منطقه ۱۶ از مناطق موثر در هشت سال دفاع مقدس بود، این منطقه به اعتبار شرایط تأثیرگذاری که داشت و با حضور بزرگ شهدایی چون شهید داوود کریمی، شهید محمدرضا دستواره، شهید حسن شاطری، شهید سید محمد صنیع خانی، شهید نیکو خصال، شهید قائمی از همان ابتدای انقلاب اسلامی درگیر مسائل مختلف بود و این عزیزان را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

منطقه ۱۶ در طول هشت سال جنگ تحمیلی ۳۵۰۰ شهید که ۱۱۰۰ تن دانش آموز بودند را تقدیم انقلاب اسلامی کرد و سهم قابل توجهی را در دفاع از امنیت، خاک این مرز و بوم و کیان اسلام داشت، شاید یکی از نکات قابل توجه در مورد منطقه ۱۶ آن است که اگر دفاع مقدس را نماد حضور ادیان ، مذاهب ، اقوام در طول هشت سال دفاع مقدس بدانیم، این منطقه ، منطقه ای است که نماد حضور مجموعه هایی از اقوام است که در این دوره حضور داشتند و در کنار دیگر رزمنده ها می جنگیدند، اگر می گوییم ایران اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس با تمام وجود و تمام هویت در فضای دفاع مقدس بود، از سوی دیگر منطقه ۱۶ نمایه روشن این اتفاق است که مذاهب شیعه و سنی و اقوام مختلف ترک، فارس، کرد و ... در جنگ حضور داشتند و سهم خود از انقلاب و ایران را این چنین نشان دادند.

در این هشت سال جنگ تحمیلی، رزمندگان منطقه ۱۶ در عملیات های بسیاری حضور داشتند، بسیاری از رزمندگان به شهادت رسیدند، چه بسیار جانباز و ایثارگرانی شدند که برگشتند و خاطرات خود را نقل کردند که یادآور حماسه دفاع مقدس برای تمامیت مرزی ایران اسلامی بوده و هست.

بیش از هشت هزار خانواده دو شهید، بیش از ۶۰۰ خانواده سه شهید، ۱۰۴ خانواده چهار شهیدی، ۵۶ خانواده پنج شهیدی در کشور داریم، خانواده های شهدا حجت های الهی برای نسل ما و نسل های بعد هستند و ما باید از ایثار آنها الگو برداریم.

در یادواره های شهدا و تقدیر از خانواده های معظم شهدا که در منطقه برگزار می شود ، در خدمت خانواده شهیدان غریبی با تقدیم جهار شهید، خانواده شهیدان خالقی پور با تقدیم چهار شهید، خانواده شهیدان پالیزوانی با تقدیم سه شهید، خانواده شهیدان امینی بیات با تقدیم سه شهید، خانواده شهیدان فولادوند با تقدیم سه شهید و دیگر عزیزان هستیم، خانواده های شهدا برای ما از چند جهت الگو و از سوی دیگر ولی نعمت ما هستند، این سخن تعارف برای تسکین قلب این عزیزان نیست بلکه واقعیت قضیه است، چراکه اگر شهدای آنها نبودند، ایران اسلامی و انقلابی در اختیار ما نبود و شاید اتفاقات دیگری در این مرز و بوم می افتاد، اتفاقات تلخ و سختی که در برخی کشورهای همسایه مان شاهد بودیم، بنابر این به راستی ولی نعمت ما هستند و با تمام وجود مدیون آنها هستیم.

خانواده های معظم شهدا ما را به پیام شهدا رهنمون می شوند، ما می توانیم کتاب هایی را در مورد شهدا بخوانیم اما پیام هایی بسیار مهم است که از طریق خانواده آن دلاوران به ما منتقل می شود.

امسال چهلمین سالگرد دفاع مقدس بوده و جا دارد درود بی کران خود را به این مناسبت به همه شهدا و به ویژه خانواده های شهدا که زینت بخش محافل هستند نثار کنیم، تکریم این عزیزان یک وظیفه است و یک مدل و سبک زندگی است اگر بخواهیم به سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.

همزمان با چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس ، کتاب همراز با شقایق در منطقه ۱۶ با بهره گیری از وصایا، زندگینامه و جمع آوری خاطرات شهدا از طریق خانواده و همرزمان این عزیزان با همین هدف رونمایی شد، تکریم خانواده های شهدا کمترین کاری است که برعهده ما و همه اقشار جامعه است، یاد و نام شهدا در جامعه نباید به فراموشی سپرده شود، هشت سال دفاع مقدس گنجینه ای است تمام نشدنی که باید برای نسل های آینده ثبت و تبیین شود.

تاریخ در منطقه ۱۶ ثبت می شود وقتی یادگاران دفاع مقدس ، سرداران، دلاوران، دلدادگان به آرمان های انقلاب اسلامی برگ زرین خاطراتشان را به تاریخ قلم و خاطره گویی تقدیم می کنند، مدیران و همکاران خدوم من ، خدمت رسانی به این شهروندان را با سعی و کوشش مضاعف سرلوحه خود قرار داده اند.