به گزارش اکونا پرس،

پس از کش و قوس های فراوان در رابطه با تامین ارز خودروهای وارداتی و انتشار شایعاتی مبنی بر فروش ارز 6500 و یا 8000 تومانی به وارد کنندگان خودرو، در ابتدای هفته جاری ، سرانجام وزارت صنعت معدن و تجارت دستور توقف واردات کالاهای غیر ضروری گروه 4 را صادر کرد و براین اساس واردات خودرو نیز به عنوان کالایی ارز بر و مشمول این دسته بندی به کلی ممنوع اعلام شد، نکته حائز اهمیت در این میان تاثیری است که این ممنوعیت واردات بر صنعت خودرو سازی کشور می تواند داشته باشد.

در همین ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: به نظر می رسد در یک نگاه کلی، ممنوعیت واردات خودرو بر صنعت خودروسازی کشورمان تاثیری نداشته باشد که این مساله را می توان با حجم و مدل خودرو های وارداتی به کشور توجیه کرد.

رضا صبری در ادامه افزود: خودروهای وارداتی عموما خودروهایی از جنس و با قیمتهایی متفاوتر از خودروهای داخلی هستند، همچنین استفاده کنندگان این خودرو ها نیز با ممنوعیت واردات آنها قطعا به سمت خودروی داخلی روی نخواهند آورد و به نظر می رسد تنها با عدم واردات خودروی چینی برخی مصرف کنندگان به استفاده از خودروی داخلی مجبور شوند، اما نباید فراموش کرد که حجم واردات این محصول از کشور چین به ایران در مقایسه با کل واردات خودرو اندک بوده و نمی توان  انتظار تاثیر قابل توجهی بر درآمدزایی خودروسازان داخلی داشت.

وی تاکید کرد: با ممنوع شدن واردات خودروهای با کیفیت خارجی قطعا شرکتهای داخلی توان و پتانسیل ساخت خودروهایی که همتای خارجی آنها ممنوع شده را نخواهند داشت.

صبری خاطر نشان کرد: سبدی که ممنوعیت واردات بر آن اعمال گشته ، از لحاظ جنس یا کیفیت ، قیمت و مصرف کنندگان آن با سبد تولید داخلی این محصول بسیار متفاوت می باشد، در نتیجه ممنوعیت واردات این کالا به کشور هیچ تاثیری بر این صنعت در داخل کشور نخواهد داشت هرچند که اگر در مجموع و به طور مثال 100 هزار خودرو وارد کشور شود و از این بین 30 درصد مربوط به برخی خودروهای بی کیفیت چینی یا خودرو های همتراز خودروهای داخلی باشد این حجم در مقابل فروش 1 و نیم میلیون داخلی، تاثیر قابل توجهی بر تولیدات خودروسازان ایرانی نخواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص افزایش قیمت محصولات داخلی در این حوزه، به اکوناپرس گفت: تورم در کشور وجود دارد و خودرو سازان نیز اگر قیمت محصولات خود را افزایش ندهند قطعا ورشکسته خواهند شد. شرکتهای فعال در این صنعت نیز در حال حاضر از  فرصت ایجاد شده استفاده خواهند کرد تا قیمت کالاهای خود را افزایش دهند چرا که بهای تمام شده خودروهای داخلی کشور نیز، طی مدت اخیر با توجه به نوسانات ارز و بازارهای دیگر با افزایش همراه بوده است و در صورت عدم تغییر قیمت محصولات با مشکلات قابل توجهی مواجه خواهند شد.

صبری در خاتمه در خصوص پیش بینی وضعیت صنعت خودرو سازی در کشور در ماه های آتی خاطر نشان کرد: خودروسازان داخلی اگر افزایش نرخ نگیرند فلج شده و دیگر نمی توانند تولید داشته باشند. با توجه به قیمت دلار و یورو در حال حاضر اصلا تولید با قیمت های قبلی برای سازندگان خودرو در کشور قابل توجیه نیست و با توجه به این نکته که تورم همواره رو به جلو حرکت می کند این افزایش نرخ شامل حال صنعت خودرو نیز خواهد شد به طوریکه قیمت این محصولات از قیمتهای فعلی که طی چند مدت اخیر رشد یافته نیز بالاتر برود تا فعالان این حوزه بتوانند  خود را سرپا نگهدارند و به تولید و فروش خود ادامه دهند.