به گزارش اکونا پرس،

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با اکونا پرس ضمن بیان این مطلب، عنوان کرد: بازار بورس به دلیل افتی که طی چند ماه گذشته تجربه کرده است، در انتظار بهبود روند خود تا نیمه های تابستان سال جاری می باشد. یکی از دلایلی که موجب این رشد در بورس می گردد، طبق تجربه سنوات گذشته آغاز فصل مجامع شرکتهای پذیرفته در بورس می باشد. به  هر حال در اردیبهشت یا خرداد ماه بنا به این دلیل که برخی سرمایه گذاران خواهان سهام مالکیتی هستند اقدام به خرید سهم میکنند که این موضوع خود تقاضا را افزایش خواهد داد  حتی برای برخی سهم هایی ممکن است چنین روندی شکل بگیرد که انتظار افزایش قیمتشان نمی رود.

حسین نصیری در ادامه افزود: در حال حاضر اقتصاد کشورمان با افزایش شدید نرخ ارز مواجه می باشد که آثار این افزایش قیمت ارز و نرخ قیمت محصولات هنوز در صورت سود و زیان شرکتها آشکار نشده است.

وی گفت: بازار مسکن نیز به عنوان یکی از رقبای بازار سرمایه با افزایش قیمت حدود ۳۰ درصدی همراه گشته و به نظر می رسد در این وضعیت که تلاطم های بازار ارز و طلا نیز تاحدود زیادی فروکش پیدا کرده ، تنها سرمایه گذاری در بازار سرمایه است که میتواند با سود برای سرمایه گذاران همراه باشد اما نباید فراموش کرد که این رشد بورس به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیست و صرفا جهت جبران کاهش پول ملی کشور می باشد.

نصیری خاطر نشان کرد: فارغ از بحث نرخ ارزی که در جامعه مطرح است، ثبات نرخ ارز است که بسیار مهم می باشد و اگر واقعا دولت بتواند این نرخ را تا رقم وعده داده شده یعنی ۴۲۰۰ تومان کاهش دهد و به ثبات برساند، منجر به ثمرات خوب اقتصادی تا پایان سال جاری و سال ۹۸ خواهد شد. ثبات نرخ ارز در ایران که بازار شکیل و رسمی برای آن وجود ندارد بسیار مهم و اثرگذار می باشد. به دلیل عدم وجود این بازار نیز ریسک تغییرات نرخ ارز برای تولید کنندگان و بازرگانان وجود دارد. در حال حاضر بازار ارز در انحصار کامل دولت قرار دارد که دولت می تواند با این آیتمی که در دست دارد بر بازدهی شرکتها و فروش آنها تاثیر مثبتی داشته باشد و همچنین میتواند کسری بودجه خود را نیز از این طریق تامین کند.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد نهاده ها و عوامل تولید  وارداتی هستند و با توجه به اینکه اقتصاد ایران جز اقتصادهای باز شناخته می شود و وابستگی زیادی به بازارهای بین المللی دارد، با عدم ثبات نرخ ارز بهای تمام شده کالاهای موجود در کشور نیز افزایش می یابد و قطعا نارضایتی اجتماعی در پی خواهد داشت بنابراین درصورت کاهش التهابات بازار ارز شاهد ایجاد پایداری در بورس نیز طی سالهای آتی خواهیم بود.

نصیری در خاتمه افزود: به دلیل وجود سردرگمی که در بین سهامداران وجود دارد و ناشی از ریسکهای سیاسی و رشد بازارهای موازی می باشد قیمت سهام شرکتها در بازار بورس طی ماه های گذشته با افت همراه بوده است و اگر قیمت سهام با توجه به ارزش دلار محاسبه شود خواهیم دید که قیمتهای حال حاضر سهم ها در محدوده بسیار پایینی قرار دارد و بر این اساس احتمال رشد آنها در نیمه سال جاری و حتی پیش از آن نیز مطرح می باشد.