یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار اکوناپرس عنوان داشت: در رابطه با بازار ثانویه ارز، چندی قبل وزیری خبر از راه اندازی این بازار را داد  و روز بعد معاونی این مساله را منتفی اعلام کرد. در حال حاضر وضعیت پیچیده ای در کشور حاکم است که قابلیت تحلیل ندارد،چون تحلیل نیازمند یک سری پیش نیازهاست.

ابراهیم قزل گل در ادامه افزود: در حال حاضر کشور با یک حجم عظیم و نگران کننده ای از نقدینگی روبرو است که مسئولان کشوری نمی دانند باید این جریان نقدینگی را به کدام سمت هدایت کنند، حتی اگر راهکاری هم برای این مساله وجود داشته باشد، نمی دانند باید در کجا و در کدام قسمت از اقتصاد کشور آنرا وارد کنند.

وی تاکید کرد: این نقدینگی بسیار خطرناک است و ممکن است کشور را به مرز بحران برساند.

قزل گل گفت: اگر یک شرکت خصوصی را مجبور شود به اینکه دلار خود را که با زحمات فراوان بدست آورده است با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان به فروش برساند، منطقی نیست.  به هر حال در کشور تورم ۸۰۰۰ تومانی شدن دلار به وضوح احساس می شود و در جامعه کالایی وجود ندارد که قیمت آن  دوبرابر نشده باشد. کارخانه ها، شرکت های تولیدی و حتی شرکت های خدماتی نیز با این مشکل روبرو هستند چرا که هزینه هایشان اعم از دستمزد، سربار، بهای تمام شده کالا افزایش یافته است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان داشت: به عبارتی بهتر اگر شرکتی بخواهد وام ارزی خود را تسویه کند باید با یورو ۱۰ هزار تومانی این کار را انجام دهد. در صورتی که اگر یورو را با قیمت ۵ هزار تومان از آن شرکت می خرند به چه دلیل باید ان شرکت وام ارزی خود را با یورو ۱۰ هزار تومانی تسویه کند؟ با این وجود به نظر می رسد این تصمیم دولت اشتباه بوده و  باعث ایجاد رانت و فساد بسیاری در کشور شده است.

وی تاکید کرد: اگر به نوعی این پیمان منحل شود و شرکت ها بتوانند دلار را با قیمت واقعی عرضه و تقاضا، در کشور بفروشند‌، آینده بازار بسیار روشن خواهد بود و شرکت های صادر کننده مانند پتروشیمی ها و فلزات اساسی و پالایشگاهی ها می توانند چند برابر قیمت کنونی خود رشد کنند و چند برابر سودی که در حال حاضر دارند نیز سود سازی داشته باشند،اما اگر این شیوه غلط ادامه یاید نمی توان انتطار بازاری صعودی را طی ماه های آتی داشت. به نوعی بازار با شرایط مذکور دچار سردرگمی خواهد شد و عدم اطمینان و تصمیم گیری های اشتباه در آن باعث می شود اطمینان از بین برود و وقتی اعتماد از بین برود و با سرعت نقدینگی مجدد به سمت بازارهای موازی مثل ارز، مسکن و خودرو کشیده می شود. این مساله خودرو و مسکن را  به کالاهای سرمایه ای تبدیل می کند و در نتیجه قیمت آنها سر به فلک کشیده می شود.

ابراهیم قزل گل خاطر نشان کرد: اگر نقدینگی موجود در اقتصاد به جای آنکه وارد بازار سفته بازی خودرو، مسکن و ارز شود، به سمت بازار سرمایه هدایت و به چرخه تولید وارد شود قطعا می توان به آینده بورس امیدوار بود.

وی در ادامه به شرایط سیاسی اقتصادی حاکم بر آمریکا، تاکید کرد: جنگ تجاری ترامپ با چین در نهایت به ضرر کشور آمریکاست.چند روز گذشته اخبار اقتصادی کشور آمریکا NSB نرخ بیکاری و مدعیان بیکاری آمریکا را مد نظر قرار داده بود و عنوان کرد که شرایط بهم ریخته این کشور باعث ریزش شاخص دلار  شده است که این موضوعات نشان دهنده زیانیست که آمریکا از جهت جنگ تجاری متحمل شده است. این جنگ تجاری که ترامپ به راه انداخته است به همراه تعرفه های نامعقولی که برای واردات محصولات چینی و اروپایی در نظر گرفته منجر به رشد کامودیتی ها خواهد شد.

وی در خاتمه افزود: هرچند که در صورت ادامه جنگ تجاری مذکور، برای کامودیتی ها بحران ایجاد می گردد اما به طور کل با وجود تقاضای فزاینده ی مس و روی، قطعا افزایش قیمت آنها در آینده انتظار می رود و همچنین با توجه به پیش بینی هایی که در خصوص رشد قیمت نفت مطرح می باشد، خوش بینم که برنده این جریانات سیاسی اقتصادی ایران خواهد بود.