به گزارش اکونا پرس،

هلدینگ شفادارو از جمله شرکت های دارویی بوده که در سال ۹۶ اقدام به لحاظ کردن استاندارد GMP کرده است، این مجموعه برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران داشته که همچنان پیگیری می شود، عدم ثبات نرخ ارز و همچنین نرخ رشد آن منجر به رشد هزینه های شرکت ها شده است که هلدینگ شفادارو از آن مستثنی نیست. در سال ۹۶ شاهد رشد ۱۶ درصدی دلار از اوایل سال تا نیمه های سال بودیم و این رشد در پایان سال نیز همچنان ادامه داشت که نرخ دلار به مرز ۴۶۰۰ تومان رسید این موضوع منجر شد تا هزینه های شرکت های دارویی بیش از پیش رشد نماید، مدیر عامل هلدینگ شفا دارو گفتگو می کند.

منصور سمیعی مدیرعامل شرکت شفادارو درباره سایت جدید شرکت عنوان کرد: مجموعه شفادارو در نظر دارد تا بتواند اقدام به تولید داروهای پرخطر نماید، خطوط این مجموعه یکی پس از دیگری به استاندارد GMP مجهز می شوند تا بتوانیم به راحتی اقدام به صادرات موفق تر و تولید داروهای با کیفیت تر نماییم.

وی ادامه داد: شرکت های دارویی با مشکلات زیادی رو به رو هستند که از جمله آن ها می توان به نظارت ویژع دولت بر قیمت گذاری اشاره کرد، تغییرات مستمر سیاست گذاری ها و تدم شفافیت در سیاست گذاری از جمله دیگر مشکلاتی است که شرکت های دارویی از جمله شفادارو با آن رو به رو است.

وی افزود: افزایش نرخ ارز نیز منجر شد تا بهای تمام شده مجموعه روز به روز بیشتر شود، ارز در کنار افزایش نرخ مواد اولیه تولیدی نیز بر مشکلات رشد بهای تمام شده شرکت ها اضافه شد.

سمیعی گفت: البته هلدینگ شفادارو در سال ۹۶ توانست بهای تمام شده خود را کاهش دهد، در ادامه باید به دوره وصول مطالبات بالای شرکت های دارویی اشاره کرد که منجر به کمبود نقدینگی به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی مراکز درمانی شده است، این در حالی است که به دلیل رشد قیمت نهاده های تولیدی شرکت های دارویی نیاز شدید به نقدینگی دارند، همین موضوع منجر به بالا رفتن دوره وصول مطالبات شرکت های دارویی شده است که شفادارو از آن مستثنی نیست.

مدیرعامل شرکت شفادارو در خصوص افزایش نرخ دارو خاطر نشان کرد: با تلاش های زیادی که شرکت های صنعت دارو داشتند، انجمن مورد نظر با افزایش نرخ دارو موافقت کرد، برخی از داروها رشد های بالای ۲۰ درصد و برخی کمتر از ۵ درصد داشته اند، به گونه ای که میانگین افزایش نرخ دارو در سال ۹۷ به اندازه ۹ درصد است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که ما در سال ۹۶ شاهد افزایش نرخ دارو نبوده ایم و علاوه بر آن نوسانات نرخ دلار نیز منجر به تحمیل هزینه های اضافی شده است، به همین دلیل این میزان افزایش نرخ حتی به اندازه هزینه تحمیل شده به جهت افزایش نرخ نیست.

وی گفت: ما با محدودیت هایی برای انتقال دانش فنی رو به رو هستیم،اکثر تکنولوژی و دانش فنی در دست کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده که ما از آن محرومیم.

سمیعی گفت: شرکت در سال ۹۶ توانست پروژه احداث ساختمان سایت جدید را به پایان برساند و اقدامات تازه ای به جهت اخذ GMP سایت جدید نیز صورت گرفت، همان طور که گفته شد نیز روند پنج ساله بهای تمام شده شرکت نیز نزولی بوده و همچنین سود ناخالص به فروش نیز روند صعودی خود را طی کرده است.

وی خبر داد: با وجود تمام مشکلات مجموعه شفادارو توانست روند صعودی سود عملیاتی خود را طی کند و شرکت را در شرایط سخت اقتصادی زنده نگه دارد.

این مقام مسئول در خصوص برنامه شرکت برای افزایش سرمایه گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکت تا میزان ۲۰۰ درصد که در سال ۹۶ آغاز شده بود در سال ۹۷ تکمیل و اجرایی می شود، این افزایش سرمایه به وضعیت شرکت برای تامین نقدینگی پروژه خطوط خود کمک خواهد کرد.

وی گفت: شرکت شفادارو در شرایطی فعالیت می کند که حضور در بازار دارو با  واردات مشابه کار دشواری شده و امیدواریم برای این موضوع نیز چاره ای اندیشیده شود.

وی در پایان در مورد وصول مطالبات گفت: ما تمام تلاش خود را می کنیم تا بتوانیم مطالبات خود را به سرعت وصول کنیم.