارتباط این منطقه با اروپا از طریق ترکیه، برخورداری از نیروهای متخصص و تحصیل کرده و سایر امتیازات مشترک بین مناطق آزاد است.

منطقه‌ آزاد تجاری- صنعتی انزلی

این منطقه آزاد در سال ۱۳۹۴ تاسیس شد و شامل ۳۰ کیلومتر خط ساحلی با بیش از ۱۰ اسکله است. منطقه آزاد انزلی از تمام امکانات زیربنایی برای سرمایه‌گذاری افراد خارجی و داخلی برخوردار است. موقعیت استراتژیک انزلی ارتباط آسان این منطقه را با کشور‌های روسیه، ترکمنستان، باکو و آذربایجان فراهم کرده است.

منطقه-آزاد-انزلی

از ویژگی‌های مهم این شهر در موقعیت‌های مهم اقتصادی و جغرافیایی را می‌توان بهره‌مندی سرمایه‌گذاران از تأسیسات بندری و حمل‌ونقل دریایی، دسترسی آسان به بندرهای آستاراخان، لاگان، کراسنودسک، اکتائو و باکو، ارتباط با بازارهای پرجمعیت کشورهایی که از شوروی سابق جدا شده‌اند، دسترسی به منابع طبیعی دریای مازندران، رائه‌ کارت تخفیف انبارداری و بهتر وضعیت آن نسبت به سایر مناطق نام برد.

منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو

در سال ۱۳۸۹ منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از مناطق آزاد معرفی شد. این آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد تجاری جهان به شمار می‌آید. این شهر علاوه بر جاذبه‌های اقتصادی از جاذبه‌های جذاب گردشگری هم برخوردار است. طول مرز آن با کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان به ترتیب ۱۳۰ و ۱۴۰ کیلومتر است.ویژگی‌های اصلی منطقه آزاد ماکو فاصله‌ کم از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابزون در دریای سیاه، برخورداری از منابع انرژی، آب، نیروی کار متخصص ارزان، دسترسی آسان به بازارهای اروپا و آسیای میانه و امکان سرمایه‌گذاری در زمینه‌های کشاورزی و تولید آبزیان است.

منطقه آزاد قصر شیرین

در سال ۱۴۰۰ منطقه آزاد قصر شیرین معرفی شد. بیشتر مبادلات تجاری این منطقه با عراق از طریق دو معبر پرویزخان و خسروی انجام می‌شود. تا قبل از تأسیس مرز پرویز خان، بیشتر اقتصاد قصرشیرین به کشاورزی و نفت وابسته بود. از ویژگی‌های مه این منطقه آزاد را می‌توان دارای بزرگترین پایانه بین‌المللی خاورمیانه، رفت و آمد زائران از این مرز، وجود بازارچه‌های مرزی و برخورداری از امتیازات مناطق آزاد دیگر نام برد.

سخن پایانی

مناطق آزاد در کشور باعث توسعه تجارت آسان در کشور می‌شود اما قوانین هر کدام متفاوت است و نوع بهره گیری آنها بسته به نوع مدیریت این مناطق دارد. مناطق آزاد از بهترین مناطق برای ثبت شرکت برای اتباع خارجی و داخلی برای سرمایه گذاری به حساب می‌آید.