به گزارش اکونا پرس،

به نام او که هرچه بخواهد همان می‌شود

هرقدر از توانمندی‌های طبیعی کره زمین  در طول تاریخ و یا امروز بیشتر استفاده شود، فرصت و منابع برای نسل‌های آینده که باید در همین زمین زندگی کنند، کمتر خواهد شد ، مجله فوربس، فهرست ۱۶ شرکت دارای بالاترین درجه CSR  را که به آینده زمین و نسل‌های آینده فکر می‌کنند طبقه‌بندی کرده است.

در صدر دنیای CSR  (گوگل)غول جستجوی اینترنت، قرار دارد و نشان می‌دهد که توانسته بیش از ۷۰ درصد معیارهای فوربس را از آن خود کند.پس‌ازآن،غول نرم‌افزار دنیا (مایکروسافت) و غول انیمیشن جهان (دیزنی) قرار دارند.شرکت اسباب‌بازی سازی (لگو) و شرکت‌های (دایلمر و کرایلسر) آلمان و میراث استیو جابز (اپل) در رده‌های بعدی قرار دارند.

طی چند دهه اخیر توجه جهانیان به بهینه‌سازی و استفاده درست از منابع طبیعی برای نسل‌های آینده افزایش‌یافته است. شرکت‌های بزرگ جهان اخیراً به مسئولیت‌های اجتماعی، توجه بسزایی داشته، به‌طوری‌که (گوگل) به مواردی مانند کمک مالی و علمی به مدارس، کمک‌های خیریه، پاک‌سازی و تفکیک زباله‌ها، کاهش مصرف کاغذ، حمایت از شرکت‌های کوچک و کاهش مسائل زیست‌محیطی توجه بسیاری نشان داده است.

از دیگر موارد این‌گونه رفتارها می‌توان به مرد شماره یک مایکروسافت اشاره کرد. بیل گیتس و همسرش ملیندا، در ســال ۲۰۰۰ مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه توسعه دادند و بنیاد خیریه‌ای ثبت کردند که بزرگ‌ترین موسسه خیریه جهان است. یکی از کارهای منحصربه‌فرد این بنیاد خیریه کمک به ضدبارداری زنان بی‌بضاعت و بی‌سرپرست است. این بنیاد خیریه بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این موضوع داشته و بیل گیتس در تلاش است که علاوه بر امریکا در قاره‌های افریقا و آسیا نیز این کمک‌ها را گسترش دهد.

به‌غیراز شرکت‌های فناوری اطلاعات و بزرگان دره سیلیکون، شرکت انیمیشن سازی Disney که یکی از برندهای معــروف این صنعت در دنیا به شمار می‌رود، برای حفــظ و ارتقای جایگاه خــود درزمینهٔ مسئولیت‌های اجتماعی، اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

دیزنــی درزمینهٔ مای مختلفی ازجمله بهبود وضعیت جامعــه، کمک به آسیب دیدگان از بلایای طبیعی و همچنین محیط‌زیست تمرکز کرده است. به‌طور مثال، دیزنی بعد از زلزله هائیتی، حضور پررنگی در کمک به زلزله‌زدگان داشت. از دیگر اقدامات شرکت دیزنی می‌توان به‌صرف هزینه‌های بسیار زیادی برای کاشت نهال در جنگل‌ها اشاره کرد.

یکی دیگر از شرکت‌های معتبر بین‌المللی که درزمینهٔ فعالیت‌های خیرخواهانه و برمدار حفظ دنیا برای آیندگان اقدامات چشم‌گیری داشته است استارباکس، برند بزرگ قهوه‌فروشی در سراسر جهان است. این شرکت در نخستین گام سعی کرد حجم تولید زباله را کاهش دهد و هم‌اکنون بر بازیافت آن‌ها تمرکز کرده است.بسیاری از شرکت‌ها و برندهای بزرگ دنیا با روش‌های گوناگون سعی در ترویج این ارزش‌ها در دنیادارند.ازآنجاکه بزرگ‌ترین هدف این شرکت‌ها حفظ منابع طبیعی دنیا برای آیندگان است به همین دلیل هرروز روش‌های خلاقانه‌تری در این زمینه ابداع می‌کنند.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، روشی است که کمپانی‌ها به کار می‌گیرند تا علاوه بر اینکه برای خودشان سودآوری کنند، برای محیط نیز مفید باشند.

اگر در آمازون کلمه نوآوری را بزنید، حدود ۱۵۰ هزار مورد به شما نشان می‌دهد. درزمینهٔ CSR، نوآوری، منفعت خیلی زیادی برای شرکت دارد. به‌طور مثال، شرکتی با توجه به مسئله محیط زیســتی، نرم‌کننده‌ای که آب کمتری استفاده می‌کند را طرح کرده است و توانسته فروش بیشتری نسبت به بقیه محصولات داشته باشد.

اگر این شرکت اهمیتی به محیط‌زیست نمی‌داد، چنین محصولی را نیز طرح نمی‌کرد. راحت‌ترین کاری که یک شرکت می‌تواند درراه مسئولیت اجتماعی انجام دهد، بهینه‌سازی در مصرف انرژی است.به‌طور مثال «جنرال میلز» در سال ۲۰۱۵ توانسته مصرف انرژی را ۲۰ درصد کاهش دهد و حدود ۶۰۰ هزار دلار برای شرکت خود ذخیره کرده است.

درگذشته تنها دلیلی که شرکت‌ها CSR را قبول می‌کردند، می‌خواستند برند خود را مطرح کنند. اما هم‌اکنون که CSR همه‌گیر شده، از این طریق مطرح کردن برند کار سخت‌تری شده است.

به‌طور مثال، شرکت «کوکاکولا» و «پپسی» دو رقیب سرسخت یکدیگر هستند و در تلاش‌اند که مشتریان یکدیگر را به سمت خودشان بیاورند.در این رقابت،دو شرکت از CSR استفاده کردند. هر دو شرکت شیشه نوشابه‌هایی را ارائه دادند که در آن‌ها از موادی که برای محیط‌زیست مناسب است استفاده‌شده است.

گاهی کارهایی که برای محیط‌زیست و کاهش هزینه شرکت انجام می‌شود، سود خود را چند سال دیگر نشان می‌دهد.

درگذشته، شرکت فروشگاه‌های WALMART توانست خود را به‌عنوان رهبر حرکت‌های زیست دوستانه معرفی کند.

در سال ۲۰۰۸  میلادی، شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت، کمپینی راه‌اندازی کرد که مشتریان، کارهای حمایت از محیط‌زیست (ECO-FRIENDLY) خود را مطرح می‌کردند و به آن شخصی که بهترین کار را انجام داده، جایزه تعلق می‌گرفت. و در حال حاضر اکثر شرکت‌های بزرگ پر حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بودجه‌های سنگینی را هزینه می‌کنند که بدون شک در آینده زمین و تربیت نسل‌های آینده مؤثر است.

این مجموعه یادداشت ادامه دارد...