کشورایران جز ۱۰ کشور اول دنیا در حادثه خیز بودن و سوانح طبیعی است و با گذر چند گسل بزرگ از آن هر چند سال یکبار خبر یک زلزله کوچک یا بزرگ  شنیده می شود.

همانطور که می دانید کشور ایران جز ۱۰ کشور اول دنیا در حادثه خیز بودن و سوانح طبیعی است و با گذر چند گسل بزرگ از آن هر چند سال یکبار خبر یک زلزله کوچک یا بزرگ  در اقصی نقاط کشورمان شنیده می شود.

بنابراین گزارش حوادث غیر مترقبه از قبیل سیل، زلزله، آتش سوزی و خشکسالی، سالی چند میلیون ایرانی را تحت تاثیر قرار می دهد قطعاً هیچ‌کس خاطره تلخ زلزله ‌کرمانشاه را فراموش نکرده است که بسیاری از هموطنان ما در اوج سرما بسیاری از عزیزان خود را  از دست دادند.

طبق سیاست‌های کلی نظام برای پیشگیری و کاهش اثرات مخرب ناشی از حوادث طبیعی و غیر مترقبه  در سال ۱۳۸۴ که پس از زلزله بم ابلاغ شد؛ یکی از بندهای آن در مورد سیستم جبران خسارت توسط بیمه هاست. از طرفی بیش از دو دهه است که موضوع راه‌اندازی صندوق بیمه همگانی برای سوانح طبیعی در مجلس شورای اسلامی و دولت مطرح شده است و مقرر شد تا تمام واحدهای مسکونی شهری  و روستایی که در حدود ۳۰ میلیون دستگاه واحد هستند با ساز و کاری مشخصی تحت پوشش بیمه اجباری قرار بگیرند.اما گویا تاسیس صندوق تاکنون درگیر مشکلات و موانع اجرایی است  و خود مواد این قانون در خصوص درصد حق بیمه مالک و دولت جای تامل دارد.

در بسیاری از کشورهای دنیا، در کنار سیاست های تشویقی بیمه های اجباری و نیمه اجباری نیز وجود دارد که واحدهای مسکونی را در مقابل سیل و زلزله بیمه می کند.این در حالی است که در برخی از کشورهای پیشرفته تا ۵۰ درصد  خسارت ناشی از حوادث طبیعی و غیر مترقبه توسط بیمه ها پرداخت می شود اما در کشورما این موضوع به سختی تا حد ۵ درصد بیمه حوادث طبیعی می رسد.

طبق آمار و ارقام بسیاری از آمار جانباختگان سیل و زلزله در اثر سهل انگاری و عدم صحیح قانون در اجرای ساخت و سازهای کشور است در چند سال اخیر زلزله قشم در سال ۱۳۸۷ ،زمین لرزه هولناک شهرستان اهر و ورزقان در سال ۱۳۹۱ ،ریزش ساختمان پلاسکو در سال ۱۳۹۵ ،زلزله غرب کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ ،سیل شمال ایران در سال ۱۳۹۸ ،سیل جنوب غرب ایران در سال ۱۳۹۸ جان بسیاری از هم وطنان ما را گرفته است.