مدیریت بازار مسکن و خانه دار شدن جوانان یکی از وعده های مهمی بود که در دوران تبلیغات انتخاباتی دولت سیزدهم بیش از هر وعده دیگری نظرات را به خود جلب کرد. 

همان زمان عضو ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رییسی از تدوین طرح ویژه مسکن خبر داد و گفت: در این طرح ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش بینی شده است.

در مهرماه ۱۴۰۰ بود که تیتری جنجالی نظرات را دوباره به سمت حرف های مسکنی دولت معطوف کرد، می گفتند: «دولت قرار نیست سالی یک میلیون مسکن بسازد، بیشتر می‌سازد»

در جلسه ای نیز وزیر راه و شهرسازی گفت اینطور نیست که سالی یک میلیون مسکن بسازیم بلکه دولت برای رسیدن به هدف تعیین شده، باید در شروع کار ساخت بیش از یک میلیون مسکن را هدفگذاری کرده و در سال اول ساخت دو میلیون واحد مسکن کلید بخورد.

اما حال که به اواخر سال اول دولت سیزدهم نزدیک می شویم این سوال مطرح است؛ طرح دولت برای ساماندهی  بازار مسکن چیست؟

در روزهای اخیر هم خبری مبنی بر طرح موضوع وام ۷۰۰ میلیونی مسکن با اقساط ماهی حدود ۱۲ میلیون تومان مطرح شده که سود این وام را حدود ۹۸۰ میلیون تومان محاسبه کرده اند و در همین مورد اخیر هم سوال است که جامعه هدف این وام کدام قشر از جامعه می باشد؟ 

بنابراین مشخصا دو سوال داریم؛ ۱- طرح دولت برای ساماندهی بازار مسکن چیست؟ ۲- جامعه هدف وام های پیشنهادی اخیر چه کسانی هستند؟