به گزارش اکونا پرس،

مدیر عامل و معاونان این بنیاد با حضور در شرکت نردبان اندیشه فردا در جریان اقدامات جدید این شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید و انتشار بازی‌های موبایلی قرار گرفتند.

در این دیدار که شهریار ازهاریان‌فر، مدیرعامل این موسسه و صاحب امتیاز بازی موبایلی «آمیرزا» و حمید عبدالهی‌ها از بنیانگذاران این بازی محبوب ایرانی و به نمایندگی از تیم این مجموعه حضور داشتند، گزارشی از فعالیت 18 ساله این تیم بازی‌سازی ارائه شد.

مدیرعامل این موسسه با اشاره به اینکه بازی آمیرزا با عبور از مرز 15 میلیون نصب و 10 میلیون کاربر فعال در ایران و جهان، عنوان پرمخاطب‌ترین بازی ایرانی را از آن خود کرده است، ضمن ارائه روند تولید و انتشار این بازی گفت: حدود 20 درصد کاربران فعال ما از کشورهای اروپایی، آمریکایی و عربی هستند.

ازهاریان‌فر افزود: این مساله می‌تواند آغاز مسیری برای حفظ میراث زبان فارسی در میان ایرانی‌های خارج از کشور، به ویژه در میان نسل‌های جدیدی باشد که بسیاری از دانسته‌های خود را در فضای بازی می‌آموزند. به گفته او، اگرچه توسعه و مراقبت از زبان پارسی، از مهم‌ترین مسائل فرهنگی کشور اعلام شده است اما نهادهای فرهنگی کشور از این بازی مفید و آموزشی، کمتر حمایت می‌کنند. 

او افزود: استقبال نسل‌های مختلف ایرانیان داخل و خارج کشور از این بازی موبایلی که می‌تواند در رشد علمی و فرهنگی کاربران خود موثر باشد، نشان‌دهنده این است که باید از ظرفیت‌های فرهنگی آن استفاده کرد.

شهریار ازهاریان‌فر با بیان اینکه استقبال بالای مخاطبان از بازی آمیرزا باعث حذف نرم‌افزار آن از  سکوهای آمریکایی شد، گفت: این در حالی است که با وجود همه موانع میلیون‌ها ایرانی در خارج کشور از مخاطبان همیشگی این بازی ایرانی باشند.

تلاش برای رفع چالش‌های موجود در زیست‌بوم بازی‌های دیجیتال

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این دیدار با استقبال از اقدامات انجام شده در این شرکت و این بازی که توانسته است با جذب مخاطب فعال و تجاری‌سازی در مسیر انتقال محتوا و پیام سالم به مخاطب گام بردارد، برنامه‌های مورد نظر برای حمایت از این مجموعه و سایر شرکت‌های بازی‌سازی را تشریح کرد.

سیدصادق پژمان تصریح کرد: در سال‌های گذشته در زمینه رفع چالش‌های مشترک تولیدکنندگان بازی‌های ویدئویی مانند بیمه، مالیات، مشکلات نظام وظیفه نیروهای مشغول به کار در مجموعه و تخصیص تسهیلات ارزان‌قیمت و استفاده از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان برای این مجموعه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. 

وی ادامه داد: در این زمینه با هماهنگی مجموعه بنیاد و معاونت علمی ریاست جمهوری، ارتقا کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بازی‌سازی، به‌روزرسانی ساز و کار تشخیص و درجه‌بندی بازی‌سازان دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفته است.

او افزود: برای ایجاد نگرش صحیح درباره مخاطبان جامعه‌ای که در دل فضاهای بازی‌های دیجیتال تربیت می‌شود و شکل می‌گیرد، باید به طور مجزا به بازی‌های پرمخاطب‌تر توجه بیشتری کرد و برای آن برنامه‌ریزی جداگانه‌ای داشت. به همین منظور می‌توان از تجربه‌های محتوایی و خدمات موسسه نردبان اندیشه فردا به عنوان یک خدمت‌دهنده در ساختار حمایتی بنیاد(همگرا) برای بهره‌مندی دیگر تیم‌ها و شرکت‌های بازی‌سازی استفاده کرد.

پژمان اظهار کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باید به عنوان رابط اصلی حکمرانی فرهنگی کشور و زیست‌بوم صنعت، هنر و رسانه بازی‌های دیجیتال، بتواند ظرفیت‌های حوزه بازی را در خدمت ارتقا فرهنگ عمومی به کار گیرد. در این راستا تلاش می‌کنیم ضمن هماهنگی با دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی کشور از ظرفیت بازی آمیرزا برای گسترش و توسعه زبان فارسی استفاده کنیم و به طور متقابل برای عمق‌بخشی به آموزش‌های رسمی در این حوزه، به توسعه سهم بازی‌وار کردن در فعالیت‌های کمک درسی بپردازیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پایان این بازدید اظهار کرد: امیدواریم با هم‌افزایی و همکاری در زمینه استفاده از ظرفیت این بازی برای توسعه در بازار کشورهای فارسی زبان، بتوانیم کارایی و اثربخشی فرهنگی، رسانه‌ای و اقتصادی آن را به عنوان پیشرانی برای سایر فعالیت‌های این شرکت و نیز، فعالان عرصه تولید و توسعه بازی‌های رایانه‌ای ارتقا دهیم.

در این بازدید، سید محمد علی سید حسینی، معاون حمایت، فریبا علیزاده، معاون پژوهش و محمد صادق دهنادی، مدیر ارتباطات و بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز حضور داشتند.