به گزارش اکونا پرس،

آموزش مجازی در طول همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه خانواده‌ها و فعالان این حوزه قرار گرفت و برای بسیاری به یک دغدغه مهم تبدیل شد. همچنین از این زمان به بعد ابزارهای آموزشی هوشمند بیش از پیش مورد توجه معلمان، اساتید و مراکز آموزشی قرار گرفتند. یکی از این ابزارها وایت‌برد‌های الکترونیکی یا E-Board است. این وایت‌برد‌های الکترونیکی که به آن‌ها وایت‌برد‌های هوشمند نیز گفته می‌شود در آموزش از راه دور بسیار موثرند و امکان مشارکت و تعامل فعال دانش‌آموزان و دانشجویان را در کلاس‌های مجازی فراهم می‌کند. این ابزار، همچنین به افراد این امکان را می‌دهد تا به یک کتابخانه وسیع از منابع آموزشی رایگان دسترسی پیدا کنند.   

در ادامه نحوه استفاده از وایت‌برد‌های هوشمند در کلاس درس و نحوه به حداکثر رساندن پتانسیل این فناوری را شرح داده‌ایم.

وایت‌برد هوشمند چیست؟

وایت‌برد‌های الکترونیکی، ابزارهای تعاملی و هوشمندی هستند که جایگزین وایت‌برد‌های قدیمی و ساده شده‌اند تا قابلیت‌هایی فراتر از یک وایت‌برد معمولی را در اختیار معلمان و اساتید قرار دهند. وایت‌بردهای سری Flip سامسونگ از جمله این ابزارهاست که با صفحه نمایش تعاملی خود امکان نوشتن و طراحی را برای معلمان، اساتید و دانش‌آموزان راحت و ساده‌تر از همیشه کرده است.    

قابلیت‌های هوشمند وایت‌بردهای Flip سامسونگ به معلمان اجازه می‌دهد تا مباحث درسی را به شکل جذاب و گیرایی برای شاگردان خود نمایش دهند و خیلی سریع و بی‌واسطه به منابع دیجیتال دسترسی داشته باشند، فایل‌های چندرسانه‌ای را اجرا کنند و مستقیما روی صفحه یادداشت‌ کنند. همچنین چندین دانش‌آموز می‌توانند به طور همزمان روی یک صفحه کار کنند و دیگران می‌توانند همان محتوا را از رایانه‌های خود مشاهده کنند.

 

مزیت‌های وایت‌برد‌ هوشمند برای آموزش

فناوری مربوط به وایت‌بردهای تعاملی از دهه 90 وجود داشته است، اما وایت‌برد‌های هوشمند امروزی قابلیت‌های بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد. در وایت‌بردهای سری Flip سامسونگ، تمامی راهکارهای لازم درون دستگاه تعبیه شده تا نیازی به استفاده از کامپیوترها و سایر لوازم جانبی نباشد. 

سایر مزیت‌های وایت‌بردهای Flip عبارت است از :

  • وایت‌برد فلیپ سامسونگ را می‌توان به دو شکل نصب دیواری یا گذاشتن بر روی پایه چرخان به کار گرفت. این دستگاه از قابلیت چرخش خودکار بهره می‌برد که به کمک آن می‌توانید صفحه وایت‌برد را در حالت افقی یا عمودی قرار دهید.
  • قلم وایت‌برد فلیپ از نوع Passive است و این امکان را دارد تا با هر دو سمت قلم بنویسید. با کشیدن انگشتان خود بر روی موارد نوشته شده هم می‌توانید آنها را پاک کنید و مطلب جدیدتری را یادداشت کنید.   
  • رابط کاربری وایت‌برد فلیپ سامسونگ بسیار راحت و روان طراحی شده است تا به سرعت رنگ قلم را تغییر دهید یا لپ تاپ و تبلت را به آن متصل کنید.

یکی از کاربردی‌ترین مزیت‌های وایت‌برد‌های هوشمند نسبت به وایت‌برد‌های معمولی، قابلیت ذخیره، چاپ و اشتراک‌گذاری محتواهای نوشته شده روی آن است. با داشتن وایت‌بردهای Flip سامسونگ تمامی مطالبی که در کلاس درس ارائه می‌شود تبدیل به سند و فایل‌ شده و می‌توان آنها را مجددا بازبینی، اصلاح و گسترش داد. همچنین می‌توان از وایت‌برد Flip برای تطبیق دروس با سطح درک و سبک یادگیری دانش‌آموزان مختلف استفاده کرد. در حالی که بسیاری از افراد یادگیرنده‌های شنوایی هستند، برخی دیگر با نشانه‌های بصری مثل متن، تصاویر و ویدیو پیشرفت می‌کنند و بخش دیگری از دانش‌آموزان در حالت لمسی و عملی یادگیری بهتری دارند. وایت‌برد Flip یادگیری را برای هر یک از این گروه‌ها راحت‌تر از هر زمان دیگری می‌کند. 

 

دسترسی به منابع آموزشی باز

وایت‌برد‌های هوشمند به کمک منابع آموزشی باز (Open educational resources) دنیایی از دانش و اطلاعات را در اختیار معلمان و شاگردان قرار می‌دهد. منابع آموزشی باز یا OER به مواد آموزشی، پژوهشی گفته می‌شود که به صورت دیجیتال و یا هر شکل دیگری، در دسترس عموم قرار می‌گیرد و دسترسی، استفاده، اقتباس و توزیع آن‌ها رایگان است.

مطالب OER طیف گسترده‌ای از محتواها مثل کتاب‌های الکترونیکی، مقاله‌ها، تکالیف درسی، ارائه و سخنرانی‌ها و همینطور منابع پروژه‌ها مانند تصاویر، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها را شامل می‌شود. ایده اصلی ایجاد مطالب OER کاهش موانع آموزشی مانند هزینه، فرمت و زبان است. OER همچنین به معلمان اجازه می‌دهد تا مطالب آموزشی را با معلمان دیگر در سراسر جهان به اشتراک بگذارند.

وایت‌برد Flip سامسونگ، وایت‌برد تعاملی و هوشمندی است که تمامی اطلاعات نوشته شده را در یک دیتابیس مرکزی ذخیره می‌کند، این اطلاعات به کمک برنامه‌ امنیتی این دستگاه حفاظت می‌شود و تنها کاربران تایید شده به آنها دسترسی دارند. ضمن اینکه به کمک قابلیت‌های گسترده وایت‌برد Flip می‌توان پس از پایان جلسات آموزشی تمامی ایده‌ها و مطالب نوشته شده بر روی وایت‌برد را با دیگر حاضران در جلسه به اشتراک گذاشت. اشتراک از طریق ایمیل، ثبت در حافظه‌های خارجی مانند یو‌اس‌بی و هارد و چاپ کاغذی مطالب، شیوه‌هایی است که در اختیار کاربران گذاشته شده است.

با ترکیب وایت‌برد‌های هوشمند و منابع آموزشی باز، بهترین ابزارها برای یک یادگیری موثر و جذاب در دسترس معلمان و اساتید قرار می‌گیرد.