سالهاست  دولت ها می گویند بودجه را بدون کسری به مجلس شورای اسلامی تقدیم می کنند اما بعدها معلوم می‌شود که کسری های بسیار بزرگی در برنامه و بودجه وجود دارد. امیدواریم امسال برای اولین بار دولت بودجه کشور را بدون کسری آشکار و پنهان تقدیم مجلس بسته باشد.

یکی از روشهای مهم  جبران کسری بودجه دولت ها، مولد سازی دارایی ها و خصوصی‌سازی است. در کشور ما حجم اموال و مستغلاتی که دولت در اختیار دارد نسبت به ابعاد اقتصاد بسیار قابل ملاحظه است. طبق برآوردها، دولت چیزی بالغ بر ۱۵ هزار هزار میلیارد تومان معادل ۱۵ میلیارد میلیون تومان اموال  قفل شده و راکت دارد. در سال گذشته نیز دستورات لازم برای  مولد سازی اموال در برنامه توسعه وجود داشت اما اتفاق خاصی نیفتاده است.

شناسایی املاک و مستغلات، همراهی نکردن برخی از دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و قضایی، عدم علاقه واگذاری دارایی های سازمان های دولتی از جمله دلایلی هستند که موجب شده طی سالیان اخیر این حجم از اموال و دارایی‌های دولت به بودجه های جاری تبدیل نشود. دولت‌ها سالانه حجم زیادی از بودجه را صرف نگهداری دارایی ها و مستغلات خود میکنند در حالی که طبق چشم انداز بیست ساله، دولت باید از نقش مالک بودن و نگهداری اموال دربیاید و به وظیفه سیاستگذاری، هدایت و نظارت بپردازد.

به طور کلی دولت ها دو دسته مهم دارایی شامل : دارایی های مالی ( سهام شرکت ها) و دارایی های فیزیکی مانند املاک هستند. در صورت فروش املاک و دارایی های دولت، رشد اقتصاد ملی شتاب گرفته، مالکیت در سطح عموم مردم گسترش یافته و تامین عدالت اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت. همچنین ارتقای کارایی بنگاه اقتصادی و بهره‌ وری منابع مادی و انسانی، فناوری، افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی، افزایش سطح عمومی اشتغال، افزایش بخش‌های تعاونی خصوصی در اقتصاد ملی، تشویق اقشار مردم به پس انداز سرمایه گذاری و بهبود دارایی ها از جمله مزایای فروش املاک و مستغلات دولتی است.

طبق آمار و ارقام، از سال ۱۳۸۴ که به طور جدی به بحث خصوصی‌سازی اموال و مستغلات دولت مطرح شد؛ کل بنگاه های دولتی واگذار شده ۹۰۰ مورد به ارزش ۲۷۴ هزار میلیارد تومان بوده است همچنین طی ۲۰ سال گذشته حدود ۴۲۱ بنگاه و ۱۸۸ مورد اموال و دارایی که مجموعاً ۳۰ درصد از دارایی های کل دولت را شامل می‌شده است از فهرست خصوصی سازی ها خارج شد.