یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: با فرض اینکه قیمت های جهانی مشابه سال گذشته باشد، سودآوری شرکتهای گروه پتروشیمی ، فلزات اساسی و معدنی ها که اغلب صادرات محور هستند، از سال 96 چند درصد بیشتر خواهد بود،گرچه ارز دولتی حتی درمحدوده 4500 تومان نیز نمی تواند دوامی بسیاری داشته باشد چراکه اختلاف بسیار زیادی با دلار 8 هزار تومانی بازار آزاد دارد و از طرفی اگر صادر کننده های غیر ازین 3 گروه که قرار است گواهی صادراتی آنها در بورس قیمت گذاری شوند، دلاری بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان داشته باشند، اختلاف مشهود سبب می شود تا دلار 4200 تومانی ماندگار و پایدار نباشد.

مازیار فتحی در ادامه افزود: اگر دولت از مواضع خود کوتاه بیاید،یا حتی اگر امسال بر مواضع خود پافشاری کند و در سال آینده یک عدد قابل توجهی بر روی این قیمت فعلی بگذارد، در گروه پتروشیمی و فلزی و معدنی سوآوری حداقل به اندازه سال 96  و حتی بیشتر خواهد بود، اما در خصوص گروه پالایشی وضعیت متفاوت می باشد و این صنعت با توجه به اینکه میانگین ارز از سال گذشته  حدود ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان بوده و با توجه به اینکه کرک استفاده تاکنون همچون گذشته است، دراین گروه یک رشد سودآوری بیشتر از ۲۰ تا۲۵ درصدی را شاهد خواهیم بود. برای گروه پالایشی سال جاری را می توان سال خوبی باتوجه به قیمت نفت و ارز قلمداد کرد.

وی تاکید کرد: در مجموع صادر کننده های دیگر نیز امسال افزایش سودآوری بسیار قابل توجهی خواهند داشت اما صادر کننده های پترویمی فلزی ومعدنی نسبت به سال مالی گذشته تنها ۵ تا ۶ درصد افزایش سودآوری را برای سهامداران خود ایجاد خواهند کرد.

فتحی به اکوناپرس گفت: در حال حاضر نقدینگی وارد بازار سرمایه شده  و شرایط این روزهای بازار  از نظر ارزش و حجم معاملات بسیار بهتر از شرایط یک ماه گذشته و حتی قبلتر از آن می باشد. بازار مرتبا گوش به زنگ اخبار های متفاوت اعم از سیاسی و اقتصادی است. اگر دولت با سیاست های اقتصادی که در نظر دارد، بتواند کاری کند تا نقدینگی که طی ماه های اخیر وارد بازار سکه و ارز شده را به نحوی خارج کند، قطعا مقصد بعدی این نقدینگی بازار سرمایه خواهد بود و در آن شرایط وقتی که یک خبر خوش سیاسی شنیده می شود بازار سرمایه تاثیر مثبت قابل توجهی می گیرد. به نظر اینکه این اخبار چه تاثیری میتواند داشته باشد برمیگردد به مدیریت نقدینگی موجود در بازار ارز و سکه از طرف دولت. در صورتی که مدیریت صحیح از سوی دولت انجام گیرد و حجم سفته بازی در بازار ارز کمتر شود ، بازار سرمایه می تواند به اخبار خوش سیاسی واکنش مثبت نشان دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد چند هفته اخیر بازار بورس خاطر نشان کرد: زمان تزریق نقدینگی و رشد اخیر بورس مصادف شد با موج اخباری مبنی براینکه دولت میخواهد ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و با تمام شرکت ها ارز آزاد حساب کند که اگر این اتفاق می افتاد سوداوری شرکت ها به طرز نجومی افزایش پیدا می کرد و این مساله باعث هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه شد. بحث دیگر اینکه وقتی این خبر منتفی شد و دولت مصر بود بر ارز ۴۲۰۰ تومانی، مقداری از نقدینگی مذکور از بازار خارج شد.

وی ادامه داد : از  طرفی در حال حاضر آنچه که در بازار وجود دارد موضوع تدوام التهابات بازار سکه و ارز می باشد تا زمانی که این التهاب در بازار سکه و ارز وجود داشته باشد،با توجه به شرایط  سیاسی حاک بر کشور بازار مطمئن تری برای سرمایه گذاران می باشد. در حال حاضر دید بهتری نسبت به سرمایه گذاری در بازار سکه و ارز نیبت به بازار سهام وجود دارد به طور کلی تا زمانی که بازار ارز و سکه با التهاب همراه باشد نمی توان انتظار رونق پایدار و مناسبی برای بازار سرمایه را داشت.

فتحی در خاتمه خاطر نشان کرد: اگر دولت بازار ارز و سکه را به درستی مدیریت کند قطعا نقدینگی  به سمت بورس حرکت خواهد کرد چرا که بازار سرمایه با پتاسنیل های فراوانی همراه است اما همانطور که عنوان شد مساله مهم التهاب موجود در دیگر بازار های موازی می باشد که مدیریت آنها پیش نیاز رشد بازار سرمایه است.