یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس در رابطه با وضعیت بازار سرمایه در ادامه ی روند پر نوسان بازار ارز و سکه عنوان داشت: در حال حاضر با ارز 4200 تومانی برخی شرکتهای فعال در اقتصاد کشور نه تنها هنوز دچار مشکل نشده اند بلکه در شرایط فعلی نیز سودآور هستند. اگر قیمت ارز از این محدوده بالاتر تعیین گردد نسبت قیمت بر درآمد بازار حدود عدد 2 خواهد شد که این مساله شرایط را برای سرمایه گذاران بورسی در وضعیت مناسبی قرار می دهد . البته همانطور که عنوان شد شرایط فعلی نیز برای شرکتهای صادرات محور و اکثریت بازار سرمایه شرایط بدی نیست .

انصاری ادامه داد: شرکتهای پتروشیمی و فلزات اساسی فعال در بازار سرمایه با دلار 4200 تومانی سود سازی دارند که این موضوع را از گزارش های سه ماهه ای که روی سامانه کدال قرار گرفته است و ازین پس نیز قرار می گیرد ، می توان دریافت. همچنین اگر شرکتهای پتروشیمی صادرات خود را گسترش داده و بازار های صادراتی خود را نیز حفظ کنند می توانند شرایط خود را بهتر از آنچه که اکنون است کنند. به طور مثال اگر پتروشیمی ها صادرات خود را به کشورهای همسایه عراق و افغانستان ادامه دهند محصولات خود را به ارز آزاد می فروشند که این مساله با توجه به خوراک 3800 تومانی آنها نرخ ارز حدود 4600 یا 4700 تومانی برای آنها خواهد بود که می تواند به سودآوری این مجموعه ها ختم گردد.

وی تاکید کرد : نوسانات منفی روزهای اخیر بازار سرمایه قطعا سر منشا روانی دارد، چرا که در هفته های قبل شاهد حرکت شارپ و با شیب تندی درقیمت سهام حاضر در بورس بودیم که نتیجه این حرکت سریع، آرامش و ایجاد نوساناتی منفی در بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی میانگین نرخ ارز دولتی تا پایان سال جاری عنوان کرد: اگر دولتمردان نرخ دلار را محدوده 5200 تومان نرسانند با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. تا پایان ماه جاری ارز مسافرتی حذف خواهد شد علاوه بر این، ارزی که به صنایع داده می شود کاملا فیلتر و حساب شده پرداخت خواهد شد که با توجه به این موارد بعید به نظر می رسد که نرخ دلار دولتی در اعداد فعلی باقی بماند. منتهی چگونگی اجرای این تصمیمات به عهده دولت می باشد. البته آنچه که تاکنون رخ داده، از تصمیم دولت مردان مبنی بر افزایش ارز با شیبی ملایم، حکایت دارد.

انصاری در ادامه با اشاره به بسته حمایتی اتحادیه اروپا که در نیمه دوم تیر ماه سال جاری اجرا خواهد شد، به اکوناپرس گفت: ایران قبل از برجام با تحریم های سختی روبرو بود اما شرکتها و صنایع به هر نحوی که بود فعالیت خود را ادامه دادند و در حال حاضر نیز با وجود اعمال تحریم ها قطعا شرایط سخت تر خواهد بود اما باید به شرایطی که با عدم خرید نفت ایران از سوی آمریکا برای این کشور ایجاد می شود نیز توجه داشت. چرا که با افزایش قیمت نفت که برای آینده پیش بینی می گردد، قیمت حامل های انرژی خصوصا بنزین در آمریکا افزایش خواهد یافت که این مساله به ضرر جمهوری خواهان این کشور است و باعث خواهد شد تا چراغ سبزی به شرکتهای تولید کننده نفت نشان دهند، تا از طرقی دیگر نفت را خریداری کنند. چین ، روسیه و اروپا نیز طبق آنچه اعلام کرده اند از آمریکا حمایت نخواهند کرد و با شرکتهای کوچک و متوسط خود به ایران کمک می کنند که این مساله حتی شرایط را برای ایران بهتر از قبل از انجام توافق هسته ای برجام خواهد کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خاتمه خاطر نشان کرد: نوسانات منفی روزهای اخیر در بازار سرمایه اصلا جای نگرانی ندارد چرا که نقدینگی مناسبی به بازار بورس تزریق شده و خروج بخش کوچکی از آن چندان موضوع قابل توجهی نیست. دولت ناچار است به دلیل شرایط موجود در اقتصاد کشور، بورس را مورد حمایت خود قرار دهد که این حمایت با منفی بودن شاخص بورس عملی نخواهد شد و امید است در آینده بورس مورد حمایت دولت قرار گرفته و همچنان با تزریق نقدینگی همراه باشیم.