به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سیدصادق پژمان در مراسم رونمایی از کتاب «روندهای نوظهور در بازی‌های دیجیتال» که در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با اشاره به وظایف راهبردی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه پشتوانه‌سازی پژوهشی، نظری و علمی نسل‌های تازه هنر، صنعت و رسانه بازی گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان متولی زیست بوم بازی‌های دیجیتال کشور در زمینه تولید علم، وظایف راهبردی بر عهده دارد و بر اساس این رویکرد، از طریق معاونت پژوهش و مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال، تلاش کرده است پشتوانه‌های نظری لازم برای توسعه دانش‌بنیان این صنعت در کشور ایجاد شود.

وی اظهار کرد: همه تلاش ما این بوده تا کمک کنیم همه مجموعه‌های فعال در اکوسیستم صنعت بازی کشور شامل تولیدکنندگان، توسعه‌دهندگان، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان این حوزه در فضای مجازی و فناوری‌های جدید از تحقیقات و مطالعات انجام شده استفاده کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: همزمان با آغاز دوره جدید فعالیت انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دو سال اخیر 6 عنوان کتاب منتشر شده است که این تالیفات در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با استقبال خوب علاقه‌مندان حوزه بازی روبه‌رو شد.

پژمان افزود: استقبال پژوهشگران و نخبگان از تالیفات جدید انتشارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انگیزه‌های ادامه این مسیر را در همکاران ما در بنیاد تقویت می‌کند تا در سال آینده با دقت و توان بیشتری این حوزه را پیگیری کنند.

اشتغال 2 هزار نفر در صنعت بازی‌های دیجیتال ایران

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه کتاب روندهای نوظهور در بازی‌های دیجیتال در 9 فصل، روندهای نوین اثرگذار بر صنعت بازی و موضوعات محوری را که پیش‌بینی می‌شود بر آینده بازی در کشور اثرگذار باشد، مورد بررسی قرار داده  است، تصریح کرد: مرور فصل‌های مختلف این کتاب نشان می‌دهد که در پژوهش‌ها و تالیفات آینده، به برخی موضوعات از جمله مسائل مرتبط با اقتصاد صنعت بازی، باید با عمق و دقت بیشتری پرداخته شود چرا که بر اساس آمار گردآوری شده، با وجود فعالیت حدود 2 هزار نفر ایرانی در این عرصه، وضعیت اشتغال صنعت بازی‌های دیجیتال ما با روند مطلوب موجود در کشورهای توسعه‌یافته، فاصله زیادی دارد. از سوی دیگر، سهم صنعت بازی از تولید ناخالص ملی  (GDP)کشور ما مانند کشورهای آسیای شرقی و اروپایی، قابل ارتقاست.

پژمان با تاکید بر اینکه موضوعاتی مانند بازی‌های جدی، بازی‌های واقعیت مجازی و افزوده و استریمینگ در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در سطح تحقیق و پژوهش باقی نمانده و تبدیل به برنامه‌های عملیاتی شده‌اند، گفت: در سال 1400 با همکاری اپراتور تلفن همراه کشور، رویدادی ویژه بازی‌های واقعیت مجازی و افزوده را برگزار کردیم. در حوزه بازی‌های جدی (هدفمند) نیز آذر امسال پنجمین دوره جایزه بازی‌های جدی با تخصیص تسهیلات بسیار خوب برای تجاری‌سازی این بازی‌ها برگزار شد. در حوزه استریمینگ نیز مشغول طراحی نظام‌نامه با هدف کمک به استریمینگ‌های کشور، ارائه تسهیلات و رفع موانع و مشکلات پیش روی آنها هستیم.

ارائه یک اثر پژوهشی کاربردی برای زیست بوم بازی

حسام ساکیان، ویراستار علمی کتاب «روندهای نوظهور در بازی‌های دیجیتال» نیز در این مراسم گفت: این کتاب با هدف معرفی کارکردهای بازی و پتانسیل‌های نهفته در آن تالیف شده است.

وی افزود: همه کسانی که به هر شیوه‌ای، قصد مشارکت در زیست بوم بازی‌های دیجیتال را دارند، شامل سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و حتی بازیکنان، باید دانش حداقلی درباره بازی‌ها داشته باشند تا بتوانند حداکثر بهره را از آن داشته باشند.

ساکیان گفت: در حوزه رسانه‌های تعاملی دیجیتال مثل بازی‌های رایانه‌ای، امکان معرفی و پرداختن به ابزارها وجود ندارد چون ابزارها در گذر زمان تغییر می‌کنند و صرفا ارائه مفاهیم مهم است. این کتاب هم به دنبال ارائه توضیحات فنی نیست و به معرفی ترندها و روندهای موجود که بر روی بازی‌ها تاثیر می‌گذارند، یا برعکس، پرداخته است.

تاثیرپذیری آینده صنعت بازی از فناوری‌های نوین

جواد تقی‌زاده، رئیس کارگروه ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی نیز در این نشست با اشاره به پیشرفت صنعت بازی‌های رایانه‌های همگام با توسعه فناوری‌ها گفت: بازار بازی‌های رایانه‌ای با استفاده از توسعه و پیشرفت فناوری‌های الکترونیکی جدید، رونق ویژه‌ای پیدا کرده است.

این مدرس دانشگاه با بیان سیر نظری و تاریخی توسعه صنعت بازی افزود: با ظهور فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، و پردازشگرها و سخت‌افزارهای گرافیکی، کیفیت بازی‌های رایانه‌ای نسبت به سال‌های گذشته به طور چشمگیری افرایش پیدا کرده است و امروز به جدید‌ترین نسل کنسول‌ها رسیده‌ایم. از سوی دیگر با توسعه تلفن همراه و زیرساخت‌های اینترنتی، امروز شاهد توسعه و رونق بازار بازی‌های موبایلی آفلاین و آنلاین هستیم.

تقی‌زاده اضافه کرد: در سال‌های اخیر روند تاثیر توسعه فناوری‌ها در حوزه صنعت بازی‌های رایانه‌ای کاملا محسوس است و آینده این صنعت متاثر از افزایش سطح آمادگی فناوری‌های نوین است.

تقدیر از نویسندگان کتاب

در این نشست همچنین احسان شاه قاسمی ،عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و محمدحسین رضوانی، عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، به بررسی محتوای کتاب پرداخته و پیشنهادهایی برای بررسی در ویراست‌های آینده و مجلدات بعدی این کتاب ارائه کردند.

در پایان این مراسم و بعد از رونمایی از کتاب «روندهای نوظهور در بازی‌های دیجیتال» از نویسندگان این کتاب با اهدای لوح تقدیر و جوایز تقدیر شد.

کتاب «روندهای نوظهور در بازی‌های دیجیتال» به همت معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و به قلم محمدصادق طلوع برکاتی، محمدرضا صیدی، حامد نصیری، شقایق کلی، ریحانه رفیع‌زاده اخویان، میترا معنوی راد، فریبا علیزاده، فرزانه شریفی، حسام ساکیان، پویان نژادی و سید محمدعلی سیدحسینی منتشر شده است.