به گزارش اکونا پرس،

وقتی نوبت به یادگیری نرم‌افزار خودرو می‌رسد،AUTomotive Open System ARchitecture (AUTOSAR)  که ساختار نرم‌افزار نصب شده در وسایل نقلیه را استاندارد‌سازی می‌‌کند، مناسب‌‌ترین موضوع برای شروع است. AUTOSAR به سازمان تنظیم استاندارد بین‌‌المللی اطلاق می‌‍‌شود که در آن تولید­کنندگان خودرو، تامین‌کنندگان، ارائه دهنده‌های خدمات و شرکت‌‌‌های فناوری اطلاعات با همفکری و همکاری یکدیگر استاندارد‌های نرم‌افزار نصب‌شده در اکثر خودروها را تعیین می‌کنند.

اما چرا استانداردسازی نرم افزار برای سیستم حمل و نقل اهمیت بالایی دارد؟

1) توسعه و ارتقا آسان

با توجه به افزایش سالانه‌ی تعداد قطعات الکترونیکی در وسایل نقلیه، جای تعجب نیست که تقاضا برای نرم‌افزاری که باعث‌ تقویت و بهبود آن شود نیز افزایش پیدا کند. با گسترش صنعت، نرم‌افزارها نیز متنوع‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند و متعاقباً نیز جست‌وجو برای سیستم‌های سازگار با خودروها و مدل‌های مختلف چالش برانگیز می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها و شرکت‌ها خواستار استاندارد سازی ساختارهای نرم‌افزاری هستند؛ اینجاست که AUTOSAR  وارد عمل می‌شود.

‌ AUTOSAR برای تنظیم مقررات جامعی تأسیس شد که شرکای آن باید در طول فرآیند طراحی از آنها پیروی کنند تا از خطاهای آینده در طول توسعه‌ی نرم‌افزار خودرو جلوگیری کنند. این نه تنها به نفع کل صنعت است، بلکه شرکا نیز می‌توانند از طرق مختلف در زمان و تلاش خود صرفه‌جویی کنند.

2) قابلیت استفاده مجدد

‌ AUTOSAR همچنین می‌تواند باعث توسعه‌ی قابلیت استفاده‌ی مجدد و توسعه‌پذیری نرم‌افزار شود. هر قطعه­ی نصب شده در سرویس کنترل الکترونیکی خودرو به طور کلی استاندارد شده است. با ارائه متدولوژی‌ها و ابزارهای توسعه که می‌توان در هنگام توسعه نرم‌افزارهای پیچیده به آنها اشاره کرد، شرکت‌ها می‌توانند از توسعه چیزی که از قبل وجود دارد اجتناب کنند. در حال حاضر، این سیستم نرم‌افزاری می‌تواند چندین وسیله نقلیه را پوشش دهد که در تئوری، باید در زمان، تلاش و هزینه توسعه‌دهندگان و سازندگان صرفه‌جویی کند.

علاوه بر این، نرم افزارهای قدیمی که قبل از زمان استانداردهای از پیش تعیین شده AUTOSAR طراحی شده‌اند می‌توانند بدون مشکل در سیستم‌ها ادغام شوند. به جای تغییر یکی برای تناسب با دیگری، ادغام دو سیستم مجزا و در عین حال متمایز می‌تواند حتی با کاهش هزینه‌ها، کارایی کلی را افزایش دهد.

3) ما‌ٰژول­سازی

برای درک بهتر استانداردسازی نرم‌افزار در مراحل توسعه، به این فکر کنید که چگونه بلوک‌های LEGO را می‌توان به روش‌های مختلف کنار هم قرار داد تا تعداد نامحدودی طرح ایجاد شود. اکثر نرم افزارها را می‌توان به صورت آنی و بدون تغییر کدگذاری نرم افزار بر روی ماشین‌ها و دستگاه‌های مختلف اعمال کرد. بنابراین حتی اگر دو ماشین به انواع مختلف نرم افزار نیاز داشته باشند، نرم افزار ماژول­سازی شده به راحتی با هر کدام از آن‌ها همگام و یکپارچه می‌شود.

نرم افزار ماژول­سازی شده به سیستم‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به ویرایش، افزودن یا حذف هیچ گونه استاندارد یا مقرراتی، یکپارچه شوند. برای تامین‌کنندگان قطعات، مطمئناً منطقی‌تر است که تولیدکنندگان جهانی نرم‌افزار مدولار شده ایجاد کنند که بتواند با هر سیستم و دستگاه ممکن یکپارچه شود و در زمان، هزینه‌ها و منابع مورد نیاز برای ساختن یک سیستم منحصر به فرد برای هر خودرو یا برندی صرفه‌جویی کنند.

به لطف یک رابط استاندارد، دیگر نیازی نیست که هر ماژول خودرو توسط یک شرکت خاص توسعه داده شود. تا زمانی که آنها با استانداردهای رابط‌های بین ماژول تنظیم شده توسط AUTOSAR مطابقت داشته باشند، با دستگاه‌ها و سیستم‌های دیگر نیز سازگار هستند.

هر ساله نرم افزارهای جدیدی برای اهداف مختلف از جمله ایمنی خودرو توسعه داده می‌شود. به لطف ماژولارسازی، اکثر نرم افزارها باید قابلیت تعامل با سایر دستگاه‌ها و سیستم‌ها را مطابق با استانداردهای نرم افزاری AUTOSAR داشته باشند.

پلتفرم AUTOSAR توسط اکثر خودروسازان بزرگی که ممکن است آنها را بشناسیم، از جمله BMW، فورد، بوش، جنرال موتورز، تویوتا، کانتیننتال، دایملرAG، پژو، سیتروئن و فولکس واگن پشتیبانی می‌شود. این خودروسازها پلتفرم‌های خود را بر اساس AUTOSAR ایجاد می‌کنند و به این طریق تولیدکنندگان قطعات و شرکت‌های فناوری اطلاعات را به اتخاذ استانداردهای یکسان و همکاری بیشتر تشویق می‌کنند.

‌ AUTOSAR قابلیت استفاده مجدد ماژول‌های نرم افزاری را بین تولیدکنندگان خودرو و تامین کنندگان قطعات با یکسان‌سازی زبان‌ها و فرمت‌های مورد استفاده توسط توسعه دهندگان افزایش می‌دهد و مدیریت سیستم‌های الکترونیکی پیچیده خودرو را برای تولید کنندگان و تامین کنندگان ساده می‌کند.

از زمانی که AUTOSAR مشخصات استاندارد شده‌ی خود را برای مدیریت یکپارچه نرم افزارهای مختلف منتشر کرد، ال‌جی الکترونیکس با اجرای مداوم فعالیت‌های مختلف مرتبط با توسعه بر اساس دستورالعمل‌های خود، به عنوان شریک برتر انتخاب شده است.

با سرعت بی‌سابقه‌ی دیجیتالی شدن جهان، ال‌جی دائماً در تلاش است تا پلتفرم‌های نرم­افزار خودرو، از جمله AUTOSAR  را ارتقا دهد تا زندگی کاربران را در سراسر جهان از هر نظر بهتر کند. برخی از کارشناسان حتی به جرأت پیش بینی کرده‌اند که خودروهای آینده به جای سوخت با نرم افزار کار خواهند کرد. در مسیر آینده‌ی حمل و نقل، که انتظار می‌رود به لطف AUTOSAR به طور بی سابقه‌ای سازگار و کارآمد باشد، با ما همراه باشید تا ببینید ال‌جی چگونه آینده را به شکل دیگری ترسیم خواهد کرد.