صنعت فولاد در حوزه تولید و صادرات با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه است   یکی از از مهم‌ترین موانع صادرات فولاد معروف به تیک صادراتی است. چندروزپیش امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی بخشنامه را صادر کرد تا به صورت موقت  و به مدت ۳ ماه نیازی به زدن تیک صادراتی نباشد و جای تقدیر دارد که در سال مانع  زدایی و رفع موانع تولید  کم ترین و کوچکترین اقدام از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت انجام شده است. 

همان‌طور که می‌دانید صادرات یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد  کشور است به طوری که موتور و مولد تولید را صادرات تشکیل می دهد. در گذشته تلقی بسیار غلطی در خصوص صادرات  وجود داشت که اغلب تصور می کردند  و کالای مرغوب صادر می‌شود و اجناس نامرغوب در داخل کشور مصرف می‌شود.

 اما اکنون این زمینه به وجود آمده است که صادرات از ابتدا تا انتهای آن جز نعمت و برکت و سود برای کشور و اقتصاد عایدی ندارد. صادرات ثروت برای کشور می آورد چراکه در ازای آن تولید رونق گرفته  و درآمد سرانه کشور افزایش پیدا میکند از طرفی نیز ضمن افزایش فرصت های شغلی کیفیت تولیدات داخلی نیز افزایش پیدا می‌کند.

همچنین با رونق صادرات ارزآوری و درهم تنیده شدن اقتصاد ایران با سایر کشورهای جهان نیز افزایش خواهد یافت. لذا هر مانعی بر سر صادرات حتی به بهانه کمبود کالا در داخل کشور و به هم ریخته شدن و گرانی بازار  منطقی نیست.

 به طور متوسط کشورهای دنیا حدود ۳۰ درصد تولیدات ناخالص داخلی خود را  صادر می کنند. در واقع هر کشوری که توسعه یافته تر و ثروتمند تر باشد  بخش بیشتری از تولیدات و درآمدهای خود را صادر کند.اما متاسفانه ایران تنها ۱۰ درصد از تولیدات ناخالص خود را صادر کرده و از میانگین جهانی بسیار پایین تر است.