به گزارش اکونا پرس،

مهندس نصیری در گفت‌وگو با پترومتالز ، با ارائه جزئیات بیشتر گفت: در قالب برنامه چهارساله اولی که ما در حوزه نفت و انرژی و بر اساس طرح جامع منطقه آزاد قشم، برنامه‌ریزی و اجرا کردیم، زیرساخت‌های کاملی برای سرمایه‌گذاری تأمین شده است. خوراک گاز به میزان ۲۵ میلیون مترمکعب در روز در منطقه آزاد قشم در دسترس است. خوراک نفت خام فوق سنگین نیز تأمین شده و اسکله‌های تخصصی نفت و گاز با ظرفیت ۱۴٫۵ میلیون تن ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین دو نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در این منطقه وجود دارد که در حال حاضر ۶۷۰ مگاوات برق در مدار است. همچنین آب‌شیرین‌کن‌های موردنیاز در حال حاضر تا ۴۰ هزار مترمکعب آب را تأمین می‌کنند و ظرفیت آن‌ها به ۱۰۰ هزار مترمکعب افزایش خواهد یافت.

توجه به اقتصاد دریا و هدف‌گذاری تکمیل زنجیره ارزش

مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم گفت: در زیرساخت‌‌های ایجادشده توجه ویژه‌ای به اقتصاد دریا که مغفول مانده بود، داشته‌ایم و اسکه تخصصی بانکرینگ احداث شده است. ظرفیت ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی به میزان ۶٫۵ میلیون بشکه نیز ایجاد شده که طرح توسعه افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی تا ۴۰ میلیون بشکه را در دست اجرا داریم.

مهندس نصیری خاطرنشان ساخت: با این زیرساخت‌های کامل، تکمیل زنجیره ارزش در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا را هدف‌گذاری کرده‌ایم. تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و توسعه صنایع پایین‌دستی، خصوصاً در بخش پتروشیمی، با توجه به موقعیت بسیار مناسب منطقه آزاد قشم به توسعه صادرات کمک خواهد کرد.

تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری

وی در مورد جزئیات سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم گفت: با توجه به زیرساخت‌های کامل در حوزه آب، برق، گاز، نفت و اسکه، این منطقه به آسانی می‌تواند تبدیل به یک هاب بزرگ شود و در این راستا بسته‌های سرمایه‌گذاری یک میلیون تا یک میلیارد دلاری را تعریف کرده‌ایم. این سرمایه‌گذاری‌ها از IRR و نرخ بازگشت سرمایه مناسبی برخوردار هستند و جذابیت بالایی دارند.

نصیری تصریح کرد: در کنار همه این‌ها قوانین و مقررات مناطق آزاد را داریم که کمک می‌کند تا در سرمایه‌گذاری‌ها تسریع و تسهیل صورت گیرد و کارها با سرعت بیشتری به پیش رود. گمرکات تخصصی حوزه نفت و گاز را نیز به‌عنوان یک مزیت در اختیار داریم و همچنین قوانین و مقررات حوزه بانکرینگ به سازمان منطقه آزاد قشم واگذار شده است و بستر بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری گسترده و تکمیل زنجیره ارزش ایجاد شده است. همه این اقدامات با همکاری و تلاش همکارانمان در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم و حوزه مدیریت نفت و انرژی منطقه آزاد صورت گرفته و امیدواریم به تمام اهداف تعیین‌شده دست پیدا کنیم.