به گزارش اکونا پرس،

قسمتی از مصاحبه رسانه درDer Spiegel با آقای Peter Knaak کارشناس لوازم خانگی مصرفی در موسسه Stiftung Warentest که اخیرا بیش از 50 تلویزیون موجود در بازار را بررسی کرده است. 

 Der Spiegel: شما بیش از 50 دستگاه را آزمایش کرده­اید. 16 مدل به عنوان بهترین­ها معرفی شده‌اند. 11 مدل «خوب» ارزیابی شده و چهار دستگاه هم «راضی­ کننده» بوده ­اند. تنها یک دستگاه «متوسط» ارزیابی شده است. نظر شما در مورد این نتایج چیست؟

Knaak : این نتایج به خوبی وضعیت بازار تلویزیون را نشان می‌دهد. مدل­های جدید نواقص مدل­های قبلی را برطرف کرده­اند. قبلا تنها ویژگی مثبت تلویزیون صفحه­نمایش تخت بود و تصویری بی­ کیفیت و کم رنگ نشان می­داد که فقط در زاویه جلوی تلویزیون قابل دیدن بود. اما اکنون شما می‌توانید با یک هزینه منطقی کیفیت خیلی خوبی را تجربه کنید.

Der Spiegel : این دستگاه­ها چقدر تفاوت دارند؟ برای مثال به عنوان کسی که فوتبال دوست دارد نیازمند تلویزیون متفاوتی نسبت به کودکی هستم که علاقمند  به تماشای جنگ ستارگان است.

Knaak : تلویزیون مناسب جنگ ستارگان و فوتبال یک مشخصه مشترک دارند: باید بتوانند حرکات سریع را بدون محوشدگی به نمایش بگذارد. مدل‌های ارزان از پس این موضوع برنمی­آیند. اکنون دو فناوری برتر در بازار تلویزیون داریم. یک بر پایه کریستال مایع که با نام LCD شناخته شده و مشکل زاویه دید دارد. برای خانواده­ای که می‌خواهند در کنار هم تلویزیون ببینند این تلویزیون مناسب نیست. هرچند به موجب نور زیاد می‌توان همچنان تصویری را در فضایی پرنور مشاهده کرد.

رقیب این فناوری، نمایشگر OLED است که از پیکسل‌های خودنورد بهره میبرد. کیفیت این نمایشگر خارق‌العاده است و مشکی بی‌نقصی به نمایش می‌گذارد ولی ممکن است قیمت آن برای همه قابل قبول نباشد. این تلویزیون‌ها از 1800 یورو شروع شده و تا 3500 یورو نیز قیمت دارند.

Der Spiegel: آلمانی‌ها حدودا چقدر پول برای تلویزیون خرج می‌کنند؟

Knaak: حدود 700 یورو

Der Spiegel: وقتی بخواهم تصویری از گوشی یا تبلت به تلویزیون منتقل کنم آیا نیاز به دستگاه واسطی مثل Apple TV دارم یا اینکه این مسئله در تلویزیون‌های جدید فرق می‌کند؟

Knaak : شما می‌توانید لپ‌تاپ خود را به راحتی با کابل HDMI به تلویزیون متصل کنید. برای موبایل شما به دستگاه پخش کننده‌ای مثل Apple TV یا Google Chrome cast نیاز خواهید داشت. البته می‌توان تلویزیون را به شبکه وای فای خانگی نیز متصل کرد و اطلاعات را به صورت مستقیم روی آن به نمایش گذاشت. هرچند این مسئله به نرم‌افزار روی تلویزیون نیز دارد و ولی اکنون 99 درصد تلویزیون‌ها از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

 Der Spiegel: شما چه تلویزیون پیشنهاد می‌دهید؟

Knaak : در سال‌های گذشته ال‌جی توانسته سامسونگ را کنار زده و تبدیل به رهبر بازار تلویزیون دنیا شود. همچنین قیمت‌های این شرکت‌ نیز بسیار رقابتی تعیین شده‌اند. به عنوان مثال مدل 43 اینچی  43UK6300 با کیفیتی بسیار خوب تنها 450 یورو قیمت دارد. مدل 49 اینچی 49SK8500  نیز با توجه به امکانات و قیمت در بازار رقیبی ندارد.

Der Spiegel: شما با همه این تلویزیون‌هایی که تست کرده اید چه کار می‌کنید؟ آیا اتاق کار هر کارشناس مجهز به سه مدل تلویزیون هست ؟

Knaak: نه! اولا ما تلویزیون را به صورت ناشناس خریداری می‌کنیم. مسئول خرید ما با پول نقد به فروشگاه می‌رود. چرا که کارت اعتباری قابل ردیابی است. این مسئله برای ما سالانه میلیون‌ها یورو هزینه دارد. بعد از اینکه ما تلویزیون را تست کردیم آن را در یک مزایده به فروش می‌رسانیم و  با این کار قسمتی از پول خرید تلویزیون جبران میشود.

Der Spiegel: هنوز تلویزیون‌های قدیمی با لامپ تصویر در بازار وجود دارند؟

Knaak: مردمی هستند که هنوز از مدل‌های قدیمی استفاده می‌کنند. و عجیب است که هنوز این مدل‌های قدیمی کار می‌کنند.